En liiiten til. Skrevet 16. januar 2007 #1 Skrevet 16. januar 2007 Prøver bare å være føre vare her før min lille tass kommer ut i mars..Tips mottas med takk!! )
mamma til en prinsesse Skrevet 16. januar 2007 #2 Skrevet 16. januar 2007 Jeg var jo førstegangsfødende, og hadde ikke helt peiling. Så jeg hadde ikke kjøpt ammeinnlegg. Så de første dagene ble sengen kliss våt om nettene. Så mitt råd er husk AMMEINNLEGG
Guttemamma til tusen :) Skrevet 16. januar 2007 #3 Skrevet 16. januar 2007 bleier..hehe, så langt tenkte jeg:o) også er det godt å ha klar en pakke erstatning og flaske sånn i tillfelle.. du er nok alt for trøtt å sliten etter klaging fra babyen til å gå å handle det hvis du finner ut at det trengs!! (trenger jo ikke mer enn en sånn en liten kartong eller noe på lur) ellers så satte jeg veldig pris på at det var mye godt i skapene da jeg kom hjem... blir masse innekos med ny baby i hus, i tillegg til at det er greit å ha noe å by på når det kommer besøk! ellers var vippestolen til poden god å ha når jeg lagde mat osv..da kunne jeg legge han oppi der å ta han med på kjøkkenet og sånn! sutter i forskjellige fasonger var også godt å ha:) bind i forskjellige størrelser.. blødde fortsatt en dal da jeg kom hjem! mykt dopapir og ellers det som babyen trenger av bilsete, klær, vogn, osv:o) ønsker deg lykke til..ikke lenge til nå!!
3 *guttemamma Skrevet 16. januar 2007 #4 Skrevet 16. januar 2007 Etter de to første fødslene hadde jeg noen sting som jeg var litt ømme. Så da savnet jeg den spylinga som er på doene på føden. Men jeg satte en tom halvliterflaske på badet som jeg fylte med lunket vann før jeg skulle på do.fungerte utmerket som spyling istedenfor å tørke den første tiden Ellers var det vel brystpumpa som var uunnværlig fo jeg hadde sånn spreng til å begynne med. å så ammeinnlegg selvfølgelig !
Stratos med 3 barn Skrevet 16. januar 2007 #5 Skrevet 16. januar 2007 Den brystpumpen jeg trodde jeg kunne vente med. Måtte ha den med en gang for å få melkeproduksjonen i gang. Også finnes det en salve på apoteket som vel egentlig er beregnet til annen type eksem, men som er helt suveren rompe salve. Også må du ha brystskjold og brystvorte krem om du skal amme da
Luni og go'gutten =) Skrevet 16. januar 2007 #7 Skrevet 16. januar 2007 Når jeg kom hjem var jeg så i koma og alt dreide seg om lillegull, at hadde ikke jeg hatt en del "lettvint" mat liggende så hadde jeg ikke spist i det hele tatt.. Fikk en kolikkungesom gråt fra første stund. Man vet aldri hvordan de første dagene/ukene ser ut hjemme, så pass på å ha noe spiselig lett tilgjengelig! Jeg spiste en del banan, havregrøt som lages med melk i mikroen, rett i koppen og noe mikromat. Bedre med litt usunn mat enn ingenting i det hele tatt.. Gode bind er viktig, samme med mykt dopapir.
Gjest leelu23 - fikk Tobias 2/12-06 Skrevet 16. januar 2007 #8 Skrevet 16. januar 2007 Flere gulpekluter- veldig kjekke babybjørn vippestol (endelig fått kjøpt inn den nå) ellers hadde jeg alt de andre nevner over. Mykt dopapir og masse masse bind
akt80 & Sara Emilie Skrevet 16. januar 2007 #9 Skrevet 16. januar 2007 flasker, brystpumpe, mme, masse masse gulekluter, tror ikke det går ann å ha nok kluter hehe balje til å ha grønsåpe bad visst du har vonde sting. og ja grønnsåpen og bleier! sambo, min mor og hans foreldre stod på butikken kvelden før eg kom hjem og visste ikkje ka bleier de sko kjøpe hehe, de trodde det var jente og guttebleier:) mykt dopapir og masse nattbind
Mamma`n til Lukas & Milla Skrevet 16. januar 2007 #10 Skrevet 16. januar 2007 Amme bh og ull innlegg!!!!
En liiiten til. Skrevet 16. januar 2007 Forfatter #11 Skrevet 16. januar 2007 Ja,her hagler det inn med tips.Kjempefint!! Vil ha flere jeg,tror jeg skal ha flere gulpekluter ja,hadde gulpebarn sist...puh..for et arbeid..
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2007 #12 Skrevet 16. januar 2007 Jeg skulle gjerne ha kjøpt inn flere pysjamaser til den lille. De ble jo bæsjet ut nesten med en gang:P så om ikke du har kort vei til en butikk, så vil jeg anbefale å kjøpe inn en haug. Selv om man har vaskemaskin:P
Fødemaskinen Skrevet 16. januar 2007 #13 Skrevet 16. januar 2007 Saba kjerringbind!! Vanlige alwaysbind er skikkelig ubehagelig med sårt underliv. Lykke til:)
zitapus Skrevet 16. januar 2007 #14 Skrevet 16. januar 2007 Det var ikke noe problem her siden mannen min kunne dra på apoteket (var omtrent daglig der de første dagene), men hvis jeg hadde vært alenemor hadde jeg savnet: kompresser (mesoft) og svamper til å tørke stompen (veldig myke og gode), saltvann til å ta i nesa (han fikk litt "snørr", visst veldig vanlig hos slike små uten at de er forkjølet), salve som var god for mine sting....det var noe mere, men takket være ammetåken husker jeg det ikke. Ellers hadde jeg bomullspinner (sånne ørepinner) til å rense navlen med og bomull til å tørke litt øyekatarr. Gode ting å ha (som vel de fleste har). Jeg syntes ammepute var et must og brukte amminnlegg til å begynne med. Men brystpumpe og mme har jeg til dags dato ikke trengt, men har vurdert å kjøpe pumpe fordi jeg hittil (i 4 måneder) har håndmelket meg når jeg har trengt det. . Ellers som de fleste har sagt: bleier, forskjellige størrelser i bind (man trenger flere og større enn man tror....), mykt dopapir. Rask mat. Så må man bare være flink til å be folk kjøpe for seg. Jeg syntes riktignok det var deilig å dra på butikken etter noen dager hjemme. Mannen passet lillegutt, jeg fikk meg frisk luft og det var deilig å delta i det "vanlige" livet igjen.
Fødemaskinen Skrevet 16. januar 2007 #15 Skrevet 16. januar 2007 Her i huset har ammeputa totalt bortkastet kjøp. Prøvde det på sykehuset, og det funket ikke her i gården. Prøv ammepute på sykehuset før du kjøper en, er mitt råd.
Murmeline Skrevet 16. januar 2007 #16 Skrevet 16. januar 2007 Mars kan være kaldt. Ammeinnlegg i ull + chicco engangsinnlegg. med disse innenfor holder puppen seg tørr:) gode joggebukser er kjekt, enten man har sårt underliv el sår på magen. Noe klær som er ammevennlig. Selv brukte jeg singleter fra jeg var gravid. Ammegensere kjøpte jeg først etter noen uker og noen kilo... Lettvint mat da ammetåka ligger ganske tykt... litt kjeks el ferdigkake; ikke alle som kommer på barselbesøk har vett til å ta med seg det, hihi... badeolje fra babyline bleier litt klær til babyen. du verden så mye klær man får i gaver..... men har bare fått to pysjer, str 6mnd. tåpelig: ammepute str aaaaaaalt for liten. masse gigatruser til bind. masse bind. skulle tro renselsen skulle vare i måneder, haha..
Murmeline Skrevet 16. januar 2007 #17 Skrevet 16. januar 2007 glemte det beste: svigermor kom og vasket huset mens jeg var på sykehuset:)
akt80 & Sara Emilie Skrevet 16. januar 2007 #18 Skrevet 16. januar 2007 naproxen! skal visst hjelpe bedre på vonde sting enn bare paracet:) og enig med ei her oppe ang pysjer.. mange pysjer er bra! vi hadde bare 2 og det var altfor lite!
MammanTilGullene Skrevet 16. januar 2007 #19 Skrevet 16. januar 2007 SABA- bind. Etter å ha blødd i flere uker blir man innmari sår av slike vandlige. Saba ser fryktelig gammeldags og klumpete ut, men jeg syntes de var gull verd. Når det gjelder MME så vil jeg anbefale deg å ikke kjøpe det. Jeg sleit skikkelig med ammingen i starten, og hadde jeg hadde MME i huset hadde jeg sikkert gitt opp hele prosjektet. Det er jeg kjempeglad for at jeg ikke gjorde. Du får tenke gjennom hvor viktig det er for deg at du får ammingen til. Jeg ville vurdert å kjøpe noen 60mg stikkpiller paracet. Skulle barnet bli sykt, pleier legevakta og si at du skal gi paracet. Da er det greit å slippe å løpe ut med ungen under armen.
MammanTilGullene Skrevet 16. januar 2007 #20 Skrevet 16. januar 2007 Brystskjold anbefales kun hvis du har innovervendte brystvorter, eller har store problemer med sugingen. Det bør være siste utvei. Kan gi brystbetennelse fordi brystet ikke tømmes ordentlig, og barnet vil ofte ikke suge på brystet uten skjoldet senere. Men salven støttes!
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 16. januar 2007 #21 Skrevet 16. januar 2007 Hadde ikke brystskjold i hus, hadde virkelig ønskat jeg hadde hørt på de på BIM og kjøpt det i tilfelle! 2 dager PLAGDES vi fryktelig med ammingen på ene brystet! Har brukt skjold siden da og er sååååååååå fornøyd, spes. nå når tennene er på vei :-)
seff Skrevet 16. januar 2007 #22 Skrevet 16. januar 2007 Jenta vår kom litt tidlig, så det var mange ting trege meg ikke hadde klart :-) Ble masse panikk-handling på pappaen midt oppe i julestria...hehe... Men de tingene jeg definivt skulle hatt og ikke har kunnet unnvære er: -klær i str 50 - primært bodyer, og mange av dem...Snuppa svømte i str 50, og har brukt den str i en mnd nå. Hadde bare kjøpt 56 og opp.. - haugevis med vaskekluter til stell. Og ikke de store "vanlige", men sanne små kjekke i 5-pakk fra Princess. - MAT! Var helt i tåkeheimen, eide ikke matlyst og rakk heller aldri lage noe. Noen små lettvinte middager i frysern kan være kjekt :-) - Purelan brystvortekrem - Manuell og elektrisk brystpumpe, da ammingen har gått i krøll for meg. Har vært totalt avhegig av dem fra dag 1.
accogliente-fikk en gutt- Skrevet 16. januar 2007 #23 Skrevet 16. januar 2007 Det jeg hadde bruk for når jeg kom hjem var: Til babyen: -bleier -mesoft kluter til å vaske han med -salve, aselli og silhulen har jeg brukt -ferdigblandet mme, han fikk nan allerede på sykehuset med en gang han ble født siden han var så liten. Brukte mme til at melkeproduksjonen kom ordentlig i gang. Det ødela ingenting her. Nå er det kun amming, men han måtte få nan i begynnelsen. -tåteflaske -mange gulpekluter -bodyer -babytepper -bilstolen Til meg: -Saba bind (mange) -Ammeinnlegg, engangs. -elektrisk brystpumpe -brystvorte salve Ellers må det være masse lettvindt mat i skapene, knasket mye tørre knekkebrød og bananer her )
seff Skrevet 16. januar 2007 #24 Skrevet 16. januar 2007 Også en ting til: Saltvann til nesa til lillemor, sånne små ampuller. Bruker de masse!
vårspiren Skrevet 16. januar 2007 #25 Skrevet 16. januar 2007 Jeg lagde en ganske lik tråd på bim som kanskje kan være av interesse å se på. http://www.barnimagen.com/forum/thread/7792271
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå