Brunetta Skrevet 16. januar 2007 #1 Skrevet 16. januar 2007 Vet babyer ikke skal ha vanlig ku melk før de er rundt året og at de så smått kan få litt youghurt ved 10 mnd alder. Men min lille gullklump nekter pupp om dagen. Han får 2 grøt måltider, frukt og middag, men vil verken ha pupp før eller etter maten. Prøver å få i han vann fra kopp, tåte og skje, men lite som kommer ned (mme vil han heller ikke ha). Sviskesaft er han glad i , men kan jo ikke få så mye av det. Er liksom redd han får i seg for lite væske. Men i dag fikk han smake noen få dråper lettmelk som var igjen i glasset mitt og han elsket det!!!!! Hylte når han ikke fikk mer, og her sitter jeg med dårlig samvittighet for å ha latt han få smake. Han er forresten snart 8 mnd. Hva hadde dere gjort??
Muffinsmamma Skrevet 16. januar 2007 #2 Skrevet 16. januar 2007 Jeg gir gutten min rismelk eller havremelk. Dette burde du heller prøve! Smaker søtt og godt og er næringsrikt. Jeg gir ham ikke glass med dette, men har det i grøten og i velling når jeg har prøvd å få i ham det. tror ikke jeg ville tatt tjansen på kumelk, gi heller mme da?
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2007 #3 Skrevet 16. januar 2007 Det er ikke rette plassen å spørre om sånt her inne. Her er de fleste hysterisk påpasselige med slikt:-) Hør heller på helsestasjonen. Man skal ikke gi kumek pga alleri, men strengt tatt kan man begynne før dersom det ikke er allergi hos foreldrene eller nær familie. Sønnen min på 10 år fikk kumelk fra han var 7,5 mnd, og det gjorde sikkert alle vi voksne også.
Luni og go'gutten =) Skrevet 16. januar 2007 #4 Skrevet 16. januar 2007 Hva med å prøve å halvblande juice og vann? Du må blande minst 50/50, ellers blir det visst for sterkt..
Meg og mini med ny spire :) Skrevet 16. januar 2007 #5 Skrevet 16. januar 2007 syne så ha lest en okass at om man gor mme, og det er KRISE engang, at man ikke har mme, så kan man gi utvannet kumelk. men er IKKE sikker på dette.. men synst å huske å ha lest det... så det kan jo ikke være faaarlig liksom.. men ville nok hørt med helsestasjon, eller ringt til legen eller noe å spurt først.. for å få noen som "har peiling" sin mening
Gjest Skrevet 16. januar 2007 #6 Skrevet 16. januar 2007 Før var det jo helt greit å gi h-melk fr 6 mnd alder !
IdaJacobine Skrevet 16. januar 2007 #7 Skrevet 16. januar 2007 Mme er jo også basert på kumelk. Sikkert ikke krise og uansett er det jo du som bestemmer over ditt barn, ikke "alt-er-hysterisk-farlig-men-jeg-vet-ikke-hvorfor -gjengen" her inne. Men rismelk og soyamelk hørtes lurt ut!
Guttemamma til tusen :) Skrevet 16. januar 2007 #8 Skrevet 16. januar 2007 tror først jeg ville prøvd å gi han kald mme fra glass ellers så burde du høre med helsestasjonen.. vet at kumelka blir mye lettere fordøyelig om du koker den først pga melkeproteinene spaltes under kokingen (derfor er det ikke farlig om det er litt melk i middager) så du kan jo alternativt koke den opp så sette den i kjøleskapet igjen?
Januarbaby2014 Skrevet 16. januar 2007 #9 Skrevet 16. januar 2007 Mor mi og hennes søsken drakk q-melk fra de var nyfødte nesten...! Er ingen av dem som har tatt noen skade av det! Jeg har forresten også lest at youghurt kan gis fra 6mndn andre plasser står det at man kan gi fra ca 10 mnd! Hva er riktig?
Januarbaby2014 Skrevet 16. januar 2007 #10 Skrevet 16. januar 2007 Må bare legge med link til hvor det står at man kan gi youghurt fra 6 mnd.. (I tilfelle noen skulle si at jeg tar helt feil!) http://www.dinbaby.com/dinbaby_site/innhold/f_rste_leve_r/seks_m_neder
Gjest Skrevet 16. januar 2007 #11 Skrevet 16. januar 2007 Nestle har jo fruktmos tilsatt youghurt.... Teodor elsker den
Nye sprell Skrevet 16. januar 2007 #12 Skrevet 16. januar 2007 Det er faktisk ikke pga av allergifaren at barn under 1 år helst ikke skal ha kumelk - dette gjelder kun når det er mye allergi i familien, spesielt melkeallergi. Grunnen til at det anbefales å gi mme i stedet for kumelk frem til 1-årsalderen (unntatt yoghurt og tilsvarende fra ca 10 mnd), er at dette lett fortrenger mer jernholdige næringsstoffer. Dette er ikke gunstig, fordi barn i annet levehalvår trenger jern - dette er jo hovedgrunnen til at fast føde anbefales fra 6 mnd. Disse opplysningene har jeg hentet fra Statens ernæringsråds anbefalinger, se dette heftet (som også deles ut til alle på helsestasjonen): http://www.shdir.no/vp/multimedia/archive/00001/IS-1047_1978a.pdf Om kumelk bl.a øverst på side 43. Og - jeg føler meg ikke veldig hysterisk fordi jeg forsøker å følge disse anbefalingene. Det skulle da bare mangle.
jente 06/06 jente 08/08 Skrevet 16. januar 2007 #13 Skrevet 16. januar 2007 Jeg hadde gitt ham litt i morgen også.-) for å se hvordan magen reagerer. Enkelt og greit. Eller prøvd å blande litt i mme om du har det, kanskje han drikker det da...Jeg trodde forresten at man skulle prøve å introdusere melk i denne alderen jeg, det har vi tenkt å gjøre, altså om en mnd. blande litt melk i mme. Ammer fortsatt så det blir ikke så det blir bare til middag.
Brunetta Skrevet 16. januar 2007 Forfatter #14 Skrevet 16. januar 2007 Takk for alle tilbaemeldinger ihvertfall. Jammen ikke lett å vite hva som er rett og galt. De finner jo ut nye ting hver dag. Men vi har overlevd både kumelk, og ikke minst sitte på fanget til mor når vi kjørte bil. Ting har blitt veldig,veldig forandret gjennom tidene. (vet det ikke hadde noe med saken å gjøre altså)
Blomman Skrevet 16. januar 2007 #15 Skrevet 16. januar 2007 Jeg halshugger deg ikke! men grunnen til at man ikke bør gi kumelk somdrikke før 10 mnd er at tarmen ikke er klar for disse store proteinene enda - for tidlig introduksjon av melk har vist seg og gi en del tilfeller av blødninger i tarmen- en annen grunn er allergi. Mme og grøt inneholder kumelk , men er behandlet på en slik måte at at barnets mage og tarm skal tåle det bedre. hvis du må gi melk før 12 mnd (men helst likevel ikke før10-11 mnd) kan man koke opp melken for å spalte proteinene noe mer. Kan du ikke heller prøve andre drikker - som feks eplejuice (fra nestle) blandet med vann??
übermamma *5 pp* Skrevet 16. januar 2007 #16 Skrevet 16. januar 2007 jeg ga yoghurt fra 7 mnd og hun fikk melk til brødskivene fra hun var 8 mnd, men da laktoseredusert, den er ikke illle
R1972 Skrevet 16. januar 2007 #17 Skrevet 16. januar 2007 Tror faktisk ikke det er farlig å gi barnet litt kumelk. Da skulle vår generasjon og alle de før vært skikkelig syke. Den gang vi var små og det ikke fantes erstatning så fikk vi h-melk blanda med vann. Det ble da folk av oss også. Dersom du er sikker på at gutten din ikke har allergi så er det vel ikke noe problem å gi han litt melk. Det går vel ann å prøve med små doser til å begynne med. Lykke til
Blomman Skrevet 16. januar 2007 #18 Skrevet 16. januar 2007 men det er jo akkurat det det er da - mange med tarmproblemer! - og det vet jeg fordi jeg har jobbet på en slik avdeling..............
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå