Anonym bruker Skrevet 16. januar 2007 #1 Skrevet 16. januar 2007 Hvor lenge går det greit at barnet sitter i gåstolen når han er snart 6 mnd? klarer ikke helt å sitte selv..
~mamma~ Skrevet 16. januar 2007 #2 Skrevet 16. januar 2007 Fysioterapauten vi snakket med anbefalte IKKE gåstol. Barnet måtte selv trene opp muskler og balanse, og da var gåstol helt feil.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2007 #3 Skrevet 16. januar 2007 Jeg har også hørt fra fysioterapeut at gåstol er VELDIG dumt å bruke. Det er viktig å få sterk rygg og å få til krabbing.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2007 #4 Skrevet 16. januar 2007 Samme har jeg hørt, gåstol er ikke å anbefale. Vi fikk til jul, men byttet den inn i gåBIL i stedet.
mittlillebøllefrø&bøllefrøkna Skrevet 16. januar 2007 #5 Skrevet 16. januar 2007 Ja, du bør IKKE bruke gåstol! Ungen får feil holdning til det å gå og belaster mer enn det gjør godt. Ikke bra for ryggen i d hele tatt! Og iallefall ikke hvis han ikke har sterk nok rygg til sitte helt selv heller!! Sorry moralpreken, men fikk det så inn med teskjeer på førskolelærerutdanning at jeg bare må få det ut til andre!
Quinny Skrevet 16. januar 2007 #6 Skrevet 16. januar 2007 Nå har jo så mange andre sagt det her før meg, men slenger meg på allikevel; nei til gåstol (sier fysioterapauten og barnelegen vår!)
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2007 #7 Skrevet 16. januar 2007 jaja lærer man at de ikke skal sitte i gå stol på førskolelærerutdanninga nå da hehe.... hadde mer om barns utvikling vi da...
Maiprinsessa06♀&Maiprins09♂ Skrevet 16. januar 2007 #8 Skrevet 16. januar 2007 vi har gåstol til snuppa på litt over 7 mnd,... vi begrenser bruker da.. så hun sitter ikke så lenge av gangen... jeg brukte gåstol som liten, og fikk ingen skader, og gikk når jeg var 12 mnd...)
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2007 #9 Skrevet 16. januar 2007 Jeg hadde ikke gåstol som liten, men gikk når jeg var 9mnd, så tror ikke det har noe å si!
mittlillebøllefrø&bøllefrøkna Skrevet 16. januar 2007 #10 Skrevet 16. januar 2007 Til du anonyme som også har gått førskolelærer... Det går inn under barns fysiske og motoriske utvikling, og hva vi som pedagoger kan gjøre for å fremme en best mulig utvikling til barna. Og da selvfølgelig hva som hemmer barnas utvikling. Har kanskje kommet fram i studier gjort etter at du gikk ut
april 06;) + mai 09* Skrevet 16. januar 2007 #11 Skrevet 16. januar 2007 men for å avspore litt; dette gjelder vel ikke gåtralle, slik som Brio sin? Tassen min på 9 mnd begynte å reise seg for en mnd siden og øver seg nå på å gå langs bordet, noe som er kronglete for han siden han må gå sidelengs. Det er vel ikke "galt" å kjøpe en gåbil/ hva-det-nå-heter alla Brio sine? La inn et innlegg om dette før i dag men fikk ikke noen helt spesifikke svar.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2007 #12 Skrevet 16. januar 2007 Gåtralle som du nevner er ikke det samme nei, og er ikke galt:-)
Quinny Skrevet 16. januar 2007 #13 Skrevet 16. januar 2007 Vi har en slik gåbil, og har ikke fått noen tilbakemelding på at det er så galt. De reiser seg jo bare opp bak og dytter den fremfor seg, så jeg tror ikke det er så galt.
Sololight Skrevet 16. januar 2007 #15 Skrevet 16. januar 2007 Har to sånne gåtraller, en svart fra Brio og en fra Toys r us. Den fra Brio er mest "vinglete" og bremsen på hjulene fungerer dårlig, så selv om den ikke ser like kul ut, anbefaler jeg den fra Toys r us, den er stødig og bremser akkurat passe slik at gullet kan spasere fint og holde seg i den:-)
Maiprinsessa06♀&Maiprins09♂ Skrevet 16. januar 2007 #16 Skrevet 16. januar 2007 Nei, nettopp. Er det jeg også mener!! Tror ikke det verken skader eller gjør ting bedre!
Maiprinsessa06♀&Maiprins09♂ Skrevet 16. januar 2007 #17 Skrevet 16. januar 2007 den var ment til anonym litt oppi her..
Meg og mine to skjønne jenter Skrevet 16. januar 2007 #18 Skrevet 16. januar 2007 NEI til gåstol. Jeg har en 9 år gammel datter, allerede den gang anbefalte de ikke gåstol, da barnet måtte lære selv å belaste og bruke alle sine muskler selv Min lille på 6 uker skal heller ikke få den. Men en sånn gåtralle/ "prekestol" kan brukes, da ungen bruker jo sine egne krefter til å komme seg opp selv og gå selv, tralla er jo bare til å sstøtte seg til
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2007 #19 Skrevet 17. januar 2007 Jeg bruker gåstol til dattera mi i blandt, hvis jeg har nødt for å gjøre noe , eller hvis hun er survete for ingenting. Da blir hun glad av å spinne rundt på gulvet med den. Men såklart er ikke det lenge av gangen, og hun er såpass stor nå at hun bruker kroppen sin uansett på en måte. Hun går som bare det når hun holder seg i ting, reiser seg opp på alt fra sofaen til veggen. Tror kanskje den gåstolen egner seg bedre til større babyer, som har begynt å reise seg etc før de begynne med gå stolen. Jeg ser hvordan det lyser av øya hennes når hun får gå i den, og det vil jeg ikke ta fra henne. Hun elsker å komme fort frem og tilbake. Men selvsagt, det beste er at de er på gulvet, da trener de musklene riktig til å kunne reise seg, krabbe, sette seg, gå etc. Synes ordtaket "alt med måte " passer godt her og jeg, som de fleste andre ting. Lite bekymret mor
solsikke pike+pikeimagen/uke41 Skrevet 17. januar 2007 #20 Skrevet 17. januar 2007 Jeg skal kjøpe gåstol nå =0) gleder meg. Tulla er så sterk så det er ingen problem. Alt med måte.
Gjest Skrevet 17. januar 2007 #21 Skrevet 17. januar 2007 Vi har gåstol:-) Fikk den til jul av en venninne! Bruker den ikke så veldig ofte. Kanskje en halvtime et par ganger i uka. Men det er fordi tulla vår elsker å rulle rundt på gulvet. Alikevel er den grei å ha om jeg skal en tur på toalettet, eller så tar jeg den med inn på badet om jeg dusjer innimellom. Vi har ikke lekegrin. Viss dere bruker den sånn innimellom bare så er det nok ikke skadelig for ryggen. Selv om HS sa til oss at hun ikke anbefalte å bruke det:-)
To fine gutter Skrevet 17. januar 2007 #22 Skrevet 17. januar 2007 Skjønner ikke hvorfor så mange har gåstol når hverken fysioterapeuter eller helsesøstre anbefaler det! Dere sier det jo til og med selv. Skjønner det bare ikke... Da er det myyye bedre å stimulere barnet på andre måter.
Bambino&brødrene Skrevet 17. januar 2007 #23 Skrevet 17. januar 2007 Litt hysteriske, eller? Fysioterapauten på helsestasjonen vår anbefalte heller ikke gåstol, men det hadde INGENTING med ryggen å gjøre. Det er fordi så små barn belaster akillesen ved å "stå på tå" og ikke står på flat fot før om en stund. Hvis de tilbringer mye tid i gåstol kan akillessenen bli for kort. Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt til å ha gåstol, men mannen min kjøpte en til sin sønn ("gutter skal ha noe med hjul") og da hender det at han får sitte i den av og til. Han er seks måneder og synes det er kjempegøy. For meg er det praktisk å sette ham i den mens jeg lager grøt, fks, i steden for å gå fra ham i høystol (står i spisestuen, vi spiser ikke på kjøkkenet) som er direkte uansvarlig, eller la ham ligge alene på gulvet i stua i mens hunden leker rundt ham (mye styr å hive hunden ut i steden for å bare pluppe han nedi gåstolen på kjøkkenet). Han sitter og titter på meg mens jeg lager mat til ham og koser seg med å leke og spille musikk. Han bruker den maks to-tre ganger fem-ti min om gangen de dagene han får sitte i den, og jeg kan aldri tenke meg at det kan gi noe skade. Vi bruker ikke akkurat gåstolen til barnevakt. Alt med måte!!!
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2007 #24 Skrevet 17. januar 2007 Jeg leste her inne på dib tror jeg at det blir anbefalt gåbil i stedet for gåstol fordi da for de trent motorikken sin på riktig måte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå