Gå til innhold

redd??

Gjest

Anbefalte innlegg

fant ut i dag jeg er gravid, shit.. ka gjør æ...

har sikkert en million spørsmål,men kan bynn me,kor vanli e d å mist barnet før d har gått 3 mnd,e d ofte d sjer?? å siden æ fant d ut i dag,kom æ jo på at æ va jo ut i helga å drakk en god del alkohol,kor skadeli kan d ver?? (litt redd for d)

veit itj om æ tørr å få barn,redd for sykehus,å redd for å bli såra hvis æ miste, å masse mer...godt å få d ut.. æ e no 21 år,så ganske uvitende.. har fast jobb både æ å samboeren ,så økonomi blir ikke d verste problemet.. nån som kan gi mæ nån gode ord om ka æ kan gjør,?? trine

Fortsetter under...

Først og fremst, Gratulerer!

Kan trøste deg med at sikkert 80% av alle gravide drakk alkohol kort tid før de fant ut de var gravide, og det går bra, friske velskapte barn. :) Ikke tenkt for mye på sjanse for å miste barnet. Jo mer du bekymrer deg jo større sjanse for noe går galt er min filosofi. Ta det med ro og nyt det. DU skal bli mamma! :) Om det var planlagt eller ikke, du har 9 mnd å vende deg til tanken på å bli mor. Hos oss var det planlagt graviditet, hadde termin igår, så ungen kan komme når som helst nå. Men jeg synes fremdeles det er rart å tenke på at JEG skal bli mamma. :)

Hold deg hvertfall unna alkohol (og røyk) fra nå selvfølgelig. Ta vitamintilskuddet folat (folsyre, kjøpes på apoteket) hvis du ikke allerede har begynt. Folsyre er viktig for cellefornyelse, og det er jo det som skjer inni deg, et barn blir til. Forskning viser at tilskudd av folsyre reduserer risiko for nevralrørsdefekt hos fosteret. Ta gjerne andre vitaminer også. Forøvrig lurt å sjekke kostholdsrådene på matportalen.no. (http://matportalen.no/Matportalen/Emner/Gravide)

En del matvarer du bør være forsiktig med under graviditet.

Ta kontakt med lege for en kontroll. Kan være greit med en ekstra sjekk. På første kontroll får du også info (bøker osv) hvo du kan lese om svangerskap, fødsel og amming osv. (Vent med å lese om fødsel til det nærmer seg aktuelt, før den tid virker det surrealistisk ) ;-)

Lykke til!

tusen takk for alle råd, treng dæm sårt....

hehe... har fått bestillt mæ legetime no, men d e ikke før i februar,åsså har æ hatt nån blødninger i dag men har lest at d kan vere normalt, men kan vel kansje vere lurt å dra t legen litt tiligere for å se at alt e bra.. (hårpe d!) sitt no å glede mæ over d som skjer,

tusen takk igjenn... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...