Gå til innhold

et lite spørsmål til dere...

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 31 år og sniker meg inne her. Vi skal starte prøvingen denne våren og det er stort!! det jeg lurer på er hvordan dere har opplevd graviditeten på kroppen rundt 35 års alderen. Til dere som har født før og nå- opplevde dere det tyngre fysisk å gå gravid etter fylte 30 enn i 20 årene? Håper dere forstår hva jeg mener. ble litt rotete dette her. Vil gjerne ha flere barn (om det går som vi ønsker..), så det er vel på tide å starte prøvingen nå...

Håper noen kan dele med sine erfaringer:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble gravid med nr. 1 for snart 9 år siden og var da 31 år. Har siden da fått 2 barn til og er nå gravid med nr. 4.

Jeg syns vel kanskje det er litt mer slitsomt nå men det er ikke egentlig fordi fysikken er dårligere, heller at jeg har 3 andre barn og ta meg av og ikke kan slappe av så mye som da jeg ikke hadde noen fra før.

Har også fått litt mer småplager som halsbrann og åreknuter i sv.skap 3 og 4 enn de 2 første, men tror det har mer med antall sv.skap kroppen har vært utsatt for enn alderen min som nærmer seg 40!

Den største forskjellen med å bli moden gravid (fikk de 3 første før jeg fylte 36) er valgene man blir utsatt for mht fosterdiagnistikk. Jeg valgte å ta fv-prøve men må innrømme at ventetiden før vi fikk resultatene var litt nervepirrende.

Skrevet

Hvis du har barn fra før, er det nok mer krevende å gå gravid ja. Men er du i normalt god form, går det nok bra. Alle svangerskap er forskjellige. Masse lykke til :)

Skrevet

Første svangerskapet mitt (var 24 år) var lettere enn senere svangerskap, ja. Men andre og tredje svangerskap (26 år og 28 år) var absolutt ikke noe lettere enn de tre svangerskapene jeg har hatt etter fylte 30. (Er nå 38.) Kvalmen (som jeg syns har vært ille hver gang) var verst med nr 2, og trøttheten var verst med nr 3. Hadde bekkenløsning med nr 2 og 3, men har heldigvis sluppet det i senere svangerskap (litt "bekkenvondt", men ikke så ille). Eneste tegnet på at kroppen kanskje jobber litt hardere nå enn da jeg var i 20-årene, er at blodtrykket er blitt litt høyere nå (ikke når jeg ikke er gravid), dessuten har jeg fått mye åreknuter med de to siste, det slapp jeg som "ung gravid".

Sikkert mange ulike erfaringer her, men dette var altså mine:-) Alt i alt vil jeg si at det ikke har vært merkbart tyngre å gå gravid i 30-årene sammenlknet med å gå gravid i 20-årene.

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar. Jeg er imponert over deg 'snart 6-barnsmor' som fortsatt står på :) Her i gården blir det 2 eller 3 barn (håper jeg).

Kommer nok til å stikke innom her av og til selv om jeg ikke er 35 enda!

Lykke til til dere også.

Skrevet

En god venninde fikk sitt første barn 38 år gammel.

Hun hadde et kjempefint svangerskap.

Jeg har faktisk aldri sett henne så sprek og flott.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...