Gå til innhold

Trenger råd fra dere jenter: skal jeg sette tilbake 1 eller 2 (fryseforsøk)

Anbefalte innlegg

For dere som kjenner meg, lyktes vi på første ivf- forsøk, men det hele endte i SA i uke 5. Trist, men slik kan livet være.!"#¤%&/()(/&%¤

Nå må vi se fremover igjen!!

Når jeg (forhåpentligvis om 3 uker) får mensen igjen, skal vi igang med fryseforsøk i naturlig syklus. Sykehuset har frosset ned to og to embyo.

Jeg forstod det slik at vi kunne få velge å sette tilbake 1 eller 2 ved innsetting.

Jeg regner med at det er mindre sjans ved fryseforsøk, så vi snakker om å sette begge to tilbake (OM de overlever opptiningen).

Jeg har noen feil med nyrene mine, og legene vet ikke helt hva det er. Sannsyneligvis er funksjonen noe nedsatt. Det gjør at jeg er litt redd for om kroppen min vil tåle å bære frem to. Samtidig så finnes det ikke større lykke (tror jeg;o)) enn å få to små knøtt.

Hva hadde dere gjort i denne situasjonen? Satt 1 eller 2?

(vet det er vanskelig for dere å svare på, men ut fra situasjonen vår?- Lykkes, så mislykket grunnet SA og nå første fryseforsøk?)

Kan nevnes at jeg har to ampuller på frys (med to og to)

Takknemlig for svar:o)

Klem

Fortsetter under...

Vanskelig det der.

Vi har ganske lik historie. Vi lyktes også på 1. forsøk som endte i MA.

Vi hadde kun 2 på frys i hver sin ampull. På ultralyden forut, ble jeg spurt hva vi ønsket. Vi var litt usikker så ville gjerne høre hva de mente også. Og både legen og bioingeniørene mente at ettersom jeg ble gravid sist var nok ett egg best.

Men så på innsettingsdagen hadde de tint opp begge. Det ene var ikke helt optimalt, så jeg regner med det var derfor. Da jeg lå der med bena i været sa legen -Ja da setter vi inn begge vi da. Det var en annen lege enn på ultralyden. Jeg protesterte selfølgelig ikke :)

Selv om det ene egget ikke var optimalt festa begge seg :) Så er i morra 15 uker på vei med tvillinger :) Er jo kjempelykkelig for det, men hadde jo ikke vært noe mindre lykkelig om det hadde vært en.

Det som er litt trist er at vi får ikke flere forsøk hvis vi en dag skulle ønske oss ett barn til. For har en 2 er en ikke ufrivillig barnløs lenger. Hadde vi hatt flere på frys kunne vi brukt av de, men det har vi altså ikke.

Jeg mener du må ta hensyn til kroppen din. Det er en stor belastning å bære fram tvillinger.

Er du like "uheldig" som meg får du kvalmen i dobbelt monn....

Vanskelig å gi deg råd her, men kan være lurt å høre med legene om hva de mener. De har tross alt peiling på hva de driver med.

Ønsker deg masse lykke til!! Skal krysse fingre for deg!!

Stor klem

Takk for det MalinL.

Tenk at du går og bærer på to små nurk da:-) Jeg tror nok jeg overromantiserer selve svangerskap med to små. Skjænner jo at det kan bli ganske heftig.

Jeg får høre med legene hvorvidt jeg bør kunne bære frem to uproblematisk. (Da tenker jeg ikke på kvalme og den slags)

Det er så godt å høre at det går an og bli gravid igjen like etter en SA/MA. Det gir så veldig mye mer håp.

Jeg tror jeg har "kommet over" SA'en i forrige uke, men jeg merker jeg har litt lite tro og håp på at vi skal være såå heldige og bli gravide igjen på neste forsøk. Men det er jo ikke noe som tilsier at vi ikke skal kunne bli det.

Takk for svar MalinL, og lykke til videre!

Håper kvalmen din gir seg/har gitt seg og at du får nyte tiden fremover.

Stor klem

Kjenner meg igjen der. Jeg overromantiserte nok svangerskap med 2 jeg også. Men merker at det er ingen dans på roser.

Har nå fått svar fra legen på blodprøver hvor det står at jeg har jernmangel. Ikke rart jeg er slapp og har vondt i hodet om dagen. Så nå vet jeg hvorfor jeg har holdt på å svime av ett par ganger de siste dagene også. Så nå skal jeg knaske jern som bare det :)

Er nok lurt å høre med legene om kroppen din kan tåle ett tvillingsvangerskap.

Tror nok det er ganske vanlig å tenke som deg. Jeg hadde heller ikke noe tro på at vi skulle bli gravide på fryseforsøket. Og jeg har jo hele tiden vært forberedt på at det skal gå galt. Nesten forventet det faktisk. Tror det er en beskyttelsesmekanisme. Men nå har jeg kommet såpass langt i svangerskapet og har trua på at det skal gå bra.

Jeg valgte frivillig å gå på crinone tom uke 12. Følte meg tryggere da.

Tusen takk for lykkeønskninger!

Kvalmen er nå værst om morran :)

Blir spennende å følge deg framover, nesten navnesøster :)

(Får vi ei jente skal jeg argumentere hardt for at hun skal het Mali :) Synes det er så utrolig fint navn )

Det har vel litt å si hvor gammel du er, for jo eldre jo lavere sjangs for tvillinger.

Jeg ville tatt opp en og en ampull.

Hvorfor har de ikke fryst de enkeltvis forresten ?

Hvis to tiner og ser fine ut ville jeg satt inn begge. Lav sannsynlighet. Få legen din til å regne hvis du ikke vil gjøre det selv.

For meg var det vel 1,5 % sjangs for tvillinger.. Det er lite. Da er det en sjangs det er vært å ta.

Det virker også som du ikke helt vet om det er noe galt eller ikke med nyrene. Er det mulig å finne noe mer ut av om det er farlig for deg å bære tvillinger ?

Snakk med en god lege som forstår din bekymring.

Lykke til

MalinL; synes du skal argumentere veldig for navnet Mali, jeg:o)

Vi har lyst til å kalle ei datter for det også. Eller jeg har heter det vel egentlig, for nå ha mannen fått kalde føtter. Tenker jeg skal klare å overbevise han:o)

Håper så inderlig jeg er like heldig som deg, med klaff på første fryseforsøk. Merker at tiden går veldig sakte nå. Er knapt ferdig å blø etter SA'en, så det kan jo ta sisn tid.

Jeg er så glad for disse sidene, jeg kan ikke få sagt det mange nok ganger. Når håpet svinner, stikker jeg bare innom disse sidene, screener sidene og leter etter "nytt håp". Det virker nesten alltid:o)

Aguin: Nei, jeg vet ikke hva som feiler nyrene mine, det er visst en familiesvakhet med de. Har holdt på med utredning siden jeg var liten. De har funnet nedsatt funksjon, men ikke grunn. Jeg antar det er tøft for nyrene å gå gravid?

Takk for tips om sannsynelighetsregning for tvillingsfødsel. Det skal jeg spørre legen om. Jeg aner ikke hvorfor de valgte å fryse ned to og to egg. De sa det heller ikke til oss, men mannen leste det på papirene på vei ut.

Jeg er for øvrig 31 (rett rundt hjørnet), så jeg vet ikke om alderen tilsier at jeg skal sette inn 1 eller 2 da. Tiden vil jo vise:-)

Tusen takk for hjelp jenter. Dere er så gode å ha!

Klem,

MaliMali

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...