Gå til innhold

Jeg skjønner fortsatt ikke uketellingen :-/

Anbefalte innlegg

Det er visst mange måter å telle på...

Jeg vet med sikkerhet at babyen er 15 uker og 5 dager (var på UL i går), men her på BIM står det at jeg er i uke 16, og den tellingen skjønner jeg - begynt på uke 16, siden jeg er 15 + liksom.

Men i boka man får av jordmor telles det at jeg ligger 2 uker foran babyen, altså at jeg der er i uke 17. Og dette er vel pga mens og syklus, at min uke er 2 uker før babyens, fordi den ble til 2 uker etter min mens.

Når man kommer på ordinær UL er det vel vanlig at man blir satt to uker tilbake (?!), men dette er jo pga mens og eggløsning som jeg skrev om ovenfor.

Så babyens uke er jeg sikker på, men hvilken uke sier jeg at jeg er i? Legene sier jeg er i uke 15 + 5, imens andre gravide teller 2 uker før babyen..

Blir helt skrullete av dette jeg, hvordan teller dere? ;)

Forresten har jeg termin 08.07.07

Fortsetter under...

Hei,

jeg blir også litt rar av denne tellinga, men jeg har termin 07.07 så en dag før deg og jeg er i uke 16 mens babyen er i uke 14...

gå inn på http://www.babyverden.no/ og i høyre spalte finner du "terminkalkulator" Da taster du bare inn første dag i siste mens, så får du en liste over ca datoer for ting og tang. Da stemmer det at det er ca 16 uker siden siste mens men 14 uker siden babyen ble unnfanget. (Ihvertfall her i gården :))

Ps. lykke til på sykehuset... æsj, uflaks med nyretrøbbel nå!

Tusen takk for svar!

Men det er akkurat det som er så rart.. Har vært på UL 2 ganger, først 21. november, da var fosteret 7+4 uker, og nå forrige søndag, da målte de at fosteret var 15 uker og 2 dager, da går jeg ut fra at jeg ligger to uker foran der, eller gjør jeg ikke det?

Ps: Er fortsatt innlagt på sykehus, men håper og krysser fingre for at jeg slipper ut i morgen :)

De har alltid gått etter mine uker på UL. Ikke fosterets. Så tror nok du er 15 uker og 2 dager. Jeg går ikke ut fra fosterets alder i det hele tatt jeg.

Jeg synes ikke dette er så vanskelig. Men kanskje pga at jeg vet eksakt befruktningsdato.

Har du prøvd å bruke terminkalkulatoren. Synes det var litt morsomt. Da var jeg jo på en måte allerede gravid før jeg hadde fått satt inn egg...

Ettersom det regnes 2 uker tilbake i tid pga at det regnes fra siste mens.

Iallefall på den står det hvilke uke du er i og hvilke uke babyen er i.

Når det står på ul at du er 15+5, så er det DU som er det, i din 16. uke. Babyen er da 13 uker gammel, i sin 14. uke. Men hvor gammel baby`n er skal du egentlig ikke bry deg noe om.

DU er 15 uker og 5 dager gravid, i din 16. uke!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...