tiah Skrevet 16. januar 2007 #1 Skrevet 16. januar 2007 Vinteren har satt seg ser det ut til og der meldt kaldt vær, mer enn minus 10. Jeg mener bestemt å ha lest at babyen (4 mnd) ikke skal ut når det er så kaldt. i betydningen på tur eller sove i vogn. Pappaen mener at dette ikke kan stemme? han mener at det må gjelde sove ute, men at vi kan gå på tur? Er det noen forskjell på om en går tur eller om vogna står i ro???? Hva gjør dere i det kalde nord hele vinteren? sitter inne under minus 10? Hvem av oss har rett?
high five Skrevet 16. januar 2007 #2 Skrevet 16. januar 2007 Har du voksipose, vogntrekk og godt med klær på den lille vil jeg tro den kan ute i mer enn 10-. Når de er nyfødt skal de ikke ute i så kaldt vær. For å være sikker kan du ringe HS, kanskje?
tiah Skrevet 16. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 16. januar 2007 Har ikke voksi men en sovepose som er skikkelig varm, de i butikken sa den gikk ned til minus 20, og da har jo ikke jeg tenkt meg så langt ut heller!!! får vel høre med HS ja! Men lurer jo litt på hva de som er fra skikkelig kalde strøk gjør da... Gubben lurte på hva samer og eskimoer gjør.....
krølle... Skrevet 16. januar 2007 #4 Skrevet 16. januar 2007 Her var det 17 minus i går og jeg var ute på laaang tur med Håkon. Han sov godt i voksiposen sin hele veien. Hadde body, strømpebukse, lue og ulldress på seg og et tynt teppe over seg inni voksiposen. Han var god og varm da han våknet. Spurte helsesøster om det var ille å ta han ut når det var så kaldt, men fikk beskjed om at det var bare å ta korte turer i starten og kjenne etter i nakken om han ble kald. Justere påkledning deretter. Hvis jeg skulle vært inne når det er kaldere enn -10, hadde jeg ikke kommet meg ut halve vinteren...
tulleku *Oda-06 Alma-09* Skrevet 16. januar 2007 #5 Skrevet 16. januar 2007 Bor i Tromsø, og her er det ofte minusgrader... Jeg nekter å sitte inne å råtne av den grunn, selvom HS sier at den nye grensa er -6. Mamma lot oss stå ute og sove såfremst det ikke var "grisekaldt" (hennes eget uttrykk,hehe) og vi har ikke tatt noen skade. Oda er litt over 4 mnd og vi er ute å triller uansett vær(er sjelden kaldere enn -10 her da). Er det -10grader så går vi ikke så kjempelangt som vanlig. Har også voksipose og regulerer klesmengden etter temperatur, Oda er alltid god og varm nedi der... litt frisk i kinnene og på nesa har de bare godt av, så hør på samboeren din du ;o) God tur og lykke til
tiah Skrevet 16. januar 2007 Forfatter #6 Skrevet 16. januar 2007 Da har jeg vært på Helsestasjonen og spurte og fikk vel et svar som lød noe slikt: det er nok greit å gå tur i kulda og de sover som regel bra ute, men kanskje ikke la vogna stå i vinden men et sted med litt ly. om det var minus 10 og vindstille eller minus 5 og full vind var vel av og til lik kaldt...
zitapus Skrevet 16. januar 2007 #7 Skrevet 16. januar 2007 Man må jo bruke sunn fornuft. La vogna stå i ly og kjenne etter i nakken om de blir kalde. Det som man også må passe på er at de ikke puster inn for kald luft. Jeg tror ikke det blir så kald luft i vogna når den er slått opp og man har teppe foran, men det kan være greit å sjekke at det ikke trekker inn ved overgangen mellom liggedelen og kalesjen hvis dere skjønner hva jeg mener. Jeg tar hvertfall sjansen og går ut, men kortere turer hvis det er veldig kaldt. Men her om dagen fikk han en del kald luft rett i fjeset (jeg trodde det bare var noen skritt å gå, men det viste seg å være 5-6 min) og jeg tror det er derfor han hoster nå og vi må holde oss inne Han ble ikke kald da og vi hadde salve i kinnene, men det var nok det at han pustet inn for kald luft.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå