Gå til innhold

Forvirret angående kosthold

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om leverpostei og røkt skinke (kalkun og vanlig) er skadelig???

Har lest noen plasser at man bør unngå lever og leverpostei, men en annen plass stod det at man bør spise leverr fordi det var en god jernkilde??

Samme med skinkeprodukter. noen plasser står det at man kan spise det og noen plasser står det at man bør holde seg unna dette....

Er helt forvirret!!

Noen som vet?? Eller noen som har noen forslag til hva man kan spise på brødskiva som er "trygt"????

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7806064-forvirret-ang%C3%A5ende-kosthold/
Del på andre sider

Fortsetter under...

alt kjøtt som er kokt kan du spise, men alt som spekemat kan mann ikke spise som f.eks: fårepølse, fenalår,

Jeg har oxo fått beskjed om å ikke spise leverpostei...

se på www.mattilsynet.no

ikke rart vi blir forvirret det er jo så mye å huske..he he

lykke til

Fårepølse? Det spiser jeg jo masse av! Kan man ikke spise det?

Det med leverpostei: Jeg tror det er slik at man ikke skal spise slik fersk leverpostei, vi ble ihvertfall frarådet det på ferie i Frankrike. Men de gule boksene fra Stabburet er helt OK å spise.

Annonse

Hei, dette sa Mattilsynet til meg da jeg ringte dem i forrige svangerskap.

Vakumpakket pålegg kan spises, men pass på at det ikke er tett opp til utløpsdato. Dette pga fare for listeriabakterier. Samme når det gjelder røkelaks/gravet laks. Kjøtt som har vært dypfrosset i mer enn 2 døgn trenger ikke være gjennomstekt, da toksoplasmoseparasitten dør ved dypfrysing. Rå fisk (som sushi og røkelaks) kan spises da det har vært frosset (iht norske retningslinjer).

Ikke spis blåmuggost eller upastauriserte oster (de aller fleste norske oster er pastaurisert). Unngå rakfisk.

Pass på å vaske salat godt slik at det ikke er jordrester (for der bor toksoplasmoseparasitten). Og unngå alkohol og nikotin såklart.

Se på matportalen.no hvis dere er i tvil.

De fletste rådene er felles for hele verden i følge WHO. I norge har vi streng mat regler,Eks så har spekeskinka du kjøper på butikken oppskjært vært frosset først. og deretter er den så salt og ph så lav at det meste dør. Serrano skinke derimot kan man ikke garantere for. Rått kjøtt. de sa under dette ecoli rushet at det IKKE er bakterier inni biffen, bare den er stekt godt på utsiden. Dette gjelder ikke kjøtt deig.

Carpacho er jo frosset for å få skivene så tynne.

De fleste ostene som selges er paseurert og det skal visst stå på om de IKKE er det.

Men at du bør spise alt fra gul ost til salami til leverpostei realtivt raskt etter åpning, det dannes mye bakterier om det blir liggende en stund i kjøleskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...