Gå til innhold

Hvorfor er det sånn at de som trives med å stå tidlig opp om morgenen ser ned på de som liker å ligge lenger??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette provoserer meg faktisk litt.. Når folk her inne spør om råd, eller forteller at barna deres står så utrolig tidlig opp, så er det alltid noe som skal komme og rakke ned på dem. Akkurat som om man er et dårligere menneske bare fordi man ikke våkner av seg selv kl 05-06.

Har dere ikke hørt at det finnes forskjellige mennesketyper når det gjelder når man legger seg og står opp??

Det er jo ikke sånn at vi lar barna stå opp alene, og sover videre selv, men det betyr jo ikke at man ikke lengter tilbake til senga.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

snuppa våkner alt mellom 8 og 10 å hun er 8 mnd. For noen mnd siden våknet hun i 11 tiden. Er ikke akkurat som at jeg legger ungen min kl 5 på ettermiddagen heller da. Hun har nå funnet rytmen med å legge seg ca 8 å har et godt sovehjerte. Jeg er selv ingen morgenfugl så hvorfor i all verden skal jeg endre på rutinene da! Vi har det fint her hjemme :-)

Skrevet

Jeg misunner deg virkelig.. Ikke at jenta vår er grytidlig, hun våkner mellom 07-08, men for meg er virkellig det tidlig nok. Hadde vært nydelig å kunne sove til 10, og ikke spiller det noen rolle når jeg legger meg heller, er like trøtt kl 07 likevel.

Skrevet

Jeg er trøtt i trynet uansett om morgenen om klokka er 5 eller 10. Jeg må si jeg sleit skikkelig med andremann som stod opp i 5-6 tida de første 4-5 åra av sitt liv. I tilegg var han høyt og lavt så han måtte passes på hvert sekund, sovnet jeg på benken så kunne jeg våkne av at noe gikk i gulvet eller at d ble fryktelig stille noe som ofte innebar at noe galt var på ferde. Minstejenta er nå 3mnd og sover til kl 8, får litt stell og en matbit og sovner igjen, ofte helt til kl 12. Må si jeg hiver meg i køya jeg også og sovner som en stein. Har aldri hatt d bedre enn nå må jeg si, mannen får bare klage d han vil på at vi sover bort halve dagen, vi er i det minste uthvilte.. hehe..

Skrevet

Jeg er misunnlig på de som sover lenge! Elsker å sove lenge om morgenen, men har vært oppe i 6-7 tiden siden førstemann ble født for snart 2 år siden.

Skrevet

Enig med deg "animal 05.05.06".

Man blir sett på som "dårlig mor" hvis man synes det er for tidlig å stå opp 05-06. Skjønner ikke at det skal være bedre å sove 19-05 enn 21-07, 22-08 eller 23-09 for den del. Det blir uansett like mange timer søvn.

Skrevet

tulla her er 8 mnd legger seg mellom 20 30 og 21. sover til 9.30 om morgenen, er våken en gang på nattan for melk.

Skrevet

Oii, og vi som ikke sto opp før kloken 11 i dag :-)

Skrevet

Ja, det er jo bare snakk om at folk er forskjellig, man er jo ikke noe dårligere mor eller menneske selv om man ikke er et A-menneske. Jeg ser ikke ned på de som legger seg kl 21 om kvelden, selv om jeg syns det er utrolig tidlig. Personlig hadde jeg ikke fått sove da egengang..

Skrevet

Det er ikke sikkert de ser ned på oss som er B-mennesker, men det føles sånn noen ganger ja:) Har en venninne som er opp kl 07.00 hver dag og rekker sååå mye før kl er 11. Hvis jeg har muligheten ligger jeg gjerne til kl 10 jeg. men jeg er født B da går ikke å forandre heller. Må jo legge meg tidligere når jeg skal på jobb , men fungerer uansett best utpå dagen :)Som regel må jeg opp kl halv 8 pga skolebarn. Men synes jeg omtrent går i "koma" til ti halv elleve noen ganger. hvis minsten er mye våken på natten sover jeg på dagen. Er en del som synes det er latskap også. Men hvis jeg ikke gjør det blir jeg så sliten og trøtt at jeg ikke har noe å gi til de to barna som kommer hjem fra skole/bhg på ettermiddagen. Er godt å høre at det er flere som er som meg ihvertfall for det hender jeg tror noen av de A-ene synes jeg er "bedagelig" eller lat.

Skrevet

Ja, får også følelsen av at de synes jeg er lat, men det har hendt jeg har vasket hele huset om natten hvis jeg ikke har fått sove, så syns ikke selv jeg er lat.

Skrevet

Jeg trives med å stå tidlig opp, for jeg føler at jeg får mer ut av dagen da - det er psykisk, slettes ikke alltid jeg får gjort så mye mer uansett.

Regner folk her inne som noe hårsåre, er ikke mulig å mene noe annet enn majoriteten uten at det bare _må_ være ment negativt - enten man kan - og vil - sove lenge eller kort.

Skrevet

Er vel den evinnelige moralismen, det vel...

Skrevet

Denne debatten er like sort/hvit som alle andre debatter :o) Når jeg står opp tidlig med min sønn er det ikke fordi jeg synes det alltid er så kjekt. Selvsagt hadde det innimellom vært digg å liggi der halve dagen innimellom, slik jeg gjorde i helgene før jeg fikk barn, MEN jeg synes det må være det minste problemet i verden. Jeg har faktisk brukt tid på å få den rutinen på min gutt. Hvorfor? Jo fordi det er slik samfunnet vil ha oss. Her i kommunen finnes det i hvertfall bare barnehager fra 7-17 og alle skoler jeg vet om rundt her er også åpne på dagtid. I tillegg jobber jeg slik.

Med andre ord synes jeg det må være en fordel å få dette inn så tidlig som mulig, for alle har vel opplevd hvor slitsomt det er å stå opp etter en sløv helg eller enda værre en lengre sommerferie.

Men hvorfor provoserer denne debatten deg mer enn hvilken som helst annen? Det er jo som regel alltid to bolker med meninger uansett. Og hvorfor er det så innmarri viktig å sove lenge? Sover fra 24-7 jeg, no problem!

Skrevet

Denne problemstillingen provoserer meg mer enn endel andre problemstillinger, fordi noen av de som står opp grytidlig (og trives med det), kommer med en slags pekefinger til oss andre som drømmer om å sove litt lenger. Hvordan hadde dere likt om jeg kom med pekefinger og la ut innlegg osv om hvorfor noen la seg så tidlig og sto opp så grytidlig hver morgen. Javisst er skole osv på dagtid, men jenta mi er åtte mnd, hun trenger ikke begynne å øve seg til skolen allerede nå. Jeg jobber turnus, så for meg er ikke arbeidsdagen vanligvis på dagtid.

Poenget mitt er egentlig, kan ikke vi som har lyst til det, få lov til å drømme om å sove lenger. Kan vi ikke få lov til å syte litt over å måtte stå tidlig opp, innimellom. Det går ikke ut over barna våre, hvorfor skal det da bety noe for dere?

Hehe.. Jeg elsker å diskutere litt av og til. (Men har ment alt jeg har skrevet)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...