Gå til innhold

hvordan snu døgnet til en på2,5mnd??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir snart desperat av å få sove om natten. Vi har en skjønn gutt på 10uker. Men for 3uker siden fant han ut at natten er en dum tid å sove på. Han er stuptrøtt, sovner gjerne i fanget mitt når jeg ammer han for kvelden. Bærer han inn i vugga si, hvis vi er heldige sover han en halv time da, vanligvis blir det hyl med en gang,og han sovner gjerne mellom 03-06 igjen. På dagtid sover han masse og lenge.Alt mellom 2 -5timer istrekk. Føler jeg har prøvd forskjellige varianter med dagsoving. La han sove til han våkner, vekker han ol, men har ikke funnet noen løsning. Når han griner har vi prøvd å ta han opp for å roe med en gang, vi lar han ligge 15-20min. Hittil er det eneste som funker å ta han opp i sengen og la han ligge ved puppen. Da gråter han ikke og far får sove, og jeg sover innimellom. Om han sover eller spiser har jeg jo ingen formening om. Det eneste jeg vet er at jeg misliker å måtte ha han liggende til puppen hele natten. Når han sovner mellom 03-06 sover han som regel til 10-13. Hvordan i alle dager skal vi få han til å ta den lange økten til riktig tid. Vi blir jo gale begge to, er jo ikke riktig at vi skal grue oss til natten hver dag. Han har jo heller ikke vondt noe sted. kan jo plutselig begynne å le, Hva skal vi gjøre?? Har noen noen tips tar vi veldig gjerne imot.. Har tenkt på kiropraktor, men hjelper det noe når det ikke virker som han har vondt noe sted? Har hatt perioder hvor han har sovet, blitt ammet og sovet igjen. Jeg vil tilbake dit, men hvordan??? han kommer til å bli en tommel gutt, for han putter tommelen i munnen stadig vekk, men klarer ikke holde den der. Smukk funker sjelden. Men kan det ha noe å si at han ikke får til å sutte på tommelen? Gleder meg til mange gode råd....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om jeg har så mange gode råd, men det første som slår meg når jeg leser innlegget ditt er at du må vekke baby mye tidligere på morgenen. Jeg har ei på 3 mnd selv og hun våkner eller jeg vekker henne ca 0715-0730. Dette da vi har en gutt som skal i barnehagen. Jenta mi sover 2 lange lurer på dagen og en kort (tilsammen 5-6 timer på en dag). Den siste er over omtrent kl 17. Hun stelles og får mat til 1830 og legges våken før kl 19, med smokken. Hun ligger i vogge og vi er der inne til hun sovner, tar ca 10 minutter. Så sover hun til den lette fasen begynner etter 30-50 minutter. Da er vi inne hos henne og hjelper til med smokken til den lette fasen er over igjen og hun sovner godt. Da sover hun ofte til 0230 før mat og så sover hun til 07 igjen. Variasjoner over dette selvsagt, men stort sett slik som beskrevet. I natt sov hun faktisk helt rundt, fra kl 19-07 uten mat! Tror faste rutiner er veldig viktig, da vet hun hva som skal skje og vi får en rolig kveld og natt. Ulempen er jo at vi ikke er så fleksible i denne perioden da. Men eldstegutten er vokst opp med samme rutiner og han er nå veldig grei og lettvinn å ha med å gjøre. Så vårt motto er faste rutiner fra de er veldig små, så løser det seg gradvis etterhvert og de blir lette å ha med å gjøre. Riktig lykke til - håper det går seg til for dere også.

Skrevet

Heisann!!!

Jeg føler med deg for slik har vi hatt det siden dattera vår ble født for 2 mnd siden. Spurte flere om råd unnerveis å fikk tips angående det å vekke babyen. Så i forrrige uke begynte jeg på alvor å prøve å snu døgnet hennes, jeg tok alle rådene jeg fikk, plukket ut de jeg mente var best for henne å satte igang med godt mot. Det vi gjør er å starte kl 21.30 med bading, lar henne bade en stund for å få henne litt sliten, etter det får hun masse masse pupp helt til jeg ser hun er trøtt å da prøver jeg å legge henne i sengen sin. Det går som regel ikke da så hun er opp flere ganger å få pupp før hun til slutt sovner i sengen sin. Oii holdt på å glemme det vktigste: det var nemlig etter at jeg skrudde på varmen på soverommet at hun begynte å sovne tidlig. Nå under en uke etter at vi startet så sovner hun kl elleve å kan faktisk sove hele natten uten å få pupp. Om hun våkner å får pupp så legger jeg henne tilbake i sengen sin å hun sovner som bare det.

Er egentli helt sjokkert over at dette faktisk virker å det er egentli for godt til å være sant. Tørr nesten ikke tro på at hun nå har snudd døgnet. Mitt lille nurk var nemlig våken frem til 03-05 om natta. Du kan jo prøve det samme du også å se om det virker på din lille pode.

Hun sover fremdeles masse om dagen å jeg vekker henne aldri for det har ingen innvirkning på natta om hun sover mye på dagen.

Dette ble litt rotete skrevet da men......lykke lykke til iallfall. Håper det ordner seg for dere også for det er utrolig slitsomt å ha de våken hele natta.

Skrevet

Takk for gode tips så langt, for se om det funker. Får ikke gi oss enda, selv om det føles håpløst. Idag har jeg nesten ikke klart å få han våken. Han var våken med pappa fra 7.30 til 8.30, så sovnet han og ble lagt inn til meg. Måtte vekke han 13.30 og siden har jeg sliti med å få han våken. Steller han og gir mat,men han sovner ved puppen. Har hatt varmeflasker i sengen i starten, men sluttet med det da han virker så varm. Prøver igjen inatt med varmeflaske. Men når han våkner i vugga, kan jeg ta han inn i stua for mat eller må jeg gi mer mat på soverommet. Sitter mye mer komfortabelt i stua. Hvor strenge må vi være på at han sover i egen seng. Lege og helsesøster sier de er for små til å bli bortskjemt enda, men jeg er bekymret for en gutt som sover med oss til han er flere år. Men når natten har senket seg er det jo lettvindt og legge han til oss, med puppen fri. Da sover vi litt alle 3, selv om det ikke er idealet.

Skrevet

Jeg tar henne med på stua å ammer, men ikke om natten. Da setter jeg meg på sengekanten og legger henne rett tilbake når hun er ferdig dvs har fått nok pupp.

Du må stå på for det kommer til å snu seg, jeg har ikke mistet motet enda, men det har vært nære på.

masse lykke til.....godt å høre at det er flere som sliter med sine små ppå samme tid så er vi hvertfall to som sitter oppe seint om natta. Forresten så har jeg lagt merke til at selv om hun sover hele dagen så sovner hun like godt på kvelden......søvn avler søvn leste jeg en plass og det stemmer for min lille. Bare la han sove du å ikke bry deg om å vekke han, det ville jeg prøvd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...