Gå til innhold

Har noen erfaring med bruk av tøybleier?

Anbefalte innlegg

Har noen erfaring med bruk av tøybleier? Vurderer å bruke disse framfor engangsbleier, men lurer på et par ting;

- trenger man virkelig alle disse lagene? (rispapir, bomullsbleie, brillebukse og ullbukse) Blir det ikke veldig klumpete? Får man plass til alt dette inne i vanlige klær?

- er det mye styr med vask av bleiene?

Fortsetter under...

Det finnes ulike typer tøybleier. De du skisserer her er brettebleier som gjerne er det billigste alternativet og det som passer best i starten da babyene vokser fort. Tettinntil.com har en grei oversikt over de ulike systemene tøybleier, og det er ingenting i veien for å kombinere de ulike systemene.

De fleste tøybleiene vil ta noe mer plass om rumpa enn papirbleiene, og de smaleste buksene kan bli litt for trange. Jeg er at den formening at bukser til små barn skal være løse og ledige, og dermed er det også plass til tøybleie.

Jeg synest ikke det er merarbeid med tøybleiene. Jeg vasker de sammen med handkler og kluter som jeg likevel vasker.

Står masse om tøybleier på www.kenguruloftet.no

Ein treng alle laga (rispapir er ikkje nødvendig før ungen får fast avføring, sidan det er meint til å fange opp bæsjen), men om ein brukar brettebleier kan ein feste det med ein "snappi" (ei gummi-feste-dings) og då slepp ein brillebuksene.

Når det gjeld vask veit eg ikkje, sidan chiquitin framleis er i magen, men vi har i alle fall tenkt å prøve :)

Lykke til, og meld deg gjerne inn i forumet på www.tettinntil.com - der er det mange erfarne tøybleiebrukarar som kan hjelpe med det meste!

Jeg valgte å slutte med tøybleier da mini var 4mnd, da lå hun ikke lenger stille på stellebordet, og det ble utrolig klønete å ta på bleien(brukte brettebleier , som krever godt håndlag med viltre rumper..).

Tøybleier er større enn vanlige bleier, så man trenger litt større klær er min erfaring.

Vasking ble en vane, men jeg må ærlig innrømme at det var UTROLIG deilig å kunne kaste papirbleien...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...