Gå til innhold

Pesto? Pizza med ost på toppen? Ostefylt pasta?


SusyQ

Anbefalte innlegg

Sto på Rimi i dag og ble plutselig veldig usikker på hva vi faktisk kan spise.

 

* Pesto. Det er jo bare knust basilikum, pinjekjerner, olivenolje og parmesan. Parmesan er upasturisert. Dermed kan vi ikke spise dette?

 

* Pizza. Hvis det er brukt parmesan/gorgonzola o.l på toppen av pizzaen og osten er smeltet. Kan vi spise den da? Da er jo osten varmebehandlet, selv om den fortsatt er upasturisert?

 

* Fylt pasta. De fleste ferske pastaene er fylt med ricotta, gorgonzola, mozarella o.l Denne osten pleier å være upasturisert. Men da er jo osten tørket, og så koker vi jo pastaen før vi spiser den. Er dette greit da?

 

Ble plutselig helt forvirra her....

 

Skjønner vi ikke skal være hysteriske, men er jo greit å vite hva som i utgangspunktet er lov, så kan man jo vurdere hvor vidt man skal følge det etterpå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har lurt på det samme selv. Jeg har ingen anelse. Og hva med carbonara? Det er det beste jeg vet.. Men her er det jo både rå eggeplomme og drøssevis med parmesan. Må kanskje stå over dette i månedene som kommer....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

storsett kan man spise det man vil - iallefall så lenge det er varmebahandlet...

 

min lege sa at jeg kunne spise akkurat hva jeg ville... med hovedvekt på grønnsaker og frukt og minimum med karbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det sa min og, men med unntak av salat (jordbakterier), rå mat (salami, spekeskinke, gravlaks) og upasturisert ost. Spørsmålet blir derfor hvordan det går med mat som inneholder upasturisert ost. Jeg vil anta pesto ikke går, men osten på pizza er jo varmebehandlet, så det bør gå greit. Samme med pasta som kokes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint spise alt som kokes og varmebehandles. Salat er heller ikke noe problem så lenge den vaskes godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg ville unngått blåmuggosten, men spist alt det andre. Tror det er verre for fosteret at vi bekymrer oss for alt mulig enn at vi spiser nogenlunde normalt... Jeg spiser iallfall parmesan (det er jo begrenset hvor mye en får i seg av parmesan også....). Jeg spiser også egg som ikke er hardkokt, har ikke hørt om salmonella i egg i Norge ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg har spist både pesto, den aktuelle pizzaen og fylt pasta!

Tenkte ikke på dette før i etterkant. Har holdt meg unna blåmuggost, men lurer fælt på om man kan spise hvitmuggost som f.eks brie?

Er så forferdelig glad i ost:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattilsynet sier at Brie er greit, men ikke spis den som er helt rennende og overmoden..... Kun blåmuggost og upastaurisert som kan være litt skummelt.

Jeg er veldig glad i ost selv og spiser alt av ost nå, utenom ovennevnte, bortsett fra litt parmesan da. Tror forresten en del av parmesanen er pastaurisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette ang parmesan Listeria trives heller ikke i harde oster som for eksempel "Gouda", "Jarlsberg", "Norvegia", eller i brunost og parmesan. Disse ostene kan derfor trygt spises av gravide.

Hurra - jeg har lengtet etter parmesanost:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh! Det er jo helt fantastisk. Hadde vært vanskelig å unngått parmesan i et halvt år. Leste bakpå pakken i butikken i dag, og parmesan (og til og med den billige etterlikningen) grand padano var upasturisert. Kan du legge inn linken der det sto det om listeria og harde oster?

 

Brie er trygt. Bare les bakpå. Om den er upasturisert står det. Samme med mozzarella. De fleste gode utenlandske oster er desverre upasturisert :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...