Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei jente som nå er 3,5 mnd. gammel. Hun har inntil jul vært ganske grei å få lagt til å sove for natten. Leggetid rund 9 tiden (noen ganger hall 9 andre ganger hall 10)

Siden jul har hun forandret seg en del på det området. Så godt som hver kveld i det siste har hun sutret når vi legger henne kl 20:30. Vi ser at hun er trøtt så det burde ikke være noe problem å sove. Vi kan få henne til å bli stille, og det kan se ut til at det skal gå bra, Så plutselig etter 1 - 2 minutter begynner hun å sutre igjen. Det går over til gråting og videre til hyling.

Vi forsøker å roe henne ned når hun ligger i senga, uten at det hjelper. Tar henne opp (fremdeles på soverommet, slår ikke på "hovedlyset") da kan hun roe seg litt, men så starter hun gråtingen igjen. Har så prøvd å legge henne på nytt men det resulterer bare i mer hyling og gråting.

Det vi har endt opp med å gjøre er å ta henne med ut på stua igjen og da blir hun stille med en eneste gang. Trenger ikke smokk eller noe. sitter/ligger bare i fanget vårt og ser på tv. Veldig rolig. Dette varer i ca 10 - 15 min, før vi igjen prøver å legge henne. Da sovner hun så godt som hver gang.

Det vi da lurer på er; gjør vi noe dumt når vi tar henne inn i stuen igjen? Kan vi "nekte" å ta henne med inn i "lyset" igjen og bare la henne gråte? Vi lar henne ikke bare ligge der å hyle, vi prøver konstant å trøste/bære/synge/snakke, bare så det er sagt. Vi legger henne ikke bare alene og lar henne gråte.

Vi lurer bare på om hun er for lita til å ligge å gråte så forferdelig, selv om hun vet at vi er der?

Vi har akkurat gått gjennom samme "lekse" som de siste dagene. Hun satt i pappas fang i ca 10 min, vi la henne tilbake igjen, og nå sover hun.

Hva er den "riktige måten"?!?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har noen synspunkter på dette? Ser ut til å bli akkurat samme "seanse" ikveld... :(

Skrevet

Kanskje prøve å legge henne litt tidligere? Det har fungert her, og han er snart 3,5 mnd. Plutselig var det for sent å legge seg ni, ble overtrøtt og hadde problemer med å finne roen. Håper det ordner seg:)

Ellers så synes jeg dere bør gjøre det som fungerer uten å tenke på om hun blir bortsjemt eller det ikke er det "riktige" å gjøre.Når de er så små så tror jeg det er det viktigste at de får all den kosen og oppmerksomheten de bare vil:)

Skrevet

Hei! Vi hadde et tilsvarende problem. Det vi fant ut, var at snuppa vår rett og slett var overtrøtt. Vi begynte å legge ho kl 19 -1930 og uten å ta ho opp fra senga. Vår datter ble bare mer gira av å komme opp av senga og det ble enda vanskeligere å legge ho igjen. Etter noen dager med litt sutring, var problemet løst.Hun er 6 mnd nå og legger seg fint hver kveld ca kl1900 uten problemer. Funket for oss, men alle er jo ulike.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...