Gå til innhold

Noen som kan forklare meg hvordan man "vogner"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest Anna Wahlgren sin bok, men hun skremmer vettet av meg. Noen andre som kan forklare dette litt mykere og barnevennlig? Noen som virkelig har prøvd det? Uff, har lyst til å prøve ut en del av dethun skriver om, men hun er så utrolig kvass, blir helt skremt jeg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammelt er barnet ditt? Vogning passer egentlig best til babyer opp til 6-7 mnd.

Er barnet over året tror jeg hun anbefaler å stå i døråpninga å si en beroligende regle.

Skrevet

Fy f.... Hun damen er ikke riktig klok og de som hører på henne er ikke noe bedre.

Selv om hun har 9 unger betyr det ikke at hun vet bedre enn forskningen og andre med bredere erfaring.

Mye av det hun sier er direkte farlig.

Skrevet

La oss få høre.. Hva er farlig? Greit hun er kontroversiell. Men hun har brukt mye mer tid med ungene sine hun enn fagfolk. Som garantert løper ut i jobb igjen etter endt perisjon.

Skrevet

Blandt annet å legge ungene på maven for å sove.

De som driver med forskning og er "fagfolk" innhenter fakta fra flere tusen.

Du har kanskje hørt om den store mor barn undersøkelsen der flere tusen kan komme sine svar slik at vi kan få statistikken.

Tror du virkelig at en med 9 unger vet mer?

Skrevet

Men utenom mageleie da? Irriterer meg at folk svartmaler en person som har mange gode råd til småbarnsforeldre, fordi de er uenig i en ting.

I pressemeldingen til Sparcatus forlag anbefaler Wahlgren pustealarm hvis man velger å følge rådene med ungen i mageleie. Men man kan følge metoden hennes i ryggleie og sier hun. Saken er vel at barn sover en del bedre på magen. Kanskje finst det noen mørketall i krybbedødstatistikken der foreldre i ren desperasjon har lukket døren og lagt seg i en annen kant av huset eller sleng ungen i veggen? Ekstrem søvnmangel kan få frem lite heldige sider i mennesker.

Personlig har jeg velgt å ikke følge hennes råd om mageleie. Men jeg ser igjennom de tingene jeg ikke liker. For bakom der finst en klokskap og evne til å se verden fra et barns ståsted jeg ikke har funnet hos noen fagekspert.

Skrevet

vi har vognet og det har funket som bare pokker.

leste boken hennes før lillemann ble født. Brukte noen av rådene, men selvsagt ikke alle. Man velger selv med sunt vett, hva som passer til seg og sitt barn. Vi brukte ikke hennes sove på magen greie og vi klarte ikke å få til de måltidene og sove hele natten-opplegget hennes.

Men vogningen brukte vi, fra han var noen mnd gammel.da ville han ikke sove, uansett hva vi gjorde, han bare gråt. Han sovnet av utmattelse til slutt, og det er jo ihvertfall ikke bra. Så jeg vognet. Etter første forsøk sovnet han etter fem-seks rykk:) Jeg var sjokkskadet og overlykkelig. Etter det brukte vi det aktivt når han skulle sove i vognen sin på dagtid (han sov ikke i seng på dagtid før han var 7-8 mnd.

Her er måten vi gjorde det på:)

Ungen ligger trygt forvart i vognen, hodet godt fra kanten øverst i vognen, bena nesten helt nede i fotenden. Du skubber vognen fra deg og rykker den hardt tilbake. Vi visste jo ikke helt hvordan han kom til å reagere på denne måten å skulle sovne på, men det gikk helt fint. Han lå mykt på et teppe i vognen. Den som reagerte mest var mammaen min som synes det så aldeles grusomt ut, men måtte jo si seg enig med at han sov bedre etter å ha blitt vognet i søvn..

Dette er vår erfaring. Ikke alle er enig, men jeg mener at litt erfaring har da anna wahlgren etter 9 barn, selv om jge ikke bruker alle metodene og anbefalingen hennes.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...