Gå til innhold

Han spyr med jevne og ujevne mellomrom ... (9 mnd)... Andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Opplever med stadig at all kveldsmat eller middagsmat kommer opp igjen, noen ganger bare fosser det ut - og andre ganger med mer brekninger. Var en skikkelig sprutgulper som liten, men gulper utrolig lite nå. Kan gå 2-3 uker mellom de gangene han kaster opp, mens nå har det vært 2 ganger på en uke.

Han spiser brød, frukt og middag (og en sjelden gang grøt for det er han lei). Jeg ammer også i tillegg. Vi spiser ikke egg og fisk pga mistanke om allergi. Han har fått grøt som inneholder melk siden han var 6 mnd, og kaster ikke opp når han får erstatning... Er det andre matvarer jeg bør være obs på som han kanskje reagerer på?? Hvis det hadde vært gluten ville det vel kommet oftere så lenge han spiser brød hver dag...??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kan ikke så mye om det. men har ei datter på 8 mnd. og da hu var 7 mnd holdt hu på slik i ca to uker. vi var hos lege og han fant ikke noe på hu. og det var i over to uker med opptil flere ganger om dagen. men hu spiste som regel. var enkelte dager hu nektet alt av mat vann, derfor vi kontaktet lege.

Så er du bekymret burde du kontakte lege/HS og høre.

Spør en gang for mye enn en gang for lite. er av den jeg etter og ha spurt en gang for lite.

LYkke til:)

Skrevet

Hvis jeg var deg ville jeg forsøkt å føre dagbok. Så kommer det snart frem hva det er.

Skrevet

Oi, slik har jeg hatt det med min gutt også, han er snart 10 mnd nå. Blir ikke klok på det. Han har hatt omgangssyke to ganger i tillegg til å spy uregelmessig. Skal til legen på onsdag for å ta blodprøver og prøve å få det utredet.

Han begynte å kaste opp da han begynte med havregrøt (har ikke vært gulper før det), så jeg sluttet å gi han det. Da kastet han ikke opp på en måned før han fikk omangssyke og kastet opp og hadde diare i 7 døgn. I julen kastet han opp annenhver dag, så har det vært opphold 14 dager og så kastet han opp igjen i dag.

Det kan muligens skyldes reflux....men det vet man ikke før man har fått målt ph med sonde..

Skrevet

ja, jeg har tenkt tanken, får begynne å skrive i morgen. Tenkte bare om det var noe spes jeg skal være obs på....

Har jo hatt sterk mistanke om eggeallergi på han siden juni - og nå endelig skulle vi få henvisning til barnelege... Ting tar tid... og vil ikke virke hysterisk heller. Men jeg har barn fra før og aldri opplev maken til gulping og oppkast etc. Det er ganske slitsomt. En gang kastet han opp på meg, vi var alene hjemme - og det kom så masse at jeg måtte bare sitte stille til det meste av væsken hadde trukket inn i klærne mine før jeg reiste meg... uff... mens han er like blid, så han er ikke syk (ikke omgangssyke).

Skrevet

Hører du blir tatt på alvor iallefall. Legen er på helsestasjonen i morgen, jeg får prøve å ta en tur innom der kanskje. Det er så slitsomt, heldigvis er det om kvelden det skjer - så vi har alltid vært hjemme!

Skrevet

Lager du ALT han får fra bunnen av? Og så prat med legen om det, det hender det er funksjonell refluks, da er barnet generelt happy og går godt opp i vekt. Og dere har et klesvaskproblem...

Så du har ikke trent opp ta imot alt i henda-trikset enda? Hehe (da føler man seg lur...)

Skrevet

he he... ja, vi har et klesvaskproblem. Kan tro den lyse ull-pysjen er fin etter at middagen med tomatsaus kom opp igjen på fredag... he he...

nei, han får både hjemmelaget middag og middagsglass. Brød med alle typer pålegg (uten egg og fisk), av frukt går det stort sett i banan om dagen da moset frukt ikke er in lengre... og litt kjeks innimellom. Har ikke fått erstatning på lenge, bare morsmelk og vann.

Skrevet

Heldig du som har fått det hjemme ja. Mitt lille gull kastet opp da jeg parkerte utenfor et handlesenter i dag...over hele seg, hele bilstolen og huff...bare kaos.

Hør med legen i morgen, lykke til!

Skrevet

Tomat ja, det har jeg ikke tenkt på . Det er ikke så ofte han får sånne middagsglass med tomatsaus, men det tror jeg han har gjort de siste to gangene han har kastet opp. Det må jeg teste, takk for tipset!!

Skrevet

Min kaster også opp med jevne mellomrom.

Han gjorde det også i blant før han fikk fast føde (fikk mme). To ganger har han kastet opp mens han har drukket av flaska. Som oftest kaster han opp på kvelden.

I vårt tilfelle, tror jeg at junior rett og slett bare har en svært sensitiv mage. Han har vært mye plaget med luftveisinfeksjoner og ørebetennelse, og har kastet opp ekstra i forbindelse med dette. Kanskje pga mye slim i magen?

Han fikk penicillin da han var 6mnd. Den tålte han ikke, og kastet opp alt han fikk i seg i 2 døgn.

Gutten min var kolikkbarn og roet seg aldri på rygg før han var 4mnd.

Det trenger mao ikke være en spesiell matsort, men kanskje reflux som Expat nevner, eller bare en følsom liten mage...

Lykke til med utredning!

Skrevet

Denne var ganske grei å lese;

http://www.dinbaby.com/dinbaby_site/innhold/tema/helse/har_du_barn_med_gulping_eller_oppkast

Jeg tror nok han kan være plaget av sånn refluks for han var skikkelig sprut-gulper som liten. Kunne ligge på stellebordet og gulpe 30 cm opp i lufta - eller fra vugga og langt utover gulvet etc. Helt utrolig å se på, men det virket jo ikke som det plage han.

Jeg har ikke skrevet dagbok, men vært litt reflektert - og de siste ukene har han stort sett kastet opp eller gulpet utrolig mye de dagene han har fått middagsglass med tomatsaus i en eller annen form. Kan det være litt for "hardt / surt" for magen hans, jfr ph-verdi i den linken??? Jeg prøver å få tak i expat i en annen link for det virker som hun kan litt om akkurat det.

Hovedinnlegger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...