Gå til innhold

Oscar's fødsel: planlagt ks Ullevål 21.12

Anbefalte innlegg

Hei dere- da var det overstått...

Oscar ble født ved planlagt keisersnitt (pga fødselsangst) på ullevål føde A kl 08.52 den 21.12 og han er en nydelig gutt! Tenkte jeg skulle skrive inn og fortelle litt sånn at dere som lurer på hva dere går til får høre hvordan denne opplevelsen var for oss.

Jeg måtte komme kl 06.30 og ble tatt inn på et forberedelsesrom hvor det ble satt drypp og kateter. Jeg kan like gjerne si det med en gang: for meg var det helt grusomt å få satt kateteret- tror jordmor gjorde en feil for det var vondt helt til spinalbedøvelsen ble satt, men tror ikke det er sånn for de fleste.

På operasjonsrommet var det mange mennesker,, alle var veldig snille og beroliget meg veldig. Kjæresten min, Christopher, fikk være tilstede hele tiden, og han filmet hele fødselen. Spinalen ble satt, ikke vondt i det hele tatt, bena ble tunge med en gang, og jeg ble lagt ned på bordet. Mye av det som skjedde så er litt tåkete, men jeg kjente alt de gjorde under operasjonen- overhodet ingen smerte- litt ubehagelig bare et par ganger.

Så etter 4 minutter var den lille engelen ute og han ble lagt rett til meg. så etter flere minutter med kosing mens de holdt på å sy meg igjen, gikk pappa og baby for å veie og måle.

etterpå var jeg på overvåkning og da kom Christopher og lille Oscar til meg med en gang. Jeg følte meg i veldig fin form, veldig sliten og søvnig, men ellers fin. Jeg reiste meg faktisk opp ved siden av sengen ca to timer etter operasjonen, men var da ganske svimmel.

Dagene etterpå:

Helt ærlig: ks er ikke noe å være redd for, ihverfall ikke smertemessig! jeg tok smertestillende i 4 dager, den verste smerten jeg hadde på noe tidspunkt var å sammenligne med en moderat mensensmerte- ikke verre!! eneste som har vært vondt er å hoste og nyse.

Er overhodet ikke i tvil om at jeg ville valgt ks igjen neste gang- det er uten tvil et lettere alternativ smertemessig en de aller fleste vanlige fødsler, det er jeg sikker på. Jeg har ihvertfall vært i bedre form i dagene og ukene etter fødselen enn absolutt ALLE mine venninner og bekjente som har født vaginalt. Og arret ser nå, tre uker senere, kun ut som en liten rød strek nederst på magen.

Jeg er så glad jeg valgte å få møte den nydelige sønnen min etter en udramatisk operasjon fremfor timesvis med hyling, pressing og smerter..

Lykke til til alle dere andre som vurderer ks- man får jo verdens fineste presang etterpå!

Fortsetter under...

Hei og gratulerer med lille Oscar!!

Dette var en fin historie! Stemmer mye med de samme oppfatningene jeg hadde når jeg fikk min sønn desember 04. Hadde da hastekeisersnitt, men alt gikk helt supert for seg for meg også. Jeg fikk ikke sønnen min lagt til meg fordi han ble født 7 uker før tiden.

Fredrik ble kjørt ned til nyfødtavdelingen og jeg fikk ikke sett han før 5-6 timer etter fødsel - var lenge å vente følte jeg selv.

Nå skal jeg ha gutt nr 2 og har bestemt meg for planlagt keisersnitt. Håper som det at jeg får lagt nurket til meg med en gang sett på han.

Får se hva som skjer. :-)

Så godt å se at noen har så postitive erfaringer med ks. Må bare fortelle at for alle er det desverre ikke slik, og det er ikke noe man kan vite på forhånd, desverre. Jeg gikk gjennom et smertehelvete uten like i mange mange døgn pga komplikasjoner... jeg var mange ganger nær å svime av pga av smerter, klarte ikke/kunne ikke komme meg opp av senga før etter 3 døgn, og da ble jeg bært. Ubeskrivelig... enda jeg fikk mye smertestillende. Aldri om jeg går gjennom en slik risiko frivillig.

• 4 uker senere...

Det var trist å høre, Anonym, men husk at det er mange som har en jævlig vaginal fødsel og. En jeg kjenner skrek av smerte hver gang hun måtte på do i flere måneder etterpå. Finnes ingen fasit som passer for alle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...