Anonym bruker Skrevet 17. januar 2007 #1 Skrevet 17. januar 2007 Er i uke 23. Hadde til uke 18 lagt på meg 1 kg, kom to kg til frem til uke 21... Nå har jeg lagt på meg ennå 2 kg... Syns det går litt for fort... Spiser ikke noe mer enn til vanlig, er i mer fysisk aktivitet enn vanlig, så jeg skjønner ikke hvorfor vekta går så fort oppover... Leste en plass at det var vanlig å legge på seg 1/2 kg i uka nå, men 1 kg er vel i overkant? Hvor raskt legger dere andre på dere? (dere som faktisk legger på dere da...)
@nita+Sebastian Skrevet 17. januar 2007 #2 Skrevet 17. januar 2007 Hmmm. Har gått opp 11,5 kilo jeg da, men de siste tre ukene har jeg ikke gått opp noen verdens ting. Tror du skal være fornøyd med vektøkningen din jeg )
@nita+Sebastian Skrevet 17. januar 2007 #3 Skrevet 17. januar 2007 Glemte å si at jeg er 22+6 ) Er litt i ammetåka allerede jeg, hi hi.
Glad i barn :) Skrevet 17. januar 2007 #4 Skrevet 17. januar 2007 Mange diskusjoner om vekt og mage her. Selvfølgelig er det jo det, magen opptar oss jo og er en stor del av oss utover i svangerskapet . Men - alt dette er jo så individuelt! Noen har store mager, noen har små. Noen går masse opp i vekt, noen nesten ikke i det hele tatt. Det vi vet alle sammen, er at det vokser og gror noe så utrolig som ET BARN inni oss - og da blir det vel for dumt å bekymre seg om antall kilo man går opp???? Kroppen er nå engang helt utrolig da! For er man litt aktiv og flink til å gå turer når svangerskapet er over - ja, da er man fort tilbake til gammel form og vekt! Så - mitt råd - ikke bekymre dere så veldig! Nyt magen uansett form og størrelse!
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2007 #5 Skrevet 17. januar 2007 Nå er jeg ikke bekymra for antall kg jeg har gått opp... Men hvor raskt jeg går opp...!!! Med denne farta vil jeg jo bli svær som en elefant på slutten... Å jeg har nok (30 kg overvekt) fra før, så trenger ikke mer å drasse på enn det som er nødvendig! Det blir jo så tungt...
Seriøst Skrevet 17. januar 2007 #6 Skrevet 17. januar 2007 Det kan være vann! Da legger du på deg mye på relativt kort tid... Jeg hadde masse vann i kroppen forige gang jeg var gravid, og i en periode la jeg på meg 4 kg på 2 uker... Noe som jeg vil tro ikke er mulig om det ikke er vann. Så du kan trøste deg med at det nok er vann, og det forsvinner fort etter fødsel!!! Hos meg forsvann 13 kg etter en uke, og ytterlige 3 uken etter. La på meg 20 totalt..
Gjest Skrevet 17. januar 2007 #7 Skrevet 17. januar 2007 Er i uke 26 nå og har ikke veid meg, men uke 23 hadde jeg gått opp 10 kg. Synes det var litt mye, men det stopper noen ganger litt opp for de som har gått opp mye i begynnelsen.
☆Monkey Business☆ Skrevet 17. januar 2007 #8 Skrevet 17. januar 2007 Er i uke 23 og har lagt på meg 5 kilo......synes det var litt mye, for sist gang la jeg ikke på meg noe før jeg var 7 mnd på vei, men regner med det er normalt:)
Krølle K Skrevet 17. januar 2007 #9 Skrevet 17. januar 2007 Hei! Jeg er også i uke 23 (22+6) og hadde etter 18 uker kun gått opp 1,5 kg. Nå plutselig har jeg lagt på meg nesten 6 kg, så synes også at det plutselig går litt vel fort i svingene her.. Vel har det vært jul etc, men synes ikke jeg spiser noe mer enn vanlig jeg heller, så lurer på hvordan dette vil ende he he. Men har lest ett sted at babisen er i en vekstfase etter uke 16 tror jeg og at man derfor kan legge på seg intill 1/2 kg i uka iallefall. Håper det stopper, har tross alt 17 uker igjen og hadde håpet å ikke gå opp mer enn 12 kg totalt jeg da! Ser vel litt mørkt ut det nå..
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2007 #10 Skrevet 17. januar 2007 Hva er det som skjer her inne egentlig? Jeg har vært hos erneringsfysiolog og kostspesialist. De har lagt opp et kostprogram for meg, og de sier det er viktig å spise NOK og RIKTIG. Jeg spiser ca. 2500 kalorier om dagen og har lagt på meg 5 kg. nå. Er i 20. uke. Hadde jeg lagt på meg mindre enn det, hadde jeg faktisk hatt grunn til å bekymre meg. Man SKAL legge på seg når man er gravid. Man har faktisk ikke grunn til å være stolt når man nesten ikke legger på seg. Her inne synes jeg konkurransen om å legge på seg minst begynner å bli ganske patetisk. Det er direkte usunt! Etter 3 graviditeter kan jeglove dere at fettet renner av etter en stund. Hva er viktigst? Å se ut som man ikke har vært gravid umiddelbart etter fødsel? Eller et sunt, friskt nurk som får masse melk av mammaen sin. Å legge på seg 15 kg totalt er helt normalt. Ha det som et mål for deg og barnet!
Glad i barn :) Skrevet 17. januar 2007 #11 Skrevet 17. januar 2007 Et fantastisk svar - anonym! enig med du!
Gjest Skrevet 17. januar 2007 #12 Skrevet 17. januar 2007 Veldig enig i det. men er ofte vanskelig å tenke sånn. man har lettere for å tenke at man har lagt på seg for mye.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2007 #13 Skrevet 17. januar 2007 Jeg er i uke 25 og har lagt på meg 10 kg. Bekymrer meg ikke for det, for jeg vet at jeg ikke har lagt på meg ellers annet enn magen. Og så spiser jeg sunnere enn før, mye frukt. HI, jeg tror du er litt feilinformert hvis du synes vekten går "fort" opp om du kun har lagt på deg 5 kg til nå. Grunnen til at noen går mer opp i vekt enn andre kan være mer fostervann og mer vann i kroppen, trenger ikke å være at man spiser mye. Jeg synes også det er alt for mye fokus på at man ikke må gå opp "mye" i vekt under graviditeten her på BIM. Tar ikke så lang tid å gå ned etter fødselen uansett for de fleste. Det meste går bort "av seg selv", og noe må man kanskje "jobbe" for å få bort. Men noe må man vel regne med blir annerledes når man får barn..
Sanna5*m gutt og jente* Skrevet 17. januar 2007 #14 Skrevet 17. januar 2007 Det som er veldig rart er at alle statistikker jeg ser tilsier at det er normal, faktisk anbefalt, vektøkning med 12-15 kg. Men her går jo alle NED i vekt eller totalt 5 kg og sånn.... Virker jo ikke så sannsynlig?
maiprins Skrevet 17. januar 2007 #15 Skrevet 17. januar 2007 Hei Har lagt på meg 12 kg - wow! Og er i uke 21.......... Så sånn er det!
jennifer Skrevet 17. januar 2007 #16 Skrevet 17. januar 2007 La på meg totalt 17 når jeg var gravid i 2005, er nå i uke 26+5 og har lagt på meg 10 kg, ligger nok ann til ca det samme som forrige gang. Jeg er normalvektig , og det går ganske raskt av etter fødsel, mellom 1/2 år og året.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2007 #17 Skrevet 17. januar 2007 Ser at mange svarer på det om å legge på seg. Det var ikke det som var temaet... Men RASK VEKTØKNING!!! Altså å legge mye på seg på kort tid... Skjønner jo så klart at det er vanlig og normalt og individuelt hvor mye man legger på seg. Men jeg syntes bare det gikk litt fort i svingene her nå... Lurte bare på om det var noen andre som opplevde det samme. Å ha en lav vektøkning i begynnelsen for så å "eksplodere" ?? Hilsen Hovedinnleggeren!
2 gutter og 1 jente Skrevet 17. januar 2007 #18 Skrevet 17. januar 2007 jeg hadde lagt på meg 2 kilo da jeg var i uke 22, nå 3,5 uker etter veier jeg 6,5 kilo. svopp sa det op magen bare pluttselig var i veien for alt! Noen har en gradvis økning, mens andre går litt i rykk og napp. vi er kanskje litt sånn rykk og napp vi da anonym. helt vanlig ihvertfall.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2007 #19 Skrevet 17. januar 2007 Ja, det er vel det. Men fikk litt panikk. Hadde håpet å slippe å legge på meg så voldsomt siden jeg er så stor fra før. Og var så fornøyd da jeg la på meg så lite i begynnelsen. Håpte på en jevn vektøkning som holdt seg lav hele veien.
mor i mars :-) Skrevet 17. januar 2007 #20 Skrevet 17. januar 2007 Jeg gikk nesten ikke opp i begynnelsen men så vips over julen hadde jeg lagt på meg 3 kilo på tre uker! Jordmor sa ingenting på det. Tror det går i rykk og napp jeg...
mor i mars :-) Skrevet 17. januar 2007 #21 Skrevet 17. januar 2007 Takk! Trenger slike oppstrammings-"taler". Er litt vanskelig å omstille seg fra å tenke på vekten før man er gravid til å se kiloene komme og skulle fryde seg over dem når man er gravid. Men helt enig. Trenger å bli minnet om det av og til :-)
MAMMA1 Skrevet 17. januar 2007 #22 Skrevet 17. januar 2007 Jeg skjønner ikke at det går an å legge på seg kun 1 kg fram til uke 18, det virker for det første veldig usunt.Jeg ville si at det var logisk å tenke at kroppen "higet" etter noen ekstra kilo for å klare "strabasene" og omveltningene det er igjennom. Selv la jeg på meg 9 kg fram til uke 21 og endte opp med 26kg til slutt..så du kan trygt si det skjedde i rekortfart mot slutten.Hadde ikke spesielt mye vann i kroppen, og spiste ikke usunt.Jeg er tynn av natur, men også nå i andre svangerskap legger jeg raskt på meg.Det er KUN svangerskap og hormoner som gjør meg tyngre, og det kan jeg godta. Dessuten forsvant de fleste kg på få mnd etterpå. Jeg ønsker deg lykke til, og ikke fokuser på kg, dette regulerer kroppen best selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå