Gå til innhold

Hva er de vanligste ting barna kan reagere på???

Anbefalte innlegg

Lillegutt har en del vondt i magen så jeg har prøvd å holde meg unna en del matvarer som kan gi magevondt på de små for å se om det hjelper. Problemet er at jeg egentlig ikke vet hvilke matvarer jeg skal holde meg unna, er det noen som har en liste???

Fortsetter under...

Det første du bør prøve er å unngå melkeprodukter helt i en liten uke for å se om det kan være det han reagerer på.

Ellers ting du selv blir litt dårlig i magen av som f.eks kålrot, løk, sterk mat o.l

Må nesten bar eprøve deg frem.

Hvete (gluten)

kumelk

løk

kål

erter

reker

jordbær

er matvarer jeg har blitt rådet til å holde meg unna helt i begynnelsen, men introdusere etterhvert. Jordbær og reker kan man vel holde seg unna til barne er ett år gamle, tror jeg. Er noe med kryssallergi...

I utgangspunktet er det viktigst at mor har et godt og variert kosthold. Så så sant det ikke er noe som tilsier det, så skal mor spise vanlig, med disse forbeholdene: Ikke store dyr fra havet og innsjøer (fet fisk over 25cm (laks er ok), hval, svolværpostei eller det som er inni skallet av krabber og hummer, måsegg. Og så kan peppermynte, timian og salvie (samt andre middelhavskrydder) minske melken.

Er det allergi og astma du plages med, så les om amming på allergiviten.no

Av ting du egentlig ikke behøver i kosten, men som barn reagerer på iblant, er rødvin, brus, kaffe, salat, agurkskall, sterk karri, sjokolade... se på listene til de andre her, er det ting du egentlig ikke har som en sunn del og nørvendig del av ditt kosthold?

Er det slik at du mistenker at en viktig del av kostholdet ditt er grunnen, så finnes det flere "dietter" (ikke slanke-!) man kan følge. utenmelk.no har lister over matvarer uten melk. Du kan forsøke å spise mest mulig "ren" mat, av enkle bestanddeler, som for eksempel kjøtt, ris, rotfrukter (potet, søtpotet, gulerot, andre ting du ser er i begynnermaten i babyhyllene), det er ok å spise "middag" til alle måltider i en ukes tid! Så må du da introdusere en og en ting tilbake, med et par dagers mellomrom, det du savner mest først. Som for eksempel brød. Melk og egg hender det at barna reagerer på, så ta dem sist. Noen kan spise litt av dette i mat, men ikke ta seg et helt glass melk, for eksempel. Og så hender det det blir bedre etterhvert!

Forresten, hvitløk reagerer nesten ingen barn på, de liker som oftest smaken!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...