VinterSol+2 Skrevet 16. januar 2007 #1 Skrevet 16. januar 2007 altså.. etter jeg ble gravid har jo puppene vokst en del, og areola(eller er det aorta? herligheten, vi bruker jo aldri sånne ord for kvinnelige kropsdeler!) blitt mørkere og alt det der.. men er det andre som har opplevd at.. vet ikke hva det heter en gang jeg.. "cellene" eller klumpene som selve den spisse delen av brystvorta består av, lissom har blitt større, og nesten.. ehm.. løsere? Som om de er satt sammen av masse delvis løse klumper? Syns det er litt ekkelt også jeg.. Dersom noen har noen gode ord for alle disse forskjellige delene av puppen er jeg veldig takknemlig for det og..
heidimj Skrevet 16. januar 2007 #2 Skrevet 16. januar 2007 det er areola (aorta er hovedpulsåren :-)) Mine er også blitt både større og mørkere. Jeg har også lagt merke til at selve knoppen er litt "løsere", men det er vel en del av modningen og at puppen gjør seg klar til å slippe ut melk, tenker jeg. Det samler seg ofte litt hudrester og sånt gufs i de sprekkene, så det er lurt å rengjøre godt.
VinterSol+2 Skrevet 16. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 16. januar 2007 HAHAHAHA ja da hadde det jo tatt seg ut om aorta hadde blitt sprukken! hihi Hm.. rengjøring ja. jobber med saken. Min mor har gitt meg streng beskjed om å gni puppene godt med en frotteklut hver dag for å herde de, så her jobbes det! hihi
heidimj Skrevet 16. januar 2007 #4 Skrevet 16. januar 2007 det hørtes ganske vondt ut, spør du meg. Har veldig følsomme brytsvorter, men de tåler litt forsiktig rengjøring. Tenker bare når det kommer en liten knott som skal henge i de dagen lang... ikke rart man får hengepupper...
VinterSol+2 Skrevet 16. januar 2007 Forfatter #5 Skrevet 16. januar 2007 vel, det er ikke direkte behagelig, men en skal ikke gni så det gjør vondt da.. men er for å herde puppene så de ikke sprekker og blir betente når lillesnupp skal henge i puppen... (min mor har jobbet som barnepleier og drevet ammehjelp.. jeg antar hun vet hva hun snakker om.. og så følsomme som brystvortene mine er, er det like greit å begynne herdinga allerede nå..)
Ma-i Skrevet 16. januar 2007 #6 Skrevet 16. januar 2007 Det er helt vanlig. I disse Sprekkene , så dukker det opp noen "propper" det er en melkeutgang, altså helt fint at disse er klar til melken kommer da:) Du kan også få "knopper" på siden av brystvortea, det er også som regel melkeutganger, men som regel blir jo ikke disse brukt så du lekker ikke melk der. Den lille som kommer har jo liten munn istarten og en liten tunge som skal suge ut melken, derfor er det greit at brystvorta er litt myk og kan klemmes til riktig form i munnen. Om du synest at det blir mye guff i sprekkene, så er det ofte ikke død hud men råmelk som kommer ut og den stivner i kontakt med luft og "propper" melkegangen slik at ikke bakterier og annet kommer inn å lager tull der. Det er greit å vaske hver dag, men ikke driv å pirk ut og vask hele dagen. Herding av brystvortene er fint det, men å knipe på dem er like effektivt, knipe og dra bittelitt i vorta er de som ligner mest på baby.
Gjest Skrevet 16. januar 2007 #7 Skrevet 16. januar 2007 Hvis ammeteknikken er riktig er det helt unødvendig med herding av puppene. Jeg har selv ammet to stykker, og ble kun sår da den ene hadde trøske (soppinfeksjon) i munnen, og smittet over på puppen... Da jeg fikk salve hos legen for dette forsvant sårene tvert... OG jeg har altså aldri drevet med noe form for herding. Har ellers følsom hud der, som de fleste, men riktig amming belaster ikke huden slik at det blir sår. (Vanligvis i hvertfall) Viktig å la puppen tørke godt etter amming, kanskje med litt morsmelk smurt på. Lykke til.
Ma-i Skrevet 16. januar 2007 #8 Skrevet 16. januar 2007 Da har du nok ikke hatt en kraftplugg som har sugd deg gul og blå.. eller en som ikke greier å suge ordentlig. Noen babyer har enorm sugestyrke og det gjør vondt om de suger på fingeren, da blir du nok så uansett. Noen greier ikke å suge ordentlig og drar mere i puppen den første tiden, da er det også stor fare for sårhet. Det er jo bayen som skal suge, og om den ikke får det til, så kan du bli sår. Noen har liten munn og greier bare ikke få det til den aller første tiden, og mange andre ting som kan være et problem. Det er jo heldig for deg at du ikke har hatt problemer, men det betyr ikke at andre ikke kan få det, eller at man ikke kan få det med nestemann. Av erfaring vet jeg at babyer er like forskjellige som alle andre mennesker. Dermed kannoen bli såpre og andre ikke. Selvfølgelig håper vi aløle at det beste skjer , ikke sant
Junimamma 78:) Skrevet 16. januar 2007 #10 Skrevet 16. januar 2007 Jeg har forøvring også hørt at dette med herding av brystvorta er avleggs... Ikke vet jeg, jeg er førstegangsfødende. Men det er jo interessant å få noen tips fra de mer erfarne
Gjest Skrevet 16. januar 2007 #11 Skrevet 16. januar 2007 Hehe, i mamma sin "barnet mitt" bok fra 1982 står det at herding av brystvorter er avleggs! Så enten har det vært "in" igjen en periode, ellers så er det skikkelig avleggs og!
milva76 Skrevet 16. januar 2007 #12 Skrevet 16. januar 2007 Det har jeg hørt også. Jordmor frarådet meg å drive med herding. Det stimulerer til at melken begynner å komme mye tidligere enn fødselen.
Gjest Skrevet 16. januar 2007 #13 Skrevet 16. januar 2007 Akkurat sånn er mine brystvorter også VinterSol - weiird! Men det er jo sånn det skal vere...
lillebøllaspringmadrass Skrevet 16. januar 2007 #14 Skrevet 16. januar 2007 og det viktigste for å ikke bli sår er å ikke la barnet henge i puppen.. barnet skal støttes godt opp og puppen skal ligge slappt.. ikke strekkes eller dras i for å rekke til barnet.. ammepute er fint!!
VinterSol+2 Skrevet 16. januar 2007 Forfatter #15 Skrevet 16. januar 2007 hehe, det spørs kanskje hvor mye en herder? Tror ikke mine har vondt av å tåle å bli tatt litt i, selvom det stimulerer melkeproduksjon.. er jo ikke snakk om å hale og dra i de hele dagen heller.. hm, tosofo; godt å høre at en ikke er alene! Kjenner ikke puppene mine igjen! Har lissom ikke fått så store brystvorter eller noe, de er bare.. annerledes.. Men det er vel som du sier; sånn det skal være... men har lissom ikke for vane å undersøke andre damers pupper, så det er jo så vanskelig å vite!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå