Gå til innhold

Hvordan kan jeg gå fem for å "smiske" meg til en barnehageplass da?

Anbefalte innlegg

Det er heeeeeelt umulig å få barnehageplasser til barn under 3 år her i kommunen :( Hvordan kan jeg gå frem for å få personalet på min favorittbarnehage til å favorisere meg? Det er jo ikke noen annen måte å få plass på...........blir helt oppgitt! Smisketips mottas med takk!

Fortsetter under...

Hos oss ble det åpna en bhg med 12 plasser, når det er 50 stk på venteliste i kommunen. Alle vikk en svarslipp på om de ønsket denne plassen. Det jeg gjorde var å sende et langt brev om hvorfor akkurat vi måtte få bhg plass sammen med svarslippen. var høflig, dsaklig og sa at jeg forstod at det er mange om plassen, men ba de ta brevet mitt med i vurderingen.

Vet ikke om det hadde noe å si, men vi fikk plassen!

Jo det hørtes jo lurt ut, men hos oss er det mange mange flere so venter på plass. Her er faktisk flere hundre barn under 3 år som står i kø.........jeg blir så oppgitt altså! Kan det hjelpe å mase på barnehagestyrer. Ringe, komme innom barnehagen etc slik at de hvvertfall vet hvem jeg er? Jeg er helt desperrat...MÅ ha plass til høsten!

Jeg har klart det "umulige", å få barnehageplass når vi ikke oppfyller kriteriene for prioriteringer/alder totalt tre ganger (!), og her er mine erfaringer.

Første gang hørte jeg via nettverket om et barn som skulle slutte i en barnehage vi ønsket oss. Kledde på meg og snuppeliten pene klær og møtte opp i barnehagen neste morgen. Snakket høflig og vennlig med styrer i 15 minutter og fikk plassen. Privat barnehage.

Året etter ble denne barnehagen lagt ned, og snuppeliten var fremdeles for liten til å få plass etter vanlige kriterier. Ringte barnehagekontoret 3-4 ganger og argumenterte for at de ikke kunne legge ned barnehagen uten å gi oss tilbud om ny plass. De sa nei på telefonen og ja i brevet som dumpet ned i postkassa.

Lillesøster fikk plass i en nyåpnet privat barnehage etter at vi ringte til styrer noen ganger i månedene før åpning. Spurte hvordan fremdriften på byggingen var etc, viste interesse.

Konklusjon: du må ha litt flaks, litt nettverk og litt pågåenhet. Sørg for å gjøre deg selv synlig, skille deg ut, men uten å tippe over i masete. Være klar på hva du vil, men ikke desperat. Gi et godt inntrykk. Ring eller besøk barnehagen kort, ikke i to timer med hjemmebakt kake, liksom.

(Og hvis du får plass, vær forberedt på at "alle" lurer på hva som er "feil" med dere siden dere fikk prioritert plass. Ikke så kult å si at du smisket deg vei i et korrupt system, selv om det er fakta. Er anonym i dag, jeg :-) )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...