Gå til innhold

Svangerskapsforgiftning?

Villeville

Anbefalte innlegg

Jeg var på UL for andre gang i dag og fikk beskjed om at jeg hadde for høyt blodtrykk og for mye proteiner i urinen min. De sa jeg sansynligvis hadde fått svangerskapsforgiftning allerede og jeg er bare i uke 10. Jeg trodde ikke det var mulig, men de sa at det hendte i sjeldne tilfeller. Har allerede en sønn som ble født i uke 28 pga svangerskapsforgiftning (han er helt fin:-)), men fikk beskjed om at jeg måtte forberede meg på at dette svangerskapet heller ikke ble noe lenger. Snufs. Noen i lignende situasjon?

Fortsetter under...

Hadde også svangerskapsforgiftning sist og begynnende nå. Men kan likevel ikke sammenlignes med deg frdi jeg er i uke 27 nå og fikk det i uke 30 sist. Men det som er rart er at alle sier det ikke er sannsynlig å få det igjen, men da stemmer jo ikke vi helt? Håper det går bra med deg!

er det slik at hvis man har hatt sv.sk forgiftning i tidligere sv.sk at det er størr sjans neste gang? tar dere noen forhåndsregler mht arbeid ol?tidlig sykemeldt? bare lurer jeg altså..er så usikker mht dette selv...

håper du får tatt det med ro og at du slipper føde så veldig tidlig da villeville..kryser fingrene for det!

Jeg tror det er noe de sier for at man ikke skal bekymre seg. Har hørt begge deler fra leger; at det er større risk om du har hatt det før og at neidda, det skjer ikke igjen. Tror ikke de vet så mye om hvordan og hvorfor man får svangerskapsforgiftning. Stakkars deg også:-( det er noe herk! MEN alt blir forhåpentligvis fint etterpå! Krysser fingrene for oss begge to! håper på minst uke 30...

Jeg hadde svangerskapsforgiftning med mellomste, ikke så alvorlig, men noe forhøyet verdier. Var nok til ekstra oppfølging og igangsetting i uke 37+4 pga liten vekst hos barnet.

Med sistemann fikk jeg alvorlig svangerskapsforgiftning i uke 34+0 som endte med hastesnitt.

Jeg steriliserte meg da, etter anbefaling fra legene. Kroppen min hadde ikke tålt flere svangerskap. Men jeg har 3 friske gutter og er fornøyd med det:)

• 2 uker senere...

Er i andre svangerskap og har begynnende svangerskapsforgiftning. Forrige gang fikk jeg det i uke 33, nå i uke 30. Har også hørt at det er noe forhøyet sjanse for å få det når man har hatt det før, men at det oftest er i første svangerskap det skjer... Har ikke sett noen prosenter på dette. Så i den grad det finnes noen risikogruppe, så er man jo der hvis man har hatt det før... Mer sannsynlig at det gjentar seg dersom det begynte tidlig første gang...

Skummelt å høre at du ble anbefalt å sterilisere deg. Jeg ønsker meg flere barn...

Lykke til til dere alle!

• 2 uker senere...

Annonse

Hei

Jeg er i uke 30+3. Har ei datter på 4 år, og hadde eklampsi (kramper) 3 dager etter fødselen sist. Ikke så vanlig visstnok å få det etter fødselen, hun var ihvertfall heldigvis ute når jeg fikk kramper og veldig høyt blodtrykk. Hadde et fullgått sv.sk og siste tiden hadde jeg tegn på sv.sk forgiftning.

Jeg går på blodfortynnende medisiner (Albyl E 75 mg) for å forebygge. Har ikke trengt å begynne på blodtrykksmedisin enda ihvertfall, men BT er lettere forhøyet og litt proteiner i urinen. Er til kontroll hver uke.

Til dere som måtte føde for tdilig:

Hvilke symptomer var det som var avgjørende for at det ble valgt å få barnet ut?

Takknemlig for svar.

Hei på deg !

Det var 2 årsaker til at de tok gutten min ut med hasteks. Den ene var at han ikke fikk nok næring, morkakesvikt, og begynte å ta av inni magen min. Den andre var at jeg fikk blodtrykk på godt over 200, smerter i brystet og pusteproblemer. Håper virkelig du slipper det. Må være rart å få kramper etter fødselen?

Hei og takk for svar

Ja, det var rart og skremmende, men det var heldigvis ikke voldsomme kramper, mer som frostrier. Men jeg hadde også høy feber og vondt for å puste.Men krampene kom av det høye blodtrykket, mente de. Og jeg fikk stesolid rett i blodåra ganske fort. Var vak hele tiden, og sendt rett på overvåkning, og der jobbet de over hodet mitt og vurderte blodpropp i lungene, tok røntgen osv. Men hadde en lungebetennelse i tillegg, så det var nok derfor jeg hadde vondt for å puste og høy feber.

Hvor gammel har sønnen din blitt da?

Har du gått på blodtrykksmedisin etterpå?

Synes det er rart at de snakker om sv.sk.forgiftning allerede nå på deg, der jeg går sa de at de ikke hadde vært borti det før uke 27-28. Jeg har vært litt plaget med høyt blodtrykk etter jeg fikk datra mi og gått på medisin i perioder. Men ikke nå. Men blir det for høyt, så må jeg bare begynne på igjen.

Høres ut som du også har hatt en spesiell fødselsopplevelse:-)

Nå er sønnen min 2 år, og jeg gikk på medisin det første året etter han ble født. Nå går jeg på medisin igjen fordi jeg har begynnende svangerskapsforgiftning; høyt bl.trykk, proteiner og blod i urinen, lite røde blodlegemer og foranliggende morkake. Er visst et sjeldent tilfelle. På kk i Bergen hvor jeg går til kontroll sa de at dette ikke var noe de så hvert år. Det er vel på en måte bra, for det er ikke så morsomt. Det er mest vanlig å få svangerskapsforgiftning etter uke 30, litt mindre vanlig etter uke 20 og sjeldent tidligere:-)

Da jeg lå på obs post før sønnen min ble født hadde de fleste enten svangerskapsforgiftning, tidlig fostervannsavgang eller morkakesvikt. De fleste som lå der var mellom uke 23 og 33.

Det tar lang tid å bli kvitt trykket. Det er dumt. Håper du slipper å begynne igjen på medisin. Hvor gammel er datteren din?

Hm....Ja, da har du vært ekstra uheldig, som har fått det så tidlig. Håpe det går bra med deg! Godt du får bra oppfølging. Går du på blodfortynnende ja? Det skal visst være veldig bra mtp forebygging, så vi får satse på at dem har rett :-) Datra mi har blitt 4 år nå. Jeg har også gått på blodtrykksmedisin i perioder. Sluttet for ca 1, 5 år siden. Har holdt seg noenlunde på normalt nivå. Men det ble enda bedre i fjor når jeg gikk ned masse i vekt og trente en del. Så sånn sett, så synes jeg det er rart det ikke har gått høyere opp nå, når jeg både har sluttet å trene (bekkenløsning) og vekta igjen øker.

Jaja, det skal bli spennende å se hvordan det går med oss framover. Jeg har jo kommet til uke 30-31, så jeg skal sånn sett ikke klage. Men er jo selvsagt spent på om det skal skje noe akutt. Godt lege, gyn.pol og JM er sånn på vakt ihvertfall. Hvor gammel er du? Jeg er 33 år.

hei jeg har også fått konstantert begynnende svangerskapsforgiftning. jeg fikk dette konstantert første gang i uke 15 med høyt bl.trykk hodepine og små mengder proteiner. er nå i uke 24+3 og er til lege hver uke for kontroll, har også fra uke 22 begynt og få vann i kroppen. var til kontroll hos lege igjen i dag og hadde begynt å få et stigende bl.trykk igjen (etter at det har holdt seg stabilt en stund) ble da henvist til ul for og se om babyen får i seg nok nærig fra morkaka.(må si at målene utvendig ser fine ut) Føler meg forferdelig usikker angående denne situasjonen, men er glad for hver uke som går.

Heisann begge to:-)

Cizeta, jeg eg er 34 år. Hvor gammel er du, mari med reka?

Er det din første eller har du flere fra før? Fint at målingene dine ser fine ut.

Det er ikke moro med svangerskapsforgiftning. Jeg går også til lege hver uke og spesialist på kk annenhver uke. Fint å bli passet godt på.

Hvor går dere til kontroll?

Annonse

hei Villeville jeg er 31 år, og dette er mitt 3. svangerskap. har tidligere også hatt svangerskapsforgiftning, men da har jeg fått det helt på slutten av sv.sk. så ble veldig overasket at det gikk ann og få det så tidlig nå. trodde det var slik at jo eldre man blir jo mindre skjanse var der for å få sv. forgiftnig jeg, men det ser nå ikke ut til og stemme med flere seg jeg.

jeg går til kontroll hos fastlegen min, og på ul kontroll på sykehuset.

mine jenter er født i 94 og i 99 altså er det en liten atpåklatt vi går å ruger på nå:o) jeg har vært sykemeldt fra uke 15, 100%. dette slik jeg har forstått det p.g.a at jeg hadde begynnende sv.forgiftning samt at jeg fik positivt utslag på infekjon i kroppen(uten at de fant ut hva det var for noe) Har nå blitt syk.meldt ut resten av sv.skapet og fikk heller ikke gå ut i aktiv syk.melding.

Ellers så føler jeg meg ganske så bra nå, men var rett ut drit elendig da jeg kom til lege i uke 15, var da plaget med en forferdelig hodepine, tung pust og en generell følelse av og være dårlig, mye av dette kom seg da bl.trykke gikk ned. føler meg rimelig mye bedre nå, men tåler lite, merker jeg.

Heisann!

Synes det er hyggelig å høre fra andre i noenlunde samme situasjon. Begynte nesten å tro jeg var temmelig alene. Ante ikke at det gikk an å få så tidlig svangerskapsforgiftning før jeg fikk det selv:-) Er også sykemeldt 100% fra uke 12 og min hittil elendigste uke var i uke 13. Følte det omtrent som om jeg var 90 år eller mere med samme plager som deg. Har også fått medisin nå og føler meg litt bedre nå, men er ennå ganske pjuskete. Sover mye...tåler og orker veldig lite. Fint at du har kommet til uke 25. Det er oppmuntrende. Jeg teller og feirer hver eneste en. Håper bare alt går bra. Har du fått noen beskjed om hvordan legene tror det går med deg?

Kjekt med så store jenter da:-) De gleder seg vel veldig til å bli storesøstre og passepiker?

hei igjen:o)

ja det er ikke så rart vi ikke trodde det gikk ann å få sv.forgiftning så tidlig, for over alt står det at man kan får det fra uke 20 et eller annet og utover, så du er ikke den eneste som stusset på dette.

Ellers så har jeg siden sist fått endel mer vann i kroppen(føler meg helt stappa). har vært til ny ul på sykehuset i går for og sehvor gåttbabyen vokser, den ligger nå på minus 6%,men gyn.legen mente vi ikke skulle bli bekymret av det ennå, fordi hun mente at det såg ut som om babyen fortsatt viste gode tegn til at han trivdes ( fikk foresten vite at det er en gutt:o)) Spurte angående utsiktene fremover og det kunne hun ikke svare på, hun sa at det kunne plutselig gå veldig fort, noe som gjør at de må hente han ut med en gang, men om han forsetter og trives og alt holder seg innenfor rimlige grenser, så kunne jeg gå nesten helt ut også. men som hun sa, så blir de alltid glad når vi paserer uke 28, men her har vi tenkt og gå helt ut, og dermed basta!!!

Hvordan går det med dere da?

Gratulerer med gutt:-) Sikkert litt moro når du har jenter fra før? Fint at han trives fremdeles. Det er et godt tegn. I forrige svangerskap lå jeg to uker på obs før sønnen min ble født. Fra uke 25-28 fikk jeg 9 kg vann i kroppen. Det var helt forferdelig. Noe jeg synes var ekstra rart var at da ble også nesa mi kjempestor:-) Heldigvis "tappet" de vannet ut av med på intensiven etter keisersnittet. Det var snodig å krympe så fort og det fikk meg til å føle meg ganske så pigg. Jeg brukte ca 2 døgn på å gå fra ganske dårlig til akutt hasteks sist, men var ganske dårlig i 2 uker før det da jeg var innlagt på obs.

Kan ikke si jeg misunner deg vannet! Har selv merket at strikken på strømpene lager merker nå...Er ikke sikker på om det er vann eller iskrem:-) Er ellers i bedre form enn på lenge nå og trykket har stabilisert seg litt enn så lenge. Er fremdeles trøtt. Det er visst slik det skal være.

Fint at du fikk beskjed at det var sjangser for å kunne gå en stund til. Jeg håper på å gå over uke 28 helst til 34. Har fått beskjed om å regne med nok et prematurt barn. Det gikk heldigvis veldig bra sist, men håper jeg kan gå litt lenger med denne. Er ikke så lett å være mamma på sykehus, men de er jo veldig flinke innen nyfødtmedisin i norge i dag. Heldigvis for oss:-)

skal du på ny kontroll snart?

• 1 år senere...

jeg hadde alvorlig svangerskapsforgiftning forrige svangerskap (det var mitt første svangerskap). Det ble oppdaget på jordmorkontroll i uke 38, og jeg ble veldig brått syk i løpet av noen timer, sterk hodepine, flimring for øyne, sterke magesmerter, stigende blodtrykk over 200, eggehvite i urin og kvalme. Det blei hastekeisersnitt , så dagen etter den vanlige jordmortimen var babyen ute! så fort kan det gå når du får svangerskapsforgiftning! det er farlige greier. Hadde morkakesvikt så derfor var babyen litt liten av vekst. 2900gr.

Er nå gravid igjen etter 3,5 år. er i uke 25 snart..og jeg har blitt godt fulgt opp hele veien. har foreløpig hatt normalt blodtrykk men slik var det forrige gang helt fram til uke 38. skumle greier.

Er livredd for at dette skal skje igjen da jeg blei livredd forrige gang når alt skjedde så forrt.... blei akkutt syk...det var mye styr etter operasjonen..da blodtrykket fortsatte å være høyt. lå på intensiven i 3 dager uten å nesten se babyen min. fikk morfin sånn at jeg skulle sove mer eller mindre konstant pga minste bevegelser gjorde blodtrykket værre. alt i alt lå jeg på sykehuset i 8 dager. det var lange dager. gråt mye etter jeg kom hjem og fikk fordøyd alt dette... mest lei meg for at jeg gikk glipp av de første dagene med min baby.

så langt i svangerskapet har jeg hatt mye vondt i hodet , noe jeg også hadde forrige gang, og de tror det også har en sammenheng med svangerskapsforgiftningen... så jeg er hos lege 3 hver uke nå.

Jeg fikk svangerskapsforgiftning i mitt forrige svangerskap. Ble oppdaget av jordmor i uke 36ca. Ble lagt inn på sykehus for observasjon og ble satt i gang 18dager før termin. Sønnen min var kun 2200gr..men de nevnte aldri om det var pga morkakesvikt.

Er nå i uke 7..og skal snart bestille meg time med lege/jordmor(har ikke bestemt meg). Vil jeg få ekstra oppfølging denne gangen? Er det vanlig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...