MammaTilTo&Spire=) Skrevet 16. januar 2007 #1 Skrevet 16. januar 2007 Heisann! Prøver desperat å få pusset tennene på min 13 mnd gamle jente, men hun nekter... Lukker munnen når vi skal pusse. Bruker tannkosten litt selv men det blir jo ikke noe særlig pussing da... Da vi begynte å pusse henne var hun rundt 9 mnd tror jeg, da gikk det suuupert! Men nå blir hun bare verre og verre. ... Noen med tips/erfaring? Synes det er så viktig å få pusset skikkelig... Hun får fluortbl..
lowe Skrevet 17. januar 2007 #2 Skrevet 17. januar 2007 Heisann:) Vi hadde også dette problemet. Men vi fikk det tipset å kjøpe elektrisk tannbørste. Vi kjøpte en på elkjøp til 279; og det fungerer kjempefint. Den er å anbefale. Lykke til:)
brooklyn Skrevet 17. januar 2007 #3 Skrevet 17. januar 2007 her vil lillemann bare pusse tennene med pappaen sin store tannbørste. Han får pusse litt selv, og så hjelper vi til med resten. Nå har han ikke så veldig mange tenner enda, så det går greit på den måten, men det blir vel litt jobb når han får fullt sett, tenker jeg:)
Mamma 10 uker på forskudd Skrevet 17. januar 2007 #4 Skrevet 17. januar 2007 Vi synger Trond Viggo og Flode-sangen: Puss, puss så får du en suss.... Så susser vi på flere steder på kroppen, og passer på at det kiler litt så hun ler og koser seg mens vi pusser tennene. Men hvor lenge det fungerer vet jeg ikke... *krysser fingrene*
ghinsverk Skrevet 17. januar 2007 #5 Skrevet 17. januar 2007 når jeg begynte å pusse tennene hennes ved 8mnd var det visst bare moro. men for en måneds tid siden ble hun ganske uvillig. visste ikke helt hva jeg skulle gjøre, men til slutt fant jeg ut at ved å sette fram koppen med fluortabletter, så blir det som en liten belønning for henne. ser ut til å fungere aldeles utmerket for øyeblikket
Gjest Skrevet 17. januar 2007 #6 Skrevet 17. januar 2007 Vi har to tannbørster. En hver. Da kan hun pusse selv, og så tar jeg finpussen samtidig som hun pusser. Hun er veldig opptatt av tannbørsten sin og går rundt med den mange ganger om dagen og "øver" seg. Tror kanskje det er smaken på tannkremen som er litt spennende også! Lykke til=0) Det er jo ikke lett å pusse tenner på en som ikke vil.....
*·.·»¦«´¨`ellapia´¨`»¦«·.· * Skrevet 17. januar 2007 #7 Skrevet 17. januar 2007 Vi pusser mens hun bader...hun pusser mine med min børste, så pusser jeg hennes med sin. Gjør vi det ikke slik er det ingen annen mulighet enn å holde henne og tvinge børsten i munnen...det er ikke artig. Ettersom hun er så glad i å bade bruker vi fluortabletten til å lokke henne ut av badet...det er dagens absolutte godis:)
Nuss Nuss Skrevet 18. januar 2007 #8 Skrevet 18. januar 2007 Hei! Endelig noen med samme problem. Sønnen på 17 mnd vil absolutt ikke pusse tenner. Vi prøver m å synge, la han pusse selv med både sin og min børste og at jeg pusser mine mens jeg også pusser hans. Ingenting virker noe særlig. Han har fått alle tenner nå foruten om en så det gjør jo ikke jobben lettere. Men leste her at noen gir fluortablett som belønning så kansje jeg skal prøve med det. Er ikke så glad for å gi fluor men noe må han jo ha for å unngå hull. Takker også for tipset.
Monstermamma Skrevet 18. januar 2007 #9 Skrevet 18. januar 2007 For oss også var redningen elektrisk tannbørste - den spiller en liten sang når vi er ferdige - og så blir det fluortablett!
*mamma til prinsesse vil ikke* Skrevet 18. januar 2007 #10 Skrevet 18. januar 2007 Vi lar henne pusse selv vi. Leste nemlig i en bok at tannpuss først blir nødvendig og viktig etter at de har fått de første melkejekslene, dvs rundt 1,5-2 års alder. Derfor mente dem at det var bedre å lære dem at tannpuss hører med til kveldsrutinen og ikke skal skje ved tvang. Jenta vår på 14,5 mnd har fortsatt bare 6 tenner (2 nede og 4 oppe), så vi lar henne for det meste styre selv. Prøver å hjelpe til, men dersom hun protesterer, så lar vi henne få lov til å pusse selv. Vi synger sang og koser oss.
Gjest Skrevet 19. januar 2007 #11 Skrevet 19. januar 2007 Det er nok ikke politisk korrekt å anbefale det jeg gjorde, men det fungerte her i hvert fall, og jeg gjorde det etter råd fra en kollega med tre barn. Vi startet å pusse da han var 5,5 mnd. og prøvde mange råd (med det gode). Vi fikk ikke pusset tennene ordentlig. En stund etter 1 års alder tenkte jeg at tennene MÅ pusses ordentlig ellers blir det tannlege og det er ikke noe hyggelig. Så jeg holdt ham fast, lå delvis oppå ham og pusset tennene (mens han så på TV). Etter en uke åpnet han gapet helt frivillig. Jeg forberedte ham alltid på at jeg skulle pusse og sa til ham at jeg skulle pusse fort og at han skulle få fluortablett etterpå, men først fikk han pusse litt selv. Nå er pussingen helt problemfri. Jeg var redd for å tvinge for å gjøre tannpussingen til noe negativt, men det ble ikke sånn. Jeg pusser fremdeles mens han ser på TV, ogdet er helt greit. Han vil så gjerne ha fluortabletten. Nå som han har begynt å snakke sier han at det kiler når jeg pusser. Jeg vet ikke om det var derfor han nektet i starten, men jeg syntes det var en interessant opplysning for jeg var så redd for at det gjorde vondt siden han hele tiden holdt på å få tenner i den perioden som vi tvang gjennom tannpussen.
Gjest Skrevet 19. januar 2007 #12 Skrevet 19. januar 2007 Kan legge til at vi forsøkte å la ham pusse først, legge fram tablett på forhånd, pusse sammen, synge mens vi pusset, elektrisk tannbørste og jeg vet ikke hva... før vi gjennomførte pussen med tvang.
brooklyn Skrevet 19. januar 2007 #13 Skrevet 19. januar 2007 må man så må man. Sånn er det bare:) Hadde nok gjort det samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå