mittlillebøllefrø&bøllefrøkna Skrevet 16. januar 2007 #1 Skrevet 16. januar 2007 What!? Har vært sykemeldt siden uke 21 (er nå i uke 30), da pga kvalme og sliten. Tilbake i jobb et par uker ca uke 24 i 50 % et par uker, men det funket ikke for hadde helt stive muskler i bekkenet så jeg klarte nesten ikke å reise meg opp/ned eller gå. Begynte da å gå til fysioterapeut, noe som har hjulpet, men har fremdeles vondt for å gå mye. Hele tiden har jeg hatt vondt for å stå oppe pga at jeg føler jeg ikke får puste og blir helt tom hodet og holder på å besvime. (Puh ikke bare en ting...) I forrige uke sa legen at jeg hadde vært såpass lenge sykemeldt at jeg måtte tenke på å tilbake i jobb... ??? Jeg har jo ike akkurat blitt bedre da?! Er sykemeldt ut januar, men måtte snakke med arb.giver om å komme tilbake på aktiv sykemelding. Prøvde å forklare at jeg hadde jo prøvd 50 % en periode, men at jeg ikke orket det. Jeg klarer jo ikke steike ferdig en pannekake engang uten at jeg holder på å dette i golvet!! Jeg prøvde også å si at de kan si så mange godord de bare vil om inkluderende arbeidsliv og tilrettelegging, men når man jobber i barnehage er faktisk ikke det så lett!! Litt ja, men det begrenser seg ganske fort! Skal jo tross alt uansett ut i permisjon 1. mars, så blir bare for en måned. Skal jeg liksom være nødt til å slite meg ut den siste måneden bare fordi legen sier det?? JEG ER JO IKKE NOE BEDRE!!! ÅRH!! Blei litt langt det her, men blir så overgitt...
selfangerkjerringa Skrevet 16. januar 2007 #2 Skrevet 16. januar 2007 Han kan overhodet ikke tvinge deg ut i jobb. Du er jo ikke blitt bedre som du sier... og det er bare en mnd det er snakk om før du skal ut i permisjon. Hvis legen din fortsetter å være så utrolig fjern så kan du jo prøve å ta en prat med jordmora di. Hun kan riktignok ikke skrive sykemelding, men hun kan anbefale legen din å sykemelde deg. Kanskje blir det lettere hvis både du og jm gir legen signaler om at sykemelding er det beste? Lykke til
mittlillebøllefrø&bøllefrøkna Skrevet 16. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 16. januar 2007 Å, det var kanskje ikke så dumt nei! Får snakke med henne! Håper uansett legen innser at det er for dumt, blir jo helt svett av å tenke på dette også! Takk for svar!
Tjorven:-) Skrevet 16. januar 2007 #4 Skrevet 16. januar 2007 Reglene sier at en skal/bør til bare i jobb, aktivt eller i %-vis stilling etter åtte uker, om legen ikke skriver tilleggslegeerklæring til trygdeetaten. Kan miste sykepenger visstnok... Min lege har skrevet et pat tileggserklæringer, og jeg har ikke hatt noen problemer med verken legen eller trygdekontorer, og jeg har vært sykemeldt fra uke 13, og er nå i uke 33. Bekkenløsning og barnehage er ingen god løsning. Barehagen er en super plass å jobbe, men det er en fysisk tung jobb! -prøv å få hjelp av jordmor! Lykke til! Klem fra
mittlillebøllefrø&bøllefrøkna Skrevet 16. januar 2007 Forfatter #5 Skrevet 16. januar 2007 Sier du det ja.. Off, blir heilt stressa av det her jeg:( får se hva jeg får ordnet...
Tjorven:-) Skrevet 16. januar 2007 #6 Skrevet 16. januar 2007 -etter hva jeg har observert, er den tilleggserklæringa bare en setning på sykemeldingskjema, på den delen som skal til trygdekontoret. Noe ala' "Pasienten er ikke bedre, går til fysikalsk behandling, trolig sykemeldt fram til permisjonsstart" -ikke alvorlige greier! -og legen vet jo om det! Lykke til igjen!
selfangerkjerringa Skrevet 16. januar 2007 #7 Skrevet 16. januar 2007 Den regelen Tjorven nevner her er ikke like aktuell når det er snakk om svangerskapsrelatert sykemelding. Ta kontakt med trygdekontor om du er usikker, men uansett: snakk med jordmor!
Tjorven:-) Skrevet 16. januar 2007 #8 Skrevet 16. januar 2007 -tilleggserklæringa vil nå trygdekontoret ha i alle fall :-)
mittlillebøllefrø&bøllefrøkna Skrevet 16. januar 2007 Forfatter #9 Skrevet 16. januar 2007 Åja, det var bra, så for meg en hel utredelse i det vide og brede!! Blir liksom litt redd på en måte når leger og folk som liksom kan ting, sier sånne ting. Vet på en måte ikke helt hva jeg skal komme med, selvom jeg vet jo at jeg kjenner min egen kropp best, så har jo de fagkompetansen.. Skal ihvertfall ikke være enkelt..
Mammas_2_solstråler <3 Skrevet 16. januar 2007 #10 Skrevet 16. januar 2007 han kan jo gi de aktiv sykemelding, men det betyr ikke at du må jobbe. Hvis du ikke føler at du kan så kommer du ikke, derfor heter den aktiv.
mittlillebøllefrø&bøllefrøkna Skrevet 16. januar 2007 Forfatter #11 Skrevet 16. januar 2007 Å, trodde man måtte være så og så mye på jobb i den tida jeg. Godt noen andre vet litt, jeg er helt grønn på sånne ting, klarer ikke å sette meg inn i sånne regler Setter kjempepris på tilbakemeldinger!
Mammas_2_solstråler <3 Skrevet 16. januar 2007 #12 Skrevet 16. januar 2007 jeg har selv vært sykemeldt siden uke 20, er nå i uke 30. For en uke siden fikk jeg brev fra Nav om at jeg måtte ut i arbeid, enten delvis eller aktiv. Jeg ringte til legen min og da fikk jeg bare beskje om at han skal sende inn del 2 av sykemeldingen, så er den grei. Hvordan i alledager skal jeg tilbake når jeg ikke klarer å gå. Har selv bekkenløsning, går til fysioterapeut og bassengtrening. Også som deg jobber jeg i bhg. Jeg vet at en på jobben hadde aktiv når hun var gravid, hun kom ikke på jobb engang EN TIME. hun var 100% sykemeldt før det.
mittlillebøllefrø&bøllefrøkna Skrevet 16. januar 2007 Forfatter #13 Skrevet 16. januar 2007 Godt jeg ikke er alene med dette styret! Ikke det at jeg vil at andre også skal få styr med det, men deilig å vite at det ikke bare er meg som er oppi sånne ting.. Kanskje jeg bare skal ta den aktive sykemeldingen som hun snakket om og gjøre som hun kollegaen din, så slipper jeg å "krangle" med legen min. Håper alt går bra for deg videre og at du ikke sliter deg helt ut resten av tiden med plagene dine! Lykke til videre!
Snurrepippen Skrevet 17. januar 2007 #14 Skrevet 17. januar 2007 Det stemmer ikke med hva jeg fikk beskjed om fra min arbeidsplass. Der sa de at etter 8 uker sykmld. må arbeidsleder og sykmeldte sette seg ned og gjennomgå om det er MULIGHETER for å legge tilrette arbeidet for den som er sykmeldt. Det skal fylles ut et bestemt skjema som skal sende til trygdekassa som forklarer hvilken ordning de velger å ta i bruk. Jeg og sjefen min satt oss bare ned i noen minutter og gjennomgikk om vi kunne gjøre noen tiltak for å bedre arbeidsstillinger osv. Men siden jeg har en stillesittende jobb og bare hadde 20% sykmelding fant vi ut at det beste for meg egentlig bare var å kunne bevege meg mer - derfor jobber jeg kortere dager (ble nettop - i går sykmeldt 50% pga. forværrede bekkenplager).
lykkeliten 18.3.07+26.7.08 Skrevet 17. januar 2007 #15 Skrevet 17. januar 2007 Del to er kun en "diagnose" / litt mer utfyllende om hva som plager deg. har selv gått hjemme fra jobb utenom graviditet i nesten seks måneder 100% før jeg begynte å jobbe 50%. Så ble jeg gravid og ennå dårligere, og jobbet kun 25%, og i uke 20 fyllte jordmor ut et skjema om tilrettelegging på arbeidsplass for meg, hvis dette ikke kunne utfylles til punkt og prikke krevde hun meg ut i svangerskapspenger! det ble innvilget en uke etterpå. nå er jeg i uke 32, og skal ikke tilbake i jobb hvis jeg ikke blir bedre. Det er ingen som kan tvinge deg tilbake i jobb, men alt skal jo skje i samråd med lege. så det er klart han prøver seg. men er det feks bekkenløsning så kan du også få en erlæring av fysioterapeut, som forklarer problemet. dette burde være unødvendig, men noen er bare vanskelige. Skulle ikke forundre meg at du har mannlig lege!!!!!!!
r-j-s 'nå er gutten vår her' Skrevet 17. januar 2007 #16 Skrevet 17. januar 2007 med første mann gikk jeg sykemeldt fra uke 19, det stemmer det som ble nevnt over her med de 8 ukene, men jeg gikk over på svangerskapspenger etter de 8 ukene. Da skrev legen ut et skjema som jeg tok med til arbeidsgiver, også skrev de under at det ikke var mulig å tilrette legge arbeidet mitt for at jeg ikke skulle ha vondt. Slet også med bekkenløsning. Gikk veldig greit. Gikk på det fra uke 27 og til permisjonen begynte. Jeg hadde spurt legen om det hadde vært mulig å sende inn søknad på svangerskapspenger....
mittlillebøllefrø&bøllefrøkna Skrevet 17. januar 2007 Forfatter #17 Skrevet 17. januar 2007 Lykkeliten! Faktisk er legen min en dame!! Derfor er det enda mer vanskelig å vite hva jeg skal gjøre, da skulle man på en måte vært på "nett"... Men tror ikke hun har unger. Og så er hun fra Polen, ikke det at det er no galt!! IKKE MISFORSTÅ NOEN NÅ! Vet bare ikke om de kanskje har en annen måte å gjøre ting på der..
lykkeliten 18.3.07+26.7.08 Skrevet 17. januar 2007 #18 Skrevet 17. januar 2007 Polen... ja ok. de har vel kanskje et annet syn på det der... legen min var fra irak (mannlig), og han hadde overhode ikke forståelse. Jormor ba meg bytte fastlege, da hun hadde kjennskap til denne legen, og sa at han hadde ikke forståelse, ei heller vilje til å forstå. jordmødrene på føden hadde bedt han på både kurs og inn på fødeavd på omvisning, men han takket heltetiden nei. hadde ikke interesse!!! skjønte jo det når jeg i uke 15 ba om å høre på fosterlyden... da ville han ikke det før i uke 20. går nå til en svensk lege ( også mannlig), men han er jeg kjempefornøyd med, det lille jeg har gått til han.
mittlillebøllefrø&bøllefrøkna Skrevet 18. januar 2007 Forfatter #19 Skrevet 18. januar 2007 Heh, han hørtes jo helt bak mål ut! Men så bra at det går bra nå ihvertfall! Ser forresten at du har temin dagen før meg, by the way! Lykke til videre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå