Gå til innhold

Hvordan er uke 20-36

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

jeg hørte også det ,,,men spurte jordmor om dette for flere mnd siden!hun sa at så lenge svangerskapet har gått uten komplikasjoner og det ikke ser ut som dt er noe som setter igang så kan du bevege deg med mer eller mindre normalt,med mindre turer og ikke tungt husarbeid.men du skal helst hvile i et mørkt rom /sove 2-3 timer i løpet av dagen pga blodgjennomstrømmingen til morkaka.

man skal også være forsiktig med sex de siste tre mnd fordi sæd modner livmoren og kan sette igang en for tidlig fødsel...ellers så skal du bare høre veldig på kroppen din,hvis den sider den er sliten og trøtt så ikek vær tøff å tving den videre.gå heller hjem eller hvil der du er.

dette er visst etter uke 23-24.

Er vel det at du bare må lytte til kroppen selv vel.... Det gjør i hvertfall jeg..Kan ikke akkurat si heller at energien er på topp om dagen... Oppe i noen timer også må jeg legge meg litt nedpå. Blitt veldig glad i også og ligge litt på mårran, men det er vel også fordi jeg er oppe om natta på do og sånt!! Har jo hatt en del kynnere allerede oxo jeg dah men de anbefalte ikke akkurat at jeg skulle ligge hele dagen heller. For veldig vondt av og ligge mye også jeg kjenner jeg..!! Så jeg prøver og gå meg en liten tur inni mellom med hunden også så jeg ikke skal få så vondt i ryggen.. Begynnt og litt problemer med ryggen gitt. Ellers er jeg veldig oppegående må jeg si...Prøver og gjøre litt hverdag selvom at jeg har fått beskjed om og ta det med ro.

Annonse

Jeg er 24 uker på vei og i fin form. Prøver å holde meg i aktivitet, men kjenner at det er veldig tungt å gå turer. Det er akkurat som om noe presser skikkelig i magen og gjør at jeg må gå veldig rolig. Ellers kjenner jeg litt smerter i ryggen når jeg f.eks gjør husarbeid. (slipper unna det nå, samboeren gjør alt, he,he). Er ikke så trøtt lengre heller, og ikke noe kvalm. Tror det er en fordel å være litt i bevegelse pga ryggen og det å holde seg i form. Har hørt at det er viktig at tvillinggravide må ekstra forsiktige og hvile masse. Dette tror jeg en gjør automatisk fordi en rett og slett ikke orker å gjøre alt en gjorde før.

Jeg fikk også beskjed om å lytte til kroppen. Hvis magen ble "tung" eller jeg kjente nedpress skulle jeg dra ned på tempo. Jeg skal ikke på noen måte presse meg selv til å være i aktivitet hvis kroppen gir meg signaler.

Hvis jeg får kynnere når jeg er i aktivitet skal jeg legge meg og hvis jeg ligger kan jeg prøve å stå opp og gå litt rundt i leil (dette fikk jeg beskjed om etter uke 28).

Hvis jeg fikk mensmurringer og de ikke gav seg etter 2-3 timer skulle jeg ringe føden eller legen min. Det trenger jeg ikke lenger siden de ikke lenger stopper fødsel hvis den går i gang nå...

Lytt til kroppen er det beste rådet jeg kan gi deg.. Det gjorde jeg og hadde en flott tid før jeg fødte. Ta ekstra godt vare på deg selv og de to små. Hvis jeg ikke lyttet til kroppen min og "tok den litt ut" så straffet det seg dagen etter. Da var jeg i "dårlig form" og dødsliten. En god hvil hver dag er bare sunt, jeg la meg i sengen og leste. Sovnet jeg så sovnet jeg, men godt å bare hvile litt..

Jeg syntes det var vondt å gå og kjøre bil den siste tiden. Men puslet hjemme, sov litt, litt husarbeid, litt matlagning, handlet litt, hadde litt besøk, så litt på tv osv osv.

Svangerskapene er også forskjellig fra kvinne til kvinne, så mine råd er.. lytt til kroppen, ta det med ro og gjør alt du gjør med måte...Det er ikke noe fasit svar på dette. Lykke til videre..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...