Gå til innhold

Duo test

trollet66

Anbefalte innlegg

Jeg var på Haukeland i dag for Duo test. Svært trivlige folk som gjorde seg flid med å forklare, selv om jeg syntes det ble ganske ¨skummelt¨ etterhvert som forklaringen skred frem :)

UL gikk kjempefint, bitteliten nakkefold og helt normal vekst hos fosteret, er svært spent på resultatene fra blodprøvene sammen med UL.

Dere som bare har tatt Duo tst hva har deres risiko ligget på?

Fortsetter under...

Hei. Pga usikkert svar på duotesten, valgte jeg å gå for fostervannsprøve også. Hadde liksom ikke noe valg.. Nakkefolden ble målt til 2.4, innenfor normalen, men i og med at babyen lå sånn til at det ikke var mulig å se ansiktet forfra, kunne vi ikke se nesebeinet. Uansett hva vi gjorde, lå babyen sånn trengt oppi et hjørne at vi så ikke nesa i det hele tatt... Og siden St.Olavs ikke tar blodprøver, ble derfor risikoen min relativt høy 1 :100.Alderen trakk opp risikoen også, var 40 da jeg tok prøven. Da ble avgjørelsen lett, det ble fv-prøve.

Da jeg var og skulle ta den fv- prøven, lå babyen mye bedre til, og nesa var helt tydelig. Fikk fint svar på prøven, venter en kromosomfrisk gutt.

Utifra mine erfaringer, følte jeg meg mye tryggere ved å ta fv-prøve. Idag er det liten risiko for abort. Får et 100 % sikkert svar. Uansett bra svar på duotesten, kan man aldri være helt trygg ift krom feil.

Annonse

Tok duotest og fostervannsprøve da jeg gikk gravid med Eirik Andreas. Fikk score som en 36-åring, var 37. Vi var ikke helt beroliget etter duotesten, siden legen strevde med å måle nakkefolden og virket usikker. Han så imidlertid neseben. Det var imidlertid blodprøvene som gjorde utslaget - trakk risikoen opp - og det er visst en del falsk positive her.

Eirik Andreas kom hastig til verden i 26+5 - helt frisk - og døde 2 uker senere. Hvis jeg skulle bli gravid igjen, tror jeg legen vil fraråde fostervannsprøve om det ikke skulle være tvingende nødvendig, i og med at livmorveggen sprakk opp forrige gang, tror jeg ikke de ønsker å ta noen sjanser ...

Hei! Jeg er 65 modell og var på St.Olavs i desember og fikk tatt ul og duotest. Resultatet fikk jeg før det hadde gått en uke og svaret var 1:1100 og dersom jeg hadde vært 28 år og ikke tatt tester ville jeg hatt 1:1200. Så jeg er godt fornøgd med det. Sjansen på abort ved fv. er 1-250. Hadde også siste ul i går og alt så bare fint ut med den lille:-)

Jeg skulle ta duotest i september og da tok de ikke blodprøver på St. Olavs, kun ultralyd ! Bra at de har kommet etter da. Vi var flere som ønsket å få ta blodprøve, men som sagt ingen mulighet til det da... Aner jo ikke hvilket resultat jeg hadde fått hvis det hadde vært mulig å også få tatt blodprøven. Men med det resultatet jeg fikk, måtte jeg ta fv- prøve. Må innrømme at jeg hadde mest sannsynlig tatt den allikevel, da duotesten ikke gir helt sikkert svar ift krom.feil.

Hei. Jeg er 66-modell som deg, og fikk en risiko på 1:1503, altså 0,06 % risiko.

Nakkefold var under 1 mm, neseben fikk vi ikke sett p.g.a. at babyen lå feil, men det har vi sett i ettertid....

Blodprøvene var kjempefine. Normalt vil risikoen være 1:73 når man nærmer seg 41 v/termin, så jeg sa meg veldig fornøyd med testen, og parkerte alle tanker om fostervannsprøve eller morkakeprøve.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...