Gå til innhold

Hjelp!! jeg skjønner ingenting av dette med permisjoner etc,...

stinelin81-3 smågull

Anbefalte innlegg

ARRGG!! Jeg har nå prøvd å sette meg inn i reglene for permisjon, penger og fedrekvoten eller nå hva det der.... men jeg blir bare mer forvirret. Må være helt skjema idiot har jeg funnet ut.

ihvertfall ... kan noen ENKELT forklare meg reglene for pappa permisjon?? Er det sånn at han ikke kan ha permisjon samtidig med meg?? Isåfall..hvordan funker det?? Hvis det for eks. passer best for han å ha den permisjonen midt i min... må jeg jobbe de ukene da???

Er det sånn at bare gravide som ikke har rett på foreldrepenger kan få engangsstødnad??

Ved nærmere ettertanke... kan noen bare forklare ALT??:)

Fortsetter under...

Pappapermisjonen er nå 6 uker og kan ikke taes ut når du er i permisjon. Dvs at du må tilbake i jobb disse ukene, ELLER du kan ta ut ferien din da! Slik at dere er sammen den tiden.

I forbindelse med fødsel så har faren rett på 2 ukers fødselspermisjon, men denne må taes ut i forbindelse med fødsel. Kan ikke spares på... Det er litt forskjellig fra arbeidsgiver til arbeidsgiver om de gir lønn i disse to ukene. Min mann får ikke lønnet fødselspermisjon, men har rett på å ta den ut likevel.

Hvis du er i jobb 6 av de 10 siste månedene, får du vanlig utbetaling når du er i morspermisjon. Enten vanlig (100% av din gjennomsnittsinntekt de 6 beste mnd) lønn i 43 uker eller 80% av din inntekt i 53 uker. Engangsstønad får du hvis du ikke har vært i jobb i forkant av din morspersmisjon og stønaden ligger på ca 34000,- som utbetales 1 gang pr fødsel.

Ellers går du ut i morspermisjon SENEST 3 uker før termin. Du kan fremskynde men da bruker du jo av dine enten 43 eller 53 uker.

Så har du rett på barnetrygd. Uavhengig om du er i jobb eller ikke. Er du alenemor øker denne satsen. Satsen øker også jo flere barn du har...

• 1 måned senere...

Annonse

deseks ukene ti far kan tas ut samtidig med mor. Nytt fra i år tror jeg.:)

Fedrekvote

Dersom både mor og far har rett til foreldrepenger og mor

har arbeidet minst 50 prosent i opptjeningstiden skal far

ha minst seks uker med foreldrepenger (fedrekvoten).

Fedrekvoten er fleksibel og kan tas ut som enkeltdager eller

sammenhengende. Oppdeling av fedrekvoten forutsetter

avtale med arbeidsgiver. Foreldrene kan være hjemme

samtidig når fedrekvoten avvikles. Fedrekvoten kan imidlertid

ikke tas ut de første seks ukene etter fødselen.

• 3 uker senere...

Ja, de kan tas ut samtidig, men det betyr fortsatt at mor må ha ferie i den perioden.

Da jeg leste det første gangen så trodde jeg at det betydde at vi kunne ha permisjon samtidig, men det stemmer ikke. Jeg ringte til NAV og spurte og da fikk jeg til svar at de ikke kan utbetale foreldrepenger til mor og far samtidig, dvs. at mor enten må jobbe eller ta ferie i under fedrekvoten.

Utrolig forrvirrende spør du meg..

Du tar litt feil.

Du trenger ikke ta ut ferie eller jobbe mens far har permisjonen sin.

Du KAN være hjemme,begge to samtidig.MEN bare en får lønn.

Fullt lovlig at mor og far er hjemme på likt,men da er det bare far som får permpenger.

Jeg skal ta ut ferie senere,og ikke i fedrekvoteperioden.

Vi skal være hjemme på likt de 6 ukene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...