Anonym bruker Skrevet 16. januar 2007 #1 Skrevet 16. januar 2007 Min jente på 13 mnd har sltid elsket middag, poteter, grønnsaker, kjøtt/fisk og saus. Men nå sånn heilt plutselig er det full nekt. Hun vil absolutt ikke ha. Begynner gråte når hn ser det er middag. Og når jeg lager brødskive til ho så spiser hun og er smørblid. Dette har nå vart i 2 uker. Og jeg har forsøkt å legge biter forran henne, slik at hun får spise selv, legger feks, en potetbit, en ert, en brødskivebit, og en kjøttkakebit. Det som skjer HVER gang, er at hun putter brødbiten i munnen pg hiver alt det andre på gulvet............ Lurer jeg inn en potetbit, eller kjøttkake bit i munnen hennes begynner hun å grine. Skal jeg bare fortsette å tilby middag men gi brødskive? Det går vel i perioder dette med matlyst, og slik? Men litt synd når det blir brødskive til hvert måltid hver eneste dag....
Mø schæl! Skrevet 16. januar 2007 #3 Skrevet 16. januar 2007 Huff ja, denne kjenner jeg til! Snuppa vår er nå 18 måneder, og vi opplever stadig det samme problemet som du beskriver. For tiden går vi også gjennom en middagsnekt, og uansett hva jeg tilbereder så spiser hun som en mus. Verre er det også med at hun helst ikke vil ha brød heller, så matinntaket for tiden er relativt minimalt. Men: jeg ville ikke lagt for mye vekt på det, var jeg deg. Det kommer og går i perioder som du sier, og det er bare å la tiden gå sin gang. Vi har også perioder der det KUN blir spist brød, til alle døgnets måltider - og jeg kan bare ikke fatte at hun ikke blir møkkalei av det, men det ser ut som om hun stortrives med det! Men kanskje du kan prøve å variere litt med å f.eks. gi yoghurt, grøt, frukt... bare sånn at det blir LITT variasjon. Men vet at det ikke er lett... Åååhh... gleder meg til de blir store og selv kan fortelle hva de har lyst på :-)!
nove Skrevet 17. januar 2007 #4 Skrevet 17. januar 2007 Det er nok perioder hvor barn ikke skal ha, men jeg tror ikke du skal legge for mye vekt på det. Kan jo sitere det jeg fikk høre på helsestasjonen " norske barn sulter ikke ihjel... ". Prøv dette ( Gro Nylander tips ) : legg all maten på en tallerken foran henne, gi henne en skje og la henne få prøve smatidig med at du prøver å mate med en annen skje. Ikke prøv med noe brødskive ved siden av. Vil hun ikke spise dette så er hun ikke sulten nok og kan vente til neste måltid. Tror ikke man skal lære barna til at hvis de ikke vil spise noe så kommer det noe annet isteden. Kan godt hende noen er uenige, men det er iallefall min filosofi.
*·.·»¦«´¨`ellapia´¨`»¦«·.· * Skrevet 17. januar 2007 #5 Skrevet 17. januar 2007 Mi jente på 13 mnd vil ikke ha noe særlig middag hun heller. Mais, erter, pannekaker, risengryns/havregrynsgrøt og pasta/spagetti uten saus går ned, men ikke noe annet. Hun er veldig sulten, men brekker seg og spytter det ut om jeg får putta inn noe. Brødskive (kun med skinkeost) og grøt samt frukt og litt youhurt er det dagene går i her for tiden. Jeg setter litt mat foran henne ved hvert middagsmåltid...mest av det jeg vet hun spiser, men alltid litt av det andre og. Så plukker hun litt og når det blir bare gris og matkasting får hun ikke holde på mer. Hun spiser kvelds kl 18, så da får hun brød og grøt og youghurt og slikt hun spiser myyye av. Da blir hun god og mett til kvelds:) Håper den middagsnekten går over snart jeg og. Hun spiste jo alt mulig før:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå