Anonym bruker Skrevet 16. januar 2007 #1 Skrevet 16. januar 2007 Jeg lurer på om vår lille gutt på 2 år og 5mnd er veldig treg på språkfronten. Han kan de fleste ord, men snakker kun i 2-3 ords setninger. Han har ikke noe særlig bra gramatikk i de små setningene sine og snakker litt utydelig. Grunnen til at jeg lurer spesiellt ¨på dette er at han har fått påvist vann i øret av legen, og skal ha dren. Men dette tar jo såå lang tid, ventelister osv. Så lurer jeg egentlig på om jeg kan skylde på dårlig hørsel her eller bare en treghet i språkutviklingen. Han skjønner alt vi sier til ham, har god hukommelse og virker oppegående ellers. Men jeg ser jo og hører at de fleste på hans alder rundt oss prater mer enn ham. Har jeg grunn til å være bekymret?
PirimittmittMarion Skrevet 16. januar 2007 #2 Skrevet 16. januar 2007 vi la inn dren på privat klinikk, ventet en uke fra påvist til operasjon. Betalte egenandel på 125 kroner. Verdt det! Aleris i TRondheim, fantastisk bra.
2barns mor Skrevet 16. januar 2007 #3 Skrevet 16. januar 2007 Har ei venninne som plages med det samme som du. Jenta der er like gammel som mi på 2.4 år. Mi prater som en foss, lange setninger, synger sanger, sier rim og regler. En kan faktisk føre en samtale med henne. Venninna mi si datter er litt senere, snakker mindre, ofte kun i enstavelsesord. De plages også med vann i ørene og skal ha dren, så kanskje det kan ha en sammenheng??
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2007 #4 Skrevet 17. januar 2007 Supert tips det der med privatklinikk, det skal jeg sjekke opp. Det tar jo en evighet med det offentlige. Det kan være det er en sammenheng. legen ville i første omgang sette dren pga språkutvikling så han. Men jeg ville høre med dere hvor deres 2 åringer var i språket for å sjekke om det er bare pga vann i ørene..
Havhesten Skrevet 18. januar 2007 #5 Skrevet 18. januar 2007 En slektning av meg hadde samme problemet med sin 2,5 åring. Etter drenet var satt kom språket i en rivende utvikling, nærmest over natten. Hvis dere kan gå til det private helsevesen ville jeg absolutt gjort det for å få fortgang. Lykke til!
Gjest Skrevet 18. januar 2007 #6 Skrevet 18. januar 2007 Slikt er jo veldig ulikt da! Begge mine gutter har snakket tidelig og jeg får mye tilbakemeldinger fra andre og barnehage at de har veldig stort og bra ordforråd osv. Minste er like gammel som din og snakker masse, synger en haug med sanger osv, f.eks spurte jeg han hvem han hadde lekt med i barnehagen i dag og foreslo en på hans alder og fikk til svar "Nei, xxx har fri i dag mamma, kommer i morgen! Lekte xxx med stor lastebil". Slik har det vært hele veien, begynt tidelig og fått flere og flere ord så vi får vår del fikk nesten sjokk da øre-nese-hals lege sa at han hadde mye væske i begge mellomørene og hadde nedsatt hørsel og hørte ikke bass-lyder. Han fikk operert inn dren like før jul, vi har ikke merket noen forskjell på før og etter. Ungene til en venninne av meg er begge tregere på språk. Datteren er nå 2 år og 2 mnd og er bare nå nettopp begynt å sette sammen to ord og sier veldig lite, sønnen på 4 år snakker fortsatt litt utydelig og med dårlig gramatikk. Men alle fire ungene er like normale og har sine områder de er tidlige på, normale på og trege på, slik er det vel bare? :-)
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2007 #7 Skrevet 18. januar 2007 Takk for svar (= Ja det var liksom det jeg tenkte at jeg ikke kan "skylde" på vann i øret og dårlig hørsel. Jeg har jo fått med meg at flere i barnehagen hans ikke prater noe særlig mer enn ham, men de ser jeg jo bare noen minutter hver dag så det er vanskelig å høre også. Jeg har ikke fått høre noe av de som jobber i barnehagen, regner med at de hadde sagt noe når jeg har nevnt dren, de har bare kommentert at han hører dårlig. Han kan veldig mange ord, egentlig de fleste og sier etter oss så fort han hører noe nytt, det er mer den sammensetninga av setninger jeg bekymrer meg for. En av de lengste setningene jeg har hørt fra ham er nå nylig " xx kjører stor lastebil" "henta båten pappa" Men uansett jeg skal prøve å få litt fortgang i det dren greine tilfelle det hjelper (= HI.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå