Gjest Skrevet 16. januar 2007 #1 Skrevet 16. januar 2007 Vil gjerne fortelle dere litt om hvordan jeg opplever verden. jeg er en helt vanlig kvinne. jeg har fast jobb, kjæreste, mange venner og har alltid hatt gode karakterer. Jeg blir oppfattet som hyggelig, høflig og flink til det meste. Men hadde folk visst om hva jeg tror på, hadde jeg blitt stemplet og utestengt på minuttet. Jeg har en tro på at bruk av psykedeliske stoffer (narkotiske stoffer som fremkaller sanseendringer) som LSD, psilocin/psilocybinholdig sopp og ayahuasca er bevissthetsutvidende og kan vise oss mye om en selv. Dette var for en del år siden en helt naturlig oppfatning. De psykedeliske plantene og soppene ble av mange etniske folkegrupper sett på som hellige. Ayahuasca( eller "the spirit wine"), som er et brugg av forskjellige planter, ble benyttet av shamaner under behandling av pasienter, fordi de mente stoffene hjalp til under den psykiske helbredelsen. LSD, Psilocybin og MDMA blir også i dag brukt i psykoterapi. interessen min for psykedelia startet først da jeg var 16, og fikk høre om dette fra en kamerat. Jeg satte meg inn i dette, begynte å lese bøker fra forskjellige professorer omderes mening om stoffene og leste på internett om andres møte med psykedelia. Etterhvert bestemte jeg meg for å prøve. Den første "turen" min var helt ubeskrivelig. Jeg gikk helt inn i meg selv, ogder møtte jeg Gud. Ja, helt sant. Jeg møtte Gud I MEG SELV, påvirket av "narkotika". dette er vel det mest Gudshånende man kan si. Men det var slik jeg opplevde det. jeg forsto hvor viktig det er å respektere andre mennesker, og hvor utrolig lite materielle ting og misunnelse fra andre egentlig betyr. Jegt forsto at mitt liv som en utseendeopptatt og pengebesatt ikke var bra for meg. Jeg så verden så utrolig perfekt. jeg så Gud overalt - alt som noensinne er blitt skapt er helt perfekt for seg og sine omgivelser. Etter dette har jeg fortsatt å lese om emnet, gått på foredrag og snakket med andre "likesinnede". Jeg har lært så utrolig mye av å innta disse stoffene - det er så mye mer enn hva folk tror. Men når jeg endelig forteller folk om min opplevelse av stoffene får jeg bare kommentarer som : "herregud, din narkis" du er bare ute etter å dope deg du. du blir jo gal og ser rosa elefanter av sånt jo!" Jeg kan love dere at jeg aldri har sett en eneste rosaelefant. Ikke noe i nærheten heller. Og den fysiske rusen (som varer cva 1 time av 12 timers "tur") finner jeg heller ubehagelig. Jeg er ikke ute etter å ruse meg. jeg er ute etter å bruke disse stoffene til å gå inn i meg selv. jeg har lest ALT om mulige skadevirkninger av disse stoffene, blandt annet hele rapporten som ble utført da de lovliggjorde sopp i Nederland. Jeg tar alle forhåndsregler, og forbereder meg godt hver gang, men kan dessverre aldri være helt sikker på at det går bra. Hvordan ville du reagert hvis du møtte en som meg? Må få sagt at det sårer når folk ikke prøver å forstå. dette er et livssyn jeg deler med mange. et livssyn f.eks store deler av søramerika hadde (før europeerne reiste bort der og torturerte og henrettet alle som brukte disse stoffene - fordi det var "djevelens verk"...) Hvis dere har spørsmål er det bare å spørre! Vil IKKE anbefale noen å prøve disse stoffene før de vet FULLT ut hva de går til. Det kan utløse schizophreni hvis du har det i genene, og kan gi vanskelige opplevelser. Dette er ingen anbefaling, bare en fortelling om mitt syn. Jeg velger å signere med eget nick, så dere skal forstå at jeg er seriøs. Jeg er...
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2007 #2 Skrevet 16. januar 2007 vanskelig å forstå,anbefaler at du bruker like mye tid på å forstå andre religioner også...er selv muslim men for å forstå at det var riktig religion og tro for meg måtte jeg undersøke og lese om utallelig mange religioner og livssyn,når du vet at det er riktig er det ikke vanskelig å snakke om det med andre,selv klarer du ikke å anbefale til andre hvordan kan dette hjelpe deg til å finne gud????
Gjest Skrevet 17. januar 2007 #3 Skrevet 17. januar 2007 Jeg ønsker heller ikke å anbefale noen å hoppe i dette uten at de vet hva det gjør med dem. Jeg har gjort alt jeg kan for å prøve å forstå andres religion, og syns det er kjempeinteressant! har lest veldig mye om religion, både kjente og ukjente, og prøver så godt jeg kan å respektere alle mennesker for deres religion og livssyn. Vi kan lære masse av andre mennesker, selv om de har en annen tro enn en selv! Grunnen til at jeg ikke orker fortelle er at jeg hver gang blir mottatt med ekstremt mye kritikk. Jeg forteller gjene til den som ønsker å høre på, men dette kan faktisk gå utover livet mitt - jeg kan jo faktisk miste jobben min fordi jeg bruker "narkotika".Jeg forstår at det er vanskelig for folk å forstå siden de fleste aldri har hørt om dette før, men jeg har heldigvis gode venner osm støtter og forstår. Dette er ikke en religion, mer et redskap for å finne "min personlige gud". Hvordan er det å være muslim i dagens samfunn? Møter du mye motstand? Er det barnetroen eller valgte du selv å konvertere?
Bellinda Skrevet 17. januar 2007 #4 Skrevet 17. januar 2007 Jeg har møtt mye rart i mitt liv, og har bla en bror som tror på litt av hvert. Dette ble kanskje smulen for sært for meg, men hvem er jeg til å si noe, muslim som jeg er, det synes mange er sært nok... hehe... Så lenge du er kapabel til å ta hånd om ditt/dine barn, og at de ikke lider under dette, og at det ikke er noe ofte, og at det er omsorgssvikt i bildet, føler jeg at det må bli opp til enhver... Jeg er bare redd for at "Hva OM det bikker over og blir misbruk". Man kan se på seg selv som så sterk, og tro alt man vil at det ikke gjør det, men det KAN skje...
Gjest Skrevet 17. januar 2007 #5 Skrevet 17. januar 2007 Jeg har ingen barn enda, og bruker selvfølgelig ikke dette under svangerskapet. Faren for misbruk er også svært liten, da disse stoffene ikke er avhengighetsskapende. kroppen bygger opp en toleranse som varer i ca 8 dager, og denne toleransen gjør at du ikke merker noe av stoffene selv om du "prøver" å ta det igjen. Dessuten holder det plenty med en gang i halvåret eller så. det er nå et år siden sist. når "turen" er ferdig trenger jeg god tid på å bearbeide det jeg har opplevd med meg selv, før jeg gjør det igjen... Er du etnisk norsk og konvertert til Islam? bare lurer, virker sånt. Isåfall er det svært interessant, ikke så mange som gjør det... Islam er en kjempeinteressant religion forresten!
Bellinda Skrevet 17. januar 2007 #6 Skrevet 17. januar 2007 Da skjønner jeg litt mer. Ikke at jeg har noe kunnskap om stoff i det hele tatt, men får høre litt med mannen min når han kommer hjem fra jobb, om dette, han vet sikkert... Ja, jeg er norsk, kom til islam for 13 år sia, da jeg var nesten 18. Mannen min (vi giftet oss for tre år sia) er også konvertitt, seks år sia snart.
Gjest Skrevet 17. januar 2007 #7 Skrevet 17. januar 2007 Ok:) Måtte bare spørre, slik jeg har forstått det er ikke det så veldig vanlig. 8Sikkert samme som om etnisk norske skulle konvertert til hinduisme/buddhisme...) hvordan opplever du å være etnisk norsk og konvertert til islam? følger dere de tradisjonelle reglene om klesdrakt osv? Hvordan fant du ut at Islam var tingen for deg? unnskyldall gravingen, er bare så inteessant:)
Bellinda Skrevet 17. januar 2007 #8 Skrevet 17. januar 2007 Jeg kom til islam da for 13 år sia. Fant sannheten, for å si det så enkelt. Jeg fant svarene på de spørsmål jeg hadde. Jeg hadde alltid trodd på Gud, så i islam fikk jeg bekreftelsen om at han ikke er Jesus Far, i kjødelig forstand, og den strenge monoteismen i islam, som bekreftet mine følelser fra før. Jeg ser ikke noe forskjell på det å være norsk, svensk, fransk, somalisk eller irakisk muslim. Islams regler er for alle land, alle tider, uansett. Vi må bare endre vårt ego til å passe Islam, og ikke endre islam for å passe vårt ego. Jeg er vel kanskje en smule konservativ hva gjelder klesdrakt, jeg er en av (veldig) få i Norge som dekker også ansiktet (nettopp begynt igjen, etter å ha lagt det på hylla i noen år). På www.muhajabah.org kan du lese litt mer om muslimske kvinner. Fortvil ikke, enda mer kommer etterhvert hehe... Jeg har bare en litt lat periode, da jeg må dele pc med min mann for øyeblikket En sjebne verre enn døden i detta huset hehe...
Gjest Skrevet 17. januar 2007 #9 Skrevet 17. januar 2007 Ok, skal sjekke ut den siden! Jeg har tidligere sett på muslimske regler som litt vel strenge, men nå forstår jeg at det kanskje er for å opprettholde selv... uff... hva heter det? sånn at du er "streng med deg selv" for å holde fokus... hehe, kommer ikke på ordet Dette er jo noe som bla går igjen i buddhisme. er det derfor kanskje? kan du fortelle meg noen historie rundt hvorfor klesdrakten er som den er og hvorfor den brukes? har alltid lurt på det, men aldri fått noe svar... Er også enig i at Gud (hvem han måtte være) sikkert ikke bryr seg så veldig om hvilket land man kommer fra. det er jo religionen som teller, ikke hudfargen fikkdu mye reaksjoner da du sto frem som muslim? mange som ble sjokka? er jo ikke det første du tenker på at venninnen/datteren/barnebarnet ditt skal kovertere til da, siden Norge ikke akkurat har en gammel tradisjon til Islam hehe...
Bellinda Skrevet 17. januar 2007 #10 Skrevet 17. januar 2007 Akkurat nå må jeg straks lage middag, men dette er en av de beste linker jeg har lest: http://www.usc.edu/dept/MSA/humanrelations/womeninislam/whatishijab.html Ellers ligger det en del på www.islam.no å lese om klesdrakt og hodeplagg. Jeg fikk forsåvidt ikke så mye reaksjoner. Folk skjønte vel hvor det bar henne hehe... Jeg har hatt mer problemer med å få aksept for min oppdragelsefilosofi, blandt venner, enn islam. (vi praktiserer Tilknytningsomsorg/Attachment parenting, som du kan lese om på www.ap-norge.com om du vil!) Mine foreldre støtter meg veldig, og har ikke noe problem med dette. Perifer familie som tanter og sånn, har ett litt annet syn på saken... Da jeg ble skilt sa de "nå kan du jo ta av den greia på hodet, fordi nå er du jo skilt, og ikke muslim lenger" feks... Da jeg gifta meg på nytt, med en nordmann (sjokk) så var det liksom "nå trenger du jo ikke være muslim mer, han er jo norsk"... Men lo' and behold, han er muslim han og *gjeipe-til-sure-tanter*
jente_86 Skrevet 27. januar 2007 #11 Skrevet 27. januar 2007 hmm...lsd er avhengighetsskapende. all narkotika er det. Man får hallisuasjoner av syre, så kan være d var derfor du traff Gud. finnes folk som har truffet djevelen på syre også!
2007 ingen skuffelser Skrevet 28. januar 2007 #12 Skrevet 28. januar 2007 Hei Syns du er er altfor ung til å anbefale noen noe som helst. Spesielt siden du er kriminell. (ja det er faktisk kriminelt å kjøpe/selge/bruke narkotika i Norge). Ikke glem det! Det er en av grunnene til at folk reagerer så sterkt. Jeg synes du skal tenke over at å anbefale folk narkotika gjør deg skyldig, dersom noen kommer "skjevere" ut enn deg. Du vil vel ikke være årsak til smerte og lidelse? Vennligst ikke skriv mer om dette her, jeg vil kontakte moderator av sidene dersom du ikke slutter, for dette er ULOVLIG i Norge.
Småfolk Skrevet 28. januar 2007 #13 Skrevet 28. januar 2007 Jøss det var da voldsomt! Hun har jo ikke reklamert for noen stoffer så vidt jeg kan se. Ei heller har hun anbefalt noe som helst. Bare skrevet hva hun driver med. Hadde vel et behov for å fortelle noen om sine indre tanker. Ser ikke noe galt i det! Det er ulovlig å slå barn i Norge også. Men jeg kan ikke se at moderator sletter noen av de inleggene som er skrevet om det emnet under "barneoppdragelse". Og jeg må si at jeg har reagert på et par av innleggene der! Poenget er at vi er voksne mennesker som selv kan bedømme rett og galt. Begynner man derimot å utveksle oppskrifter på narkotikadrikker vil jeg derimot være helt enig med deg. Pleier å være anonym på disse sidene, men ikke denne gangen.
Jordmor Siri Skrevet 28. januar 2007 #14 Skrevet 28. januar 2007 Moderator Hannah og jeg har diskutert dette og kommet frem til at slik innlegg kan stå. Det handler om personlig overbevisning, hun anbefaler ikke andre direkte å gjøre det selv. Ja, det er forbudt å selge narkotika i Norge til andre, men det gjør jo ikke denne damen. Det er ytringsfrihet i Norge. Ha en god debatt videre! Vennlig hilsen jordmor Siri og moderator Hannah
Gjest Skrevet 2. februar 2007 #15 Skrevet 2. februar 2007 Takk for svar fra begge sider! er fullt klar over at jeg er kriminell i følge norges lover, og har heller ikke oppfordret noen til å gjøre som jeg. har bare fortalt mitt ståsted og mine overbevisninger. sa også tydelig at jg ikke oppfordret noen til å bruke disse stoffene. Utveksling av oppskrifter og snakk om "dop" er jeg heller ikke for her inne. dette er et forum for ren tankeutveksling angående religion og livssyn, ikke et forum for salg, kjøp, omsetning og tips rundt narkotika. men jeg mener jeg også må få si min mening, da det er ytringsfrihet i dette landet. jeg valgte også å stå frem med mitt nick, for å bli tatt alvorlig. så får jeg heller ta de beskyldninger om å være kriminell og "narkiss" dersom det kommer. Jeg er vant til det skjønner du:) hihi, takk for svar alle sammen! forresten: FOR ALL DEL! IKKE BRUK NOEN FORM FOR NARKOTIKA UNDER GRAVIDITET OG AMMING, HELLER IKKE LETTERE STOFFER. MAN VET ALTFOR LITE OM FOSTERSKADER TIL DETTE. DET ER IKKE BARE DITT EGET LIV DU HAR ANSVAR FOR NÅ! bedre føre var... Lykke til videre i svangerskapet damer
Gjest Skrevet 2. februar 2007 #16 Skrevet 2. februar 2007 Forresten: hvis du leser litt nøyere ser du at jeg skrev: Vil IKKE anbefale noen å prøve disse stoffene før de vet FULLT ut hva de går til. Det kan utløse schizophreni hvis du har det i genene, og kan gi vanskelige opplevelser. Dette er ingen anbefaling, bare en fortelling om mitt syn. Pga den reskt utviklede toleransen mot stoffene er det bortimot umulig å bli avhengig av LSD. Jeg har aldri i mitt liv hørt om noen som har blitt avhengig av verken LSD, Psilocybin eller andre hallusinogener. Har forøvrig heller aldri hørt om noen som bruker stoffene så ofte at det er mulig. og bruker du dem så ofte at det teoretisk sett skulle være mulig å utvikle en avhengighet til stoffet blir man immun mot stoffet, og man blir derfor ikke avhengig. Vil anbefale folk å skaffe seg litt mer informaajon før man kommer med beskyldninger. forstår godt at dere mener det jeg gjør er feil, men jeg skulle ønske det kunne blitt vist litt fortåelse for mine valg, spesielt siden jeg forklarer HVORFOR.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2007 #17 Skrevet 3. februar 2007 leste inn på profilen din at du ventet barn, håper du ikke tar disse stoffene mens du er gravid.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2007 #18 Skrevet 3. februar 2007 eg leste da bare første innlegget. ville rådet deg til å slutte med det, men det får være din sak. skal be for deg.
mamma1980 Skrevet 3. februar 2007 #19 Skrevet 3. februar 2007 jeg har vært personlig kristen i mange år nå. og jeg har aldri måttet ha noen form for "stoffer" for å møte Gud. Det finner en med å åpne deg selv uten noen stoffer og å be til Gud og være sammen med han. dette opplever jeg når jeg ønsker og vil. gud er der uansett. er du personlig kristen vil diu kjenne Gud rundt deg også.
galeganiN Skrevet 4. februar 2007 #20 Skrevet 4. februar 2007 Jeg undres på hvor ofte du bruker disse stoffene.
Gjest Skrevet 6. februar 2007 #21 Skrevet 6. februar 2007 Bruker disse stoffene svært sjelden, kanskje maks en gang i halvåret. nå er det over et år siden sist gang. har ikke tenkt å bruke i graviditet eller før barnet er 18 år. vil jo ikke bli fratatt barnet mitt pga de norske lover og regler. Kjempebra at du finner Gud uten bruk av stoffer - det gjør også jeg, og det gjorde jeg også FØR jeg prøvde disse stoffene for første gang. Jeg bruker dem gjerne mer til å finne ting i meg selv - åpne opp underbevisstheten og finne dyptliggende problemer (som psykologer har brukt stoffene til siden 50/60-tallet). Stoffene ble da brukt til å trekke frem undertrykte følelser som har gitt psykiske problemer osv.
LadyLiberty Skrevet 6. februar 2007 #22 Skrevet 6. februar 2007 Jeg fant "gud", dvs kjærligheten vi alle består av, i mitt indre. Men det er gjennom meditasjoner, selvutvikling og selvrealisering jeg har møtt og utviklet mitt forhold til denne energien. Det samme kan man vel si om kontakten med det jeg vil kalle er den ekte meg. Helt fantastisk å møte seg selv og oppleve å være "en del av altet". Dette har jeg opplevd og opplever uten å ty til stoffer. I åndelige kretser anbefales det ikke, da det kan utløse for raske endringer i menneskets bevisthets tilstand. Det oppfordres heller til "åpning" i eget tempo. Dette er pga at noen kan oppfatte feil hva de opplever og "ser". Noen møter faktiske ånder og guider, men blir skremt og livredd. Noen kan havne på psykiatriske pga sånn opplevelser som de ikke forstår. Når det er sagt, skjønner jeg at du har gransket i dette, og mest sannsynlig mens du har barn vil du finne ut at du ikke behøver stoffene for oppleve og utvikle dine evner/kontakt med deg selv. Anbefaler deg å begynne med meditasjoner eller et selvutviklingskurs. Meditasjoner ute i skogen etter 19 kan bli veldig sterke!! Hvis du har gjort dette, så vet du hva jeg tenker på. Hvis ikke, vil alternative sentre osv hjelpe deg med hvordan du visualiserer deg frem til ditt indre. Det er helt fantastisk og man utvikler seg veldig som menneske. Dette er bare anbefalinger pga stoffene du nevner vil før eller senere ha en negativ effekt på deg. Men opplevelsene du har hatt med de har vært en del av livsveien du har valgt. De vil for alltid være med deg. Så for all del, ikke misforstå Og om du likevel velger senere i livet å gå tilbake til din måte å utforske deg selv på, håper jeg du beholder et kaldt hode og en sunn avstand til din bruk. Bare tro meg, når jeg sier, de er ikke nødvendige! Når det gjelder kristne bedrevitere som vil be for henne: Hun ser ut til å greie seg veldig bra og har tatt et bevisst valg, som hun tydelig forstår konsekvensene av og er fornøyd med. Hun trenger ikke at noen ber for henne. Dette er et voksent menneske. Til dem som forklarer hvordan man møter gud som personlig kristen: man kan møte gud som ateist også! gud er et relativt begrep som oppleves og forklares forskjellig etter hvem man er som menneske. Man skal respektere andres måter å finne ut av livet på, og andres tro og religioner. Selv om de er "ukonvensjonelle". Til deg: jeg ønsker deg all lykke til med graviditeten og til dere som foreldre. Håper du finner din vei videre, med eller uten hjelp av halucigene stoffer. Du velger din egen vei, og mitt råd er bare å holde øynene åpne og vær et selvreflektert menneske. Selvutvikling er noe alle mennesker burde drive med! Det finnes dessverre ikke mange som ser utfor sitt eget skall av tanker og fordommer. De du møter som selv jobber med hvem og hvorfor de er dem de er, vil ikke dømme deg eller forakte deg. Vi velger alle våre sti. Kjærlighet og gode tanker til deg og dine.
Gjest Skrevet 7. februar 2007 #23 Skrevet 7. februar 2007 Heisann! tusen takk for et kjempefint svar! skulle ønske alle de som var veldig uenig med meg kunne skrive slike rolige og avbalanserte svar også, istedenfor å bare skrive at jeg er dum og teit. jeg får jo ikke noe ut av det! Jeg har erfaring med meditasjon, og er kjempefornøyd med dette. Dessverre blir det sjelden tid til sånt, noe jeg skal prøve å få gjort noe med. Mine valg er mine valg. jeg er myndig, og mener jeg må få ta de valgene jeg ønsker uten at folk skal begynne å fortelle at de vet bedre. for hvem kan virkelig bestemme hva som er rett og hva som er galt? ingen, uansett trossamfunn, har rett til å fortelle et annet menneske om rett og galt. man vet ALDRI nok om omstendighetene til å kunne dømme et annet menneske for deres handlinger. Greit, drap er feil, kan du si. Men hva med dem som dreper fordi de MÅ? hva med kvinnen som blir mishandlet av sin mann og dreper han i ren frykt for sitt og sine barns liv? Pedofili er feil, det er greit. Menhva med hovedopersonen i filmen Lolita, som virkelig ER forelsket i denne ungjenta?kan han noe for sine egne følelser? Voldtekt er galt, det er greit. Men hva med dem som lider av psykiske problemer og ikke gjør dette utav fri vilje, men pga en kjemisk ubalanse i hjernen? Vi mennesker har ingen rett til å dømme hverandre. vi må akseptere andres valg, og heller prøve å lære noe v de valgene andre tar. Vi må høre på hverandre, prøve å forstå hverandre-. Hvis ikke er det umulig ofr oss å kunne leve sammen som et samfunn. Vi må slutte å kjefte på hverandre og prøve å kontrollere andres liv. Den moderne verden gjør det umulig for oss å være individer. vi blir behandlet som roboter, og det forventes at vi skal gjøre det som pålegges oss av staten, loven og lensmannen. og i en slik verden er det vanskelig for et individ å kunne velge sin egen vei, vanskelig for mennesket å kunne gjøre det han eller hun føler er rett, vanskelig å kunne leve det livet man virkleig ønsker å leve. Minoritetene blir overkjørt, enten det gjelder muslimer, homofile eller brukere av psyekedeliske stoffer. Barna våre trenger å bli lært opp til å akseptere alle mennesker slik de er, på godt og vondt. De må lære at de kan lære noe av alle mennesker, enten de er narkomane eller aksjemeglere. For i bunn og grunn er vi alle like. vi er alle verdt akkurat like mye, og hvert menneskeliv er fantastisk. alle mennesker har noe å lære bort til andre, og det ønsker jeg å la barna mine få vite. Vi velger alle vår vei i livet, og det syns jeg er helt fantastisk.
Mor Unni Skrevet 2. mars 2007 #24 Skrevet 2. mars 2007 Interessant debatt. Spennende det du skriver om disse psykedeliske stoffene, og brukt riktig av riktig vedkommende er det sikkert en fin opplevelse. Problemet, som ved mange andre stoffer som f.eks alkohol er vel når personer som ikke tåler stoffene bruker de, at de utløser psykisk sykdom, eller ved at en må gå over til sterkere stoffer for å oppnå en "tur". Vanskelig å vite på forhånd hvem som tåle disse stoffene og ikke. Når det gjelder staten, lovene og lensmannen synes jeg nå det er greit at vi har noen lover og regler. Tenk hvis alle fikk gjøre det de ville! Da er det fritt frem for både voldtekt og ran. Norge er jo tross alt et fritt land sammenlignet med mange andre land, og i aller høyeste grad et land hvor vi kan utvikle oss som individer; ta utdanning, uttale oss fritt, spise oss mett, velge den vi vil gifte oss med osv. Hvor stor del av jordas befolkning har disse mulighetene? Er enig med deg i at vi må lære å akseptere alle mennesker slik de er, men vi kan ikke akseptere alle handlinger. I en del tilfeller vet vi jo forskjellen på rett og galt. Jeg mener vi er jo nødt til å slå ned på drap og voldtekt, og fortelle vedkommende at dette er galt.Vi kan jo ikke la psykisk ustabile personer gå rundt og voldta fordi det jo er synd på de, de må jo få leve livet som de vil? Hva med moren som drepte sine 5 barn? Stakkar hun var jo deprimert, sikkert hatt en vanskelig barndom og. Kunne hun ikke heller ha stukket av? Selv om en har det trasig finnes det alternativer innenfor loven. Grei at vi skal akseptere hverandre men vi må og respektere hverandre. Hvert menneskeliv er fantastisk og alle er verdt like mye - det er flott sagt! Synes Kardemomme loven er fin jeg, "du skal være snill og grei, og forøvrig kan du gjøre hva du vil". Helt greit at du koser deg med stoffene synes jeg, så lenge det ikke går ut over noen andre eller du selger det videre. Så lenge vi ikke skader noen kan vi leve akkurat som vi vil, enten en er homofil, religiøs, fanatiker, uteligger, direktør eller hva som helst. Og kankje bli flinkere til å ta vare på hverandre! Lykke til!
Gjest Skrevet 3. mars 2007 #25 Skrevet 3. mars 2007 Hei! Takk fro et fint svar. Er helt enig med deg at dette er et valg som man ikke bør ta lett på. man bør undersøke godt på forhånd hvilke sykdommer man genetisk sett er utsatt for, og hvorfor man ønsker å gjøre dette. Jeg vil absolutt ikke anbefale noen å gjøre dette bare fordi de har lest at jeg gjorde det, og at det "hørtes gøy ut". Det er snakk om en mye større avgjørelse enn det - en avgjørelse som kan forandre hele livet - både på positive og negative måter. jeg valgte, etter mye research, undersøkelse og diskusjon med meg selv, å gjøre dette. Jeg tok en sjanse, og i mitt tilfelle gikk dette bra. Allikevel har jeg sett en venninne , som hadde schizophreni i genene, bruke dette stoffet selv om hun ikke burde. Hun er nå innlagt på psykriatisk, med alvorlig schizophreni. Vi advarte henne sterkt mot dette, både fordi hun hadde anlegg for schizophreni og fordi hun gjorde det av det jeg ser på som feil grunn - for å ruse seg. Det gikk ikke bra. De aller fleste klarer seg gjennom en slik opplevelse, men det er allikevel en mulighet for at det kan gå galt. Vi må alle være forsiktige med hvilke stoffer vi inntar - enten det gjelder sukker, psykedeliske stoffer eller for mye poteter. Måtehold er en god regel når det gjelder ALT, og dersom et menneske vet at han/hun ikke klarer å ha et måteholdent bruk, bør personen unngå alt av narkotiske stoffer, også alkohol. Avhengighetsskapende eller ikke - dersom feil person bruker disse stoffene, kan det gi mersmak, og få personen til å gå over til farligere stoffer.Stoffer jeg mener ikke har noenting positivt for seg utenom det å skape en rus, som blandt annet amfetamin og opiater (selvfølgelig unntagen de tilfeller hvor nevnte stoffer brukes til medisinering. Det er da bare akseptabelt dersom dette er medisinering fra en lege/annen fagkyndig). Jeg tror jeg ordla meg feil lengre oppe. Selvfølgelig skal vi ikke la kriminelle som skader andre mennesker gå fri fordi det ersynd på dem. Men vi kan kanskje være litt flinkere til å prøve å forstå situasjonen deres. Det jeg mener er at vi aldri kan vite hvorfor en person gjorde det h*n gjorde. og da er det urettferdig gjort av oss å si at denne personen er så og så dårlig menneske, og fortjener så og så mye. Selvfølgelig må vi ivareta samfunnets sikkerhet - det er jo bare på den måten vi kan leve sammen som et samfunn. Men vi mennesker generelt burde la vær å legge oss så mye opp i andre menneskers handlinger, og hva de fortjener ut i fra det de har gjort. Dette burde loven, staten og fagkyndige ta seg av. Når det kommer til lovligheten av psykedeliske stoffer, syns jeg absolutt ikke dette burde være noe som selges på vinmonopolet på lik linje med alkoholholdige drikker. Det bør være liten tilgjenglighet for folk flest, som ikke vet hva dette her. Allikevel burde det kunne finnes en løsning for de som ønsker å bruke disse stoffene av "ordentlige" grunner. Vi har bare en mulighet til dette i Europa: Amsterdam. Og Amsterdam er ikke et hyggelig sted. Ja, de lovliggjorde cannabis og sopp der. Mange tror dette er grunnen til all bruken av sterkere ulovlige substanser i Nederland. Dette er ikke korrekt. Grunnen til at det finnes så mange sterke stoffer i Amsterdam, er fordi dette er eneste sted i Europa hvor noen stoffer er lovlige. Utlendinger som allerede hadde et narkotikaproblem slo seg ned i Amsterdam, fordi de trodde dette var et sted de fikk være i fred. Forskning viser imidlertid at bruken av sterke stoffer hos etnisk Nederlandske ungdommer har sunket siden lovliggjøringen av Cannabis. Min mening rundt dette emnet er derfor at hvis cannabis skal lovliggjøres, må det enten gjøres alle steder, eller ingen steder. hvis ikke får man en opphoping av brukere på et lite sted, noe som derfor fører til lettere tilgjengelighet til sterkere stoffer - siden de som opphopet seg på stedet ALLEREDE brukte sterkere stoffer! Men nå ble dette helt på viddene. Dette er ikke en diskusjon om legalisering av cannbis, eller forsåvidt noen andre stoffer (som jeg IKKE er for), men en diskusjon rundt menneskets rett til å praktisere sitt livssyn på en måte som ikke skader mennesker rundt en, men som har fått et veldig feilaktig rykte pga en del propaganda og feilinformasjon som startet allerede på 1600-tallet da Amerika ble funnet. Godhelg folkens, skal slutte å mase nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå