Gå til innhold

Hvorfor tidlig ultralyd?

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg er gravid i uke 12 og har ikke fått ultralyd før i uke 18 ca. Hvorfor har noen av dere fått så tidlig ultralyd? Det er sikkert deilig å se at det er noe der. Jeg har ikke hørt hjertelyd enda heller... noen ganger tenker jeg at det ikke er noe der. Skal til legen i morgen.. får spørre om jeg kan få høre hjertelyd da, da blir sikkert alt litt mere virkelig......

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7808704-hvorfor-tidlig-ultralyd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er noen her inne som har bestilt privat ultralyd. Dette koster penger, men kan gi trygghet for dem som f.eks har mistet tidlig før.

Hvis du har vært igjennom ivf får du tidlig ul som standardrutine for å sjekke at egget har festet seg, og for å finne ut hvor mange foster du bærer på (siden de ofte setter inn to egg)

Hvis du får småblødninger i svangerskapet vil du også kunne få tilbud om ul, for å sjekke at alt er i orden.

Har du vært gravid utenfor livmoren tidligere vil du også få dette tilbudet.

For oss vanlige er det ikke rutine med tidlig ul. Bare den ordinære rundt uke 18.

Når det gjelder hjertelyden fikk jeg beskjed om at uke 12 nok var for tidlig til at de kan garantere å høre noe, vanligere å høre rundt uke 14, siden livmoren ligger høyere da.

Jeg er 11+1 og har heller ikke hørt hjertelyd eller vært på ul. Men har mange symptomer, så er derfor ikke bekymret for at noe er galt.

For de aller fleste går det jo bra =)

Lykke til på kontroll

Var på første undersøkelse i dag, har termin 5.aug., og fikk ikke høre hjertelyd eller se UL, selv om utstyret er tilgjengelig hos legen, for det var for tidlig nå. Kunne liksom ikke mase meg til det heller, siden alt er normalt ellers, så jeg får bare vente selv om det er kjedelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...