Gå til innhold

Va koster en dna test?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min situvasjon er slik at jeg vet 100% sikkert hvem som er barnefaren.

Men barnefaren trur ikke på meg.

Da har jeg sagt at han får betale testen selv, fordi jeg ikke orker å bruke penger på å finne ut av noe jeg allerede vet.

(Dere må ikke tro at jeg ser ned på dere siden det er dere jeg spør, jeg kunne selv ha hvert i deres situvasjon visst jeg hadde blitt gravid i februar i fjor)

Så da tenkte jeg at d kanskje var noen her inne som kunne svare på d, siden det er mange av dere her inne som er i en slik situvasjon.

Tenkte at her inne fikk jeg sikkert mest svar.

Takk på forhånd:)

Fortsetter under...

Jeg er i samme situasjon som deg. Jeg vet hvem faren er, men han vil ta DNA test for å være helt sikker.

Jeg har snakket med Trygdekontoret om dette. De sier at testen er gratis. Før man kan gjøre noe, må barnet få et personnummer. Jeg fikk vite at dette tar 2- 3 uker etter at barnet er født. Deretter melder du fra til Trygdekontoret, og du oppgir samtidig faren. Hvor lang tid det nå tar, avhenger av ventetiden til fastlegen. Du og barnet tar blodprøven hos din fastlege. Barnefaren får innkallelse av sin fastlege.

Trygdekontoret kunne ikke gi meg noe svar på hvor lang ventetiden er før man får svar etter at blodprøvene er sendt inn. Men jeg har hørt rykter om at det kan ta litt tid..

Etter at svaret på DNA testen er klar, kan faren erkjenne farskapet. Gjør han ikke det, vil farskapet bli fastsatt ved dom.

Dette var informasjonen jeg fikk på Trygdekontoret. Fint om noen som har vært gjennom denne mølla kan svare :-)

Jeg har hørt at det er mulig å ta privat DNA test, og at man da får raskere svar. Men dette har jeg hørt koster tilsammen ca. 2600 kr.

Tusen takk!

Lure ågså på på d der me kor lang tid d tar, har sånn som deg hørt at d kan ta ei stund.

Åg da blir han å gå glipp av barnedåpen i juli vesst resultatan ikkje e framme før den tid.

Eg e så forbanna på han, før eg levde i sølibat 2mnda før eg traff han åg når vi va ilag så va d han som va utro, åg han e bare redd førr at eg ska ha gjort d samme mot han.

Dessuten så har han sagt klart i fra at han ikkje bruke å være venna me eksan sine, han skjønne tydligvis ikkje at dettan e en annerledes sia vi ska ha baby ilag.

I tillegg tell d så sa han først etter at d bei slutt at han ikkje ville ha nåkka unge allikavel, så denna dna testen e bare siste inspurt tell å prøve å komme seg unna, nåkka som ikkje blir å skje (ganske teit situvsajon).

D blir sikkert å bli pålagt farskap me dom, førr han har sagt at han ikkje blir å betale nåkka bidrag uannsett (men d e jo heldivis ikkje han som bestemme;)

D einaste positive i heile situvasjon e jo den lille jenta som ligg å veks i magen min:)

Åg ho e no i hvertfall hjertelig velkommen inn i min familie, åg av farmora si:)

Hei!

Dersom faren ikke vedgår farskapet, og dermed ikke skriver under på de nødvendige papirene etter fødselen, vil fylketrygdekontoret pålegge den mulige faren å avgi DNA-prøve. Denne gratis og prøvene blir sendt til rettsmedisinsk institutt for analysering. Disse er ikke kjent for å være raske, så svaret kan ta flere måneder. Tar du testen privat koster det 2600 kr og du vil ha svaret innen maks to uker....!

Lykke til!

Annonse

Faren til mitt barn sier han vil ta DNA test, men vil ikke betale noe. Selv om jeg vet svaret, så har jeg sagt meg villig til å betale halvparten hvis han vil ta privat test. Men han vil ikke betale NOE, så da blir det gjennom Trygdekontoret.

Synd det tar så lang tid gjennom TK. Selv om saken automatisk går gjennom TK når han ikke erkjenner seg som far, så kommer jeg til å kontakte TK med en gang barnet får personnummer. Jeg innbiller meg at det kanskje går raskere da. Hun på TK anbefalte meg ihvertfall å gjøre det.

Jeg har planer om å be både faren og familien hans i dåpsselskap. Synd hvis de lar være å komme fordi de er i tvil om farskapet. Selv om jeg er 100% sikker på at han er faren, så er det viktig for meg at hvis han er i tvil, så skal både ham og familien hans få svaret svart på hvitt. Synd prosessen tar så lang tid.

D e d eg åg ågså tenke på.. Dåpen.

Den ska være i juli, sia alle har sommerferie da.

Åg eg veil jo at han ska komme sia eg veit at d e han som e faren, men den går han sikkert glipp av no, pga av at d tar så lang tid.

Men d e jo egentli bare han sjøl som lage problema førr seg sjøl.. Han åg familien blir i hvertfall bedt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...