Gå til innhold

hvorfor dette helseteppet over åpningen i vogna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

det lurer jeg på.. ser mange som har det, både helsetepper og andre tepper.. hva er hensikten? jeg syns det ser helt forferdelig ut jeg. må jo bli innmari dårlig luft inni der..

først trodde jeg det var for å få le for evt vind eller noe, men de bruker det jo innendørs også..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg bruker av og til et helseteppe ute, slik at det ikke skal komme så mye kald luft inn i vogna

Skrevet

Det lurer jeg også på. Kanskje for å få det mørkt? Man setter jo uansett ikke vogna slik at det blåser rett inn.... Det er jo vindtrekk på vognene, som ofte kan dras opp sånn at det blir både mørkt og vindtett. Synes det ser skummelt ut å ikke få luft inn i vogna jeg.

Skrevet

Min erfaring er at det hjelper på noen barn som sliter med å sovne. Jobbet i bhg før og da tok vi ofte helsetepper forann vogna for å få dem til å sovne.. Hadde en glippe på siden da, sånn at frisk luft kom inn. Vet ikke helt hvorfor det hjelper, men kanskje fordi det blir mørkt eller fordi det skjermer litt for alt det spennende utenfor vogna...

Gjør det ikke med gutten min da.. Han klarer seg uten!

Skrevet

kan skjønne det om de sliter med og få de til og sovne, men kan ikke forstå at omtrent alle barna jeg ser som er på trilletur ikke får sove uten det der teppet.. og helseteppet er det jo huller i, så da kommer det vertfall bittelitt luft inn, men ser noen bruker tette pledd også, f. eks flispledd.. kan umulig være bra..

tror nesten det er en sånn "oj, må en gjøre sånn??" greie.. mødre har sett en annen gjøre det, og dermed begynt med det selv fordi de tror de må.. en vil jo beskytte babyen sin så godt en kan:)

Skrevet

Der jeg bor er d en del katter som flyr rundt. Her en dag hadde en katte kommet seg oppi vogna..... heldigvis lå ikke lillemor der, etter dette har jeg alltid et teppe (eller insektnett) over i tilfellet.

Skrevet

Jeg har brukt helseteppe over innimellom. Når eldstegutten var liten fikk han ikke alltid sove hvis det var mye spennende som skjedde rundt vogna. Og på våren var det mye sterk sol som kom rett inn i vogna, ikke like morsomt å gå og dra vogna etter seg fordi det ikke skulle komme inn sol. Nå bruker jeg det når jeg er på butikken og min nye baby våkner med en gang jeg kommer inn (se eget innlegg) - men passer alltid på at det er godt med luftsirkulasjon da. Bruker det ikke så mye ellers på tur nei. Hvis babyen din er liten ennå, kan det hende du finner ut etterhvert at det er ganske lurt å bruke likevel - når ting begynner å bli spennende utenfor vogna og småtten ikke vil sove, men bør gjøre det :-)

Skrevet

det er jo noe lufting gjennom et teppe. og det brukers som isolasjon mot vind og kulde. det gjør at luften i vognen fortsatt er frisk men ikke er så spiss. jeg bruker ikke dette inne for da selv om barnet sover pakker jeg barnet opp for at det ikke skal bli for varmt. opnar opp voksiposen å.

dette har jeg lært fra flere hold og jeg jobber i barnehage, og vi gjør slik der å.

selfølgelig skjærmer teppet mot alt som skjer rundt slik at barnet lettere finner roen , men dette er jo ikke direkte tilfellet for en liten baby , ikke det at den ikke er interesert men de har gjærne det slik at de lukker øynene eller snur seg vekk når det blir for mye stimuli eller de er trøtte så de trenger oftest ikke slik hjelp.

men tenk på lungene til babyene deres når det er kaldt ute og spiss luft. det er ikke bra. og jeg snakker ikke om å ta ut babyen i for mange minus. det holder med en 2-3 minus og det kan være en spiss luft og vind.

Skrevet

Jeg bruker det når det blåser veldig, tar det vekk når det ikke blåser, men inne pakker jeg ut ungen litt så han ikke blir for varm..Stakkars, de må jo renne vekk hvis de skal ligge sånn innendørs..

Skrevet

Jeg må skjerme min for inntrykk, ellers vil han ikke sove.

Skrevet

Jeg har aldri helseteppe eller noe annet over. Har hørt at det blir for dårlig sirkulasjon i lufta der inne selv med helseteppe. Tror det er bedre med litt "spiss" luft enn dårlig luft..

Skrevet

Har selv lurt på dette. Jeg har bare brukt helseteppet over som le mot sola om den skinner rett i vogna når jeg går tur. Dette mest om sommeren. Blir jo fort tett og varmt nedi vogna, så har ikke brukt det ellers.

Skrevet

På sykehuset hadde jordmoren sagt til en veninne av meg:IKKE bruk tepper over vognen!!Hun sa det var økt forekomst av astma og allergi fordi det blir for tett i vognen.Barna trenger frisk luft,og de trenger at den sirkulerer.Det er ikke bra å ligge å puste i samme luften hele tiden.Det er visst forsket litt på dette nå, etter hva hun sa....Blir litt som å ligge med kluter over ansiktet også,puster i samme luften.

Skrevet

Jenten vår sovner kun hvis noe henger over vognen...jeg tar det vekk når hun er sovnet.

Skrevet

Nettopp fordi helsetepper er luftige og for å få det litt mørkere når klumpen skal sove=)

Skrevet

Har aldri brukt det før, men da jeg var ute i går, blåste/regnet det slik at det kom inn dit han lå, så når jeg var ute i dag, hadde jeg et helseteppe foran, slik at han ikke skulle få snø/regn i ansiktet.. Men åpnet jo selvsagt opp når vi var inne på butikker...

Skrevet

Noen jeg kjenner la et termometer inn i vogna med helseteppe foran. Husker ikke når på året det var, men ikke på varmeste sommeren. Og temperaturen ble fort høy... Nå vil jo dette variere litt fra vogn til vogn og slikt, men jeg ville kanskje sjekket dette i egen vogn så ikke poden blir dårlig av varmen og dårlig luftsirkulasjon.

Selv har jeg myggnetting over max, hvis jeg i det hele tatt bruker noe. Jenta mi sovner likevel.

Skrevet

Jeg bruker helseteppe over vogna på kjøpesenter, når han skal sove. Har store glipper på sidene. Synes at mange butikker har så skarpe lys i taket.

Skrevet

Tips fra min søster som er erfaren bhg ansatt. På kalde dager sier hun ull undertøy, strikket dress i ull, nedi skinnpose. Sett så på vindtrekket til vogna og legg helseteppet over åpningen, MEN IKKE HELE ÅPNINGEN (jeg pleier å ha ca halve øvre del av åpningen åpen). På den måten ligger ungen så dypt i vogna at den ikke blir kald, samtidig som det kommer luft inn..... Aner ikke jeg, men tror kanskje hun kan det bare :)

Skrevet

det kommer frisk luft inn,men ikke vind..vogna vår er så åpen at vi må ha et ute i hvertfall.. inne så hender det faktisk at han sovner fortere hvis vi henger det over .. særlig på kjøpesenter hvor det er lyst..

men hvis det ikke blåser så mye tar jeg det av så klart;)

men er det 20m/sek så har jeg det på ja;)

Skrevet

Jeg har hørt at man de siste åra har finni ut at t.o.m. helsetepper forann den åpningen i vogna stenger såpass mye at babyen kan få for lite luft inn....

Ikke det at jeg føler behov for teppe der uansett, men ingen andre som har hørt om dette? Hmmmm...

Skrevet

Jo anonym. Vi ble sterkt frarådet dette på barsel og av hs. Men halve åpningen tror jeg hs syntes var "greit". Men for all del, man må følge med altså! Men det var denne kulda en sjelden gang da :)

Skrevet

Ei venninne av meg spurte helsesøster om dette med helseteppe foran vogna og hs sa de kalte det dødsteppe. Det blir fort varmt nede i vogna uten at man merker det. Overoppheting er årsak til krybbedød.

Det verste jeg ser er fleecepledd over vogna inne på kjøpesenter.

Skrevet

det er jo lunt inne i vogna, det må jo være "hull" et annet sted for å få gjennomtrekk...!! har to barn og bor på fjellet og har ALDRI lagt helsetepper over vogna - og de har alltid vært gode og varme nede i voksiposen i vogna. Ingen av de har heller problemer med å sovne pga lys eller noe, hva gjør dere når de skal sove i bilen da? Dekker til alle vinduer for å få det mørkere? Det er jo foreldrene som lager slike vaner, ingen baby har bedt om å få det mørkere....

nei, jeg må si meg enig med hovedinnlegger... har aldri skjønt det der.

Skrevet

Jeg bruker det for å få dekket til utsikten, slik at han sovner bedre, ellers skal han bare se ut. og så åpner jeg luken på kalensjen for å få litt luft der inne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...