maritmora Skrevet 16. januar 2007 #1 Skrevet 16. januar 2007 Legen sa at jeg burde starte med multivitamin og folat i forb m et evt svangerskap, noe jeg har gjort. Fra før tar jeg omega 3. Leste et sted at dersom man tar tran bør man ikke ta multivitamin, pga for høy dos A-vit. tilsammen. Sa ikke til legen min at jeg tok omega-3. Er det noen som har greie på dette?
Litenspire *150711*høygravid Skrevet 16. januar 2007 #2 Skrevet 16. januar 2007 En multivitaminpille gir vanligvis anbefalt daglig inntak av de vitaminer man trenger. Da kan tran i tilllegg bli for mye av de fettløselige vitaminene. A,D og E. De lagrer seg i kroppen i motsetning til de vannløselige. Du bør antagelig bare ta enten multivit eller tran.. Jeg tar tran, jern, Cvit, folat og sink.
nungo Skrevet 16. januar 2007 #3 Skrevet 16. januar 2007 Noen mener også at du kan få for mye folat dersom du både spiser multivitamin og folat. Det finner også et tilskud som heter Gravitamin som skulel inneholde det du trenger før og under graviditet. Selv spiser jeg tran og folat og ellers variert kost med masse frukt og grønt.
mamamimmi Skrevet 16. januar 2007 #4 Skrevet 16. januar 2007 Heisan, Jeg tar multivitamin, folat, omega-3 (som inneholder litt E-vit, men ikke A-vit som tran). Også jeg spiser mye grönnsaker og frukt. Har en vegetarianer mann (han spiser laks noen ganger), selv spiser jeg fisk og kylling også, kött noen gang. Jeg baker merparten av brödet med nötter og, frön. Jeg har laert dette siden jeg kom sammen med mannen min, det er sånn mat han fått hjemme av mor sin. Og det skal jo vaere bra for helsen, og det burte vel sette sprutt på fruktbarheten også... Men skal tillegge at jeg ikke alltid lever sunt, liker mine 2 kopper kaffe/dag og litt vin av og til, ikke så ofte. Man må ha det bra også. Men nå svarte jeg ikke på dine spörsmål i det hele tatt, bare preker om meg selv.. Alltså, omega-3 uten A-vit er vel det beste i ditt fall hvis du allarede tar vitaminer.,ta ikke tran, men ren omega-3. Hilsen fra pratglad
maritmora Skrevet 16. januar 2007 Forfatter #5 Skrevet 16. januar 2007 Takk for fine svar. Jeg tar omega-3, trodde det var A-vitamin i det også, men da er det jo greit. Så flott å ha en slik side der man kan lufte bekymringer, og få gode råd! Bare hyggelig at du preker litt om deg selv. Artig å høre andres historier. Klem=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå