mrs1984 Skrevet 16. januar 2007 #1 Skrevet 16. januar 2007 under fødsel fikk eg epidural, noe som tok bort kvalmen og skjelvingen min, men ikke smertene. nå leser jeg at det blir smertefritt for noen, er det meningen??? har de ikke gitt meg nok??? fy f..., gikk eg gjennom smertene "unødvendig"??? hva med dere andre ang epidural, ble dere helt bedøvd??? jordmor var ganske neg til smertelindring...
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2007 #2 Skrevet 16. januar 2007 du er nok ikke blitt lurt men ikke alle det funker like bra på det kommer ann på hvor godt de treffer også. jeg var heldig kjente ikke noen ting etterpå. bare at jeg klødde her og der. sovnet faktisk litt også.
Mamma`n til Lukas & Milla Skrevet 16. januar 2007 #3 Skrevet 16. januar 2007 Vet hva du mener med smerter,jeg fødte selv uten noe smertelindring og det var et helvetet uten like!!! Vet ikke om du har blitt lurt ettersom jeg ikke fikk noe som helst!!!!!
hønå Skrevet 16. januar 2007 #4 Skrevet 16. januar 2007 akkurat det har eg spurt meg sjøl om og . fikk epidural og syntes det var like jævligt så kom dei og satte på nytt , endte opp med 5 stikk i ryggen og like vondt.
Gjest Skrevet 16. januar 2007 #5 Skrevet 16. januar 2007 Jeg fikk epidural men det var LANGT fra smertefritt av den grunn, men sammenlignet med hvor vondt jeg hadde før og etter så har jeg bare en ting å si; I løøøøøøøøv it!
übermamma *5 pp* Skrevet 16. januar 2007 #6 Skrevet 16. januar 2007 jeg fikk epidural hjalp ikke en dritt!!! var verre etterpå nesten, ble bare stresset av de jævla ledningene når de ikke hjalp for noe
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2007 #7 Skrevet 16. januar 2007 Store forskjeller på smerte under fødsel her. Jeg får skikkelig vondt inni meg når jeg skjønner at dere har hatt vondt selv med epidural. Jeg fødte helt uten smertestillende, og syns egentlig ikke at det var noe vondt. Da er jeg superheldig! Men tilbake til spm ditt, så er det nok desverre ikke alle epidural virker helt for. Det er veldig syn for de som har store smerter, for jeg innbiller meg at når man forventer at smertestillende skal virke, og så gjør de ikke det, så merkes smertene enda mer. Uff uff, håper neste gang blir bedre for dere:)
Expat Skrevet 16. januar 2007 #8 Skrevet 16. januar 2007 Ble nesten helt bedøvd og hadde smertepumpe for å gi mer når jeg trengte det. En nerve i hoftekammen var helt uanfektet... Merkelig.
børdi Skrevet 16. januar 2007 #9 Skrevet 16. januar 2007 fikk epidural begge fødslene og de hjalp ikke på meg i alle fall..:-( Smertene var like forbanna vonde de, og jeg som hadde gledet meg til å kunne slappe av litt uten smerter... MEn neeeida,,:-(
april 06;) + mai 09* Skrevet 16. januar 2007 #10 Skrevet 16. januar 2007 Jeg hadde epidural med god smertelindring, men angrer som en hund. Har lest at barna får mindre endorfiner fra mor dersom mor er "bedøvd" og at det derfor blir verre for de. Nå har jeg kun lest dette en plass, og særlig utbredt kan jo ikke enigheten om dette være siden epidural ofte gis. Men jeg passer på å plage meg selv med det allikevel;-D Dessuten er det jo en fordel å kjenne pressrier osv. Sånn, der fikk du to argumenter for at det kanskje var greit det gikk akkurat som det gikk;-D
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2007 #11 Skrevet 16. januar 2007 Hmmm... Jeg fikk epidural. Den tok stort sett toppen av veene i helt til de tok vannet. Da kom veene tilbake, men jeg hadde ingen følelse fra livet og ned.... Hadde en relativ tøff fødsel på 25 timer som endte med at de måtte klippe og dra ham ut fort. Kjente absolutt ingenting, og er i etterkant lykkelig for det... Fikk ingen forklaring på hvorfor det ble sånn, for de hadde skrudd den av før pressveene... Mulig det har noe å gjøre med hvor de stikker.... Setter gjerne pris på forslag til en forklaring... Trodde nemlig at de måtte ta ut epiduralen før pressveene for at man skulle vite når man skulle presse.....
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2007 #12 Skrevet 17. januar 2007 Jeg fikk epidural 16 timer etter at jeg ble lagt inn med hyppige rier fordi jeg var utslitt. Syns ikke det hjalp! Dette var midt i vaktskiftet og hun nye jordmora som kom mente at den var satt feil (var veldig godt bedøvd i bena). Så de callet på anestesien igjen som kom og rettet på den (sprøytet inn noe saltvann for å få epiduralen til å spre seg tror jeg) og DA hjalp den!!!Kjente nesten ikke noe til smertene etter det! dessverre var dette helt på slutten, og de måtte trappe ned på dosen så jeg skulle kjenne når jeg skulle presse...
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 17. januar 2007 #13 Skrevet 17. januar 2007 Det er ikke alltid at epidural gir så god smertelindring som man hadde håpt, nå er ikke jeg noen anestesilege, så jeg har jo ikke helt oversikten, men såvidt jeg husker kommer det an på hvor vellykket innsettingen er for om den bedøver områdene man ønsker. Det kommer også an på hvor sterk løsningen er som infunderes og hvor mye som gis. Det er i utgangspunktet "best" for barnet uten epidural fordi man oftere må hjelpe babyen ut med tang eller vakum fordi epiduralen kan gjøre riene mindre effektive. Min datter måtte hentes ut uansett (med både tang og vakum) og jeg var sjeleglad for at jeg hadde en god epidural da!!!
Bambino&brødrene Skrevet 17. januar 2007 #14 Skrevet 17. januar 2007 Jeg har født to barn uten smertestillende og et barn med epidural. Jeg syntes smertene var nesten like gale med epidural, var bare helt uten følelse i beina, og det var ekkelt det. Nå er det jo meningen at man skal klare dette med barnefødsler uten annen bedøvelse enn det kroppen selv slipper ut, og smerten er jo bare midlertidig. Så vidt jeg vet er det ingen som har dødd av smerten alene ved fødsel. Du har tydligvis blitt litt mer avslappet iallefall siden du sluttet å skjelve og kvalmen forsvant. Jeg er utrolig skeptisk til epidural da en bekjent ble lammet i hodet etter at epiduralen ble satt feil. Hun kunne plutselig besvime og være borte ganske lenge om gangen første halvåret pga dette. Jeg ville aldri valgt epidural selv, men måtte ha det fordi det skulle taes keisersnitt. Dette ble heldigvis endret, tør ikke tenke på hva jeg hadde kjent når de skulle skjære i meg og bedøvelsen bare virket delvis! Vondt er det å føde barn, men jammen er det vedt det!!! (Utenom hun som skriver at det var nesten smertefritt uten bedøvelse... -er det virkelig mulig???! Jeg følte meg slaktet etter alle tre og smerten under rier og utdriving kan ikke beskrives med ord!) En ting har jeg i hvertfall lært de tre gangene, mange jormødre gjør som det passer dem og tar lite hensyn til den fødendes ønsker. Jeg har blitt sjokkert mer enn en gang...
solsikke pike+pikeimagen/uke41 Skrevet 17. januar 2007 #15 Skrevet 17. januar 2007 Epidural for meg var helt fantastisk.Fikk det etter ca 22 timer fødsel mange dager med veer. Jeg var utslitt. Da jeg fikk den fikk jeg sove 5 minutter. Det var hellig. 2 timer etter kom tulla. Så for meg var epidural som å komme til himmelen =0).
Gjest Skrevet 17. januar 2007 #16 Skrevet 17. januar 2007 Jeg lå 26 timer i fødsel. Etter 18 timer fikk jeg tilbud om epidural for å få hvile en time, som de sa. Takket lykkelig ja, da jeg hadde hørt hvor fantastisk denne smertelindringen skulle være. Men nei, ikke lenge etter at sprøyta ble satt, fikk jeg drypp for å f åfortgang i fødselen igjen. Riene skulle komme fortere og mer effektive. Resultatet ble at epidualen mistet sin effekt. Jeg merket ikke smertelindring av epidural og lå 8 timer til før jenta mi var ute. Har ikke glemt smertene enda!!
vårspiren Skrevet 17. januar 2007 #17 Skrevet 17. januar 2007 Jeg fikk epidural, men både da og i ettertid kunne jordmor fortelle at epiduralen ikke ble satt riktig på meg, og derfor føltes ikke epiduralen lindrende på noen måte. Jeg fikk tilbud om å få satt den på nytt, men avslo. Det var fordi ting plutselig begynte å skje fortere, og to timer etter var hun ute heldigvis :-)
BettyBoob Skrevet 17. januar 2007 #18 Skrevet 17. januar 2007 hjalp veldig i noen få timer, fikk en liten pause, hadde en laaang fødsel.... Men når det tok seg opp og nærmet seg selve fødselen, var det enda verre en tidligere! det eneste som hjalp var å få ut ungen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå