Gå til innhold

HVORFOR VÅKEN???? ( litt desperat)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her sitter jeg på jobb og holder på å sovne fordi jenta mi på snart 3 har holdt oss våkna siden halv fire i natt! Dette er andre natta på rad dette skjer, så jeg begynner å lure på om dette er i ferd med å bli en vane ? (hjelp !) Hun er bare plutselig helt klar for dagen, prater, synger, stiller spørsmål ( " skal vi snart stå opp?") etc. Og alle former for mer eller mindre strenge beskjeder ( "nå er det natta" "nå skal du sove" osv )- preller av som vatn på gåsa.

Til slutt lot jeg henne komme inn i vår seng, og det var sjølsagt veldig stas og kos, men sove skulle hun altså ikke. Med storesøstrene hjalp det i sin tid å komme under dyna mi, da sovna de igjen, men altså ikke denne.

Det hører med til historien at hun har soverom vegg i vegg med oss, og døra "må" stå på gløtt , eller blir det skummelt etc. ( prøvde med ei svak nattlampe på rommet hennes og døra lukket også, men da ble hun også våken og "propell"....)

Så jeg føler meg henvist til å ligge og diskutere ( og true..) henne halve natta, og ser mørkt på kommende natt...

Så- Endelig framme ved poenget:

-Er det noen som har opplevd noe liknende og har noen gode råd hvor hva en gjør???

Takknemlig for svar...hilsen mor med poser under øynene ( he he)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hender det at hun får leke og hoppe i senga di? Om det er eneste hun forbinder med senga di er det ikke rart at hun ikke får sove. Er hun glad i bøker, at hun kan lese litt dersom hun våkner?

Skrevet

Hei,

jeg har ikke noen veldig gode råd å gi deg, bare littegrann trøst.

Jeg kjenner meg godt igjen i situasjonen, og når det gjelder lillejenta vår så går det i alle fall fort over. Det har skjedd noen ganger, men ikke mer enn 1 eller 2 netter på rad. Hvis jeg skal spekulere i noen sammenheng, så er det kanskje i forbindelse med utviklingstrinn? At verden blir så spennede og informasjonsinnhentingen så intens at søvnen blir avbrutt noen timer for tidlig?

Uansett - vi "tvinger" vår lille stjerne til å legge seg ned og være stille. Ingen sover naturligvis, men hun oppdager jo rimelig kjapt at dette er gørrkjedelig. Vi praktiserer "natt" frem til 1/2 7, og inntil klokken er slagen er det lyset av og stadig hysjing. Ingen synging, ingen prating, ingen bøker... bare kjedelig masing og hysjing.

Om det virker vet vi jo ikke, men hun har i alle fall ikke falt for å gjøre det til en "vane".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...