mammsen06 Skrevet 16. januar 2007 #1 Skrevet 16. januar 2007 Siden jenta vår er allergisk mot melk, egg og nøtter. Må vi verre nøye med kva ho får i seg. Alt må lesast på. Eg ammar ho enda. Når det gjeld graut har eg berre funnet to typer som ikkje inneheld tørrmelk. Ris- og mais graut. Prøvde å koke havregraut sjøl, men det var ingen sukse`. Nokon som har funnet andre graut typer som ikkje inneheld tørrmelk? Ho begynner å bli temmelig lei av ris og mais no. Er 9,5mnd.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2007 #2 Skrevet 16. januar 2007 Nestle har en grøt fra 8 mnd som ikke inneholder tørrmelk, den heter Kornblanding med eple-banan. Den KAN inneholde spor av tørrmelk, men er hun ikke hyper allergisk kan du bruke den.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2007 #3 Skrevet 16. januar 2007 Hei. Kan ikke svare på spørsmålet ditt, men kankje du kan svare på mine? Hvordan skjønte dere at jenta deres var allergisk? Hvor gammel var hun da dere fant det ut? Hvilke prøver ble tatt for å diagnosere allergien? Mange spørsmål her. Men vi lurer på om poden er allergisk. (Se innlegget: NÅ ORKER JEG IKKE MER!......)
april 06;) + mai 09* Skrevet 16. januar 2007 #4 Skrevet 16. januar 2007 Kjøp Holle sine på Helsekost-butikk. Eller Helios sine. De har hirse, ris, spelt og fullkorn. Inneholder ikke spor av melk. Smaker litt papp, så er fint å blande i mm eller fruktmos.
Muffinsmamma Skrevet 17. januar 2007 #5 Skrevet 17. januar 2007 Kjöp helios sine som man koker selv. har lang holdbarhet og smaker ikke papp, som holle sine. tar et par minutter å koke opp også kan du fryse ned f.eks aprikospuré i isbitterninger og ha i , så får det pefrfekt konsistens. på helsekost får du også kjöpt rismelk eller havremelk, alt. havrefölöte, som du kan ha en skvett av i gröten så den blir litt rundere i smaken, gutten min elsker disse grötene. du slipper det fäle skummelkspulveret, og gir en naturlig näringsrik gröt.
mammsen06 Skrevet 17. januar 2007 Forfatter #6 Skrevet 17. januar 2007 Hei:-) Vi begynte å lure på om ho var allergisk tidlig, for det starta med at ho fikk elveblest av nan morsmelkerstatning. Elveblestet kom rundt munnen, og der det kom dråper i ansiktet av melka. Ho var vel kanskje 2-3 mnd når vi begnte å merke det. Ho ville ikkje ha erstatning, så vi tenkte ikkje så mykje meir over det, før ho var 6mnd, og eg ga ho en diger porsjon med havregraut med banan og aprikos. Etter nokre få minutt blei fikk ho kraftig elveblest rundt munnen, ho blei slapp. og kasta opp all grauten. Eg prøvde å teste ho ut fleire gongar seinare ved å stryke litt graut på kinnet. Prøvde det samme med andre produkt som inneholdt melk. Og ho fikk den samme reaksjonen kvar gong. Elveblest der ho fikk påsmørt produktet. Så var eg hos legen en gong for noko anna, og då nevnte eg det i forbifarta. (Tenkte kanskje ho var for lita til å bli testa). Og legen ville henvise oss til spesialist på sjukhuset. Der blei det utrført prikktesting av melk, egg, hasselnøtter og soya. Prikktestinga: tok en dråpe av et stoff på arma, og stakk nedi med pirke\ lignende sak. Det var ikkje vondt, Vilde reagerte ikkje på at dei gjor det. Så skulle vi vente i 12min på resultatet.Etter det las dei av og målte opp. Resultatet var heilt klart med oss ivertfall!! Så det går an at du prøver litt sånn som vi gjor. AT du stryk melk på huda. MEn no er det sjølve proteinet ho reagerer på. Det er ikkje melkeintoleranse som visstnok er nåkkå anna. På Norges astma og allergiforbund kan du lese en del om allergi:-) Ivertfall veldig greit å få vite og finne ut!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå