Gå til innhold

Noen som har katt - tenker på toxoplasmose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei ;-)

Vi har katt her hjemme, en godt voksen og sterilisert hunnkatt på 7 år.

Jeg vet at man skal ta forhåndsregler når det gjelder behandling av mat, særlig kjøtt, men også grønnsaker med jordrester osv.

Men katten er jo også bærer av dette, særlig kattungene er utsatt og kattens avføring skal gravide holde seg langt unna og derfor må vi ha hansker på hvis vi skal grave i jorda ute....

Jeg har liksom tenk at det er selve avføringen jeg må holde meg unna og ikke selve katten, men nå begynner jeg å lure...

Jeg tenkte ikke på å spørre om dette da jeg var til første kontroll hos legen i november, da var det så mye annet som sto i hodet mitt og hun spurte heller ikke om vi hadde katt.

Jeg ringte legekontoret i dag og spurte om jeg burde ta en test for å sjekke om jeg er imun mot det, men fikk beskjed om at hvis jeg hadde hatt katten før jeg ble gravid så hadde det ingen hast, da kunne jeg ta det opp på neste kontroll i mars.

Er det noen som har litt peiling eller erfaring med dette?

Hilsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har jobbet som dyrepleier i 5 år, og har hatt diverse katter hele livet. Jeg har bodd i spania og på kypros, og alltid hatt masse kontakt med katt. Jeg har ingen antistoffer mot toxoplasmose. en av vetrinærene jeg jobber sammen med har jobbet i 20 år. Også hun er negativ. INGEN av oss er positiv, og vi har aldri sett en katt med symptomer på tox. Jeg vasker fingrene som normalt etter en pasient, og du spiser jo ikke kattelort vel..... Kos deg med katten din du!

Skrevet

jeg testet positiv på antistoffer mot toxo, hmm enda jeg har ikke spist katte bæsj jeg heller så vidt jeg vet....men kan jo ha fått det som liten da, da smaker man vel på det meste hehe

Skrevet

Hei!

jeg har hatt katt i mer enn 20 år og jeg hadde ikke antistoffene i meg.

Jeg har to katter nå som sover i sengen og gjerne på puten min som de alltid har gjort.

Jeg bruker hansker og vasker meg godt etter å ha tatt kassene deres.

Min tanke er at hvis jeg har gått i så lang tid med katter rundt meg uten å bli smittet skal det godt la seg gjøre å bli smittet nå som jeg er litt ekstra forsiktig.

Hilsen

Skrevet

mine to sover også i sengen, de er så kos der de ligger å murrer:-D og jeg skifter ikke på katte kassene deres i svangerskapet, hmm men er kanskje ikke så farlig siden jeg har antistoffene. nei man kan være litt obse på det syns jeg, men man trenger ikke bli hysterisk.

Skrevet

har ikke katt, men doktorn min sa at toxoplasmose var veeeldig sjeldent i norge, var mest hvis man var i utlandet man burde være obs på løskattene.

Skrevet

Får å få toxoplasmose, må man nesten slikke katten i ræva. Nå sier jeg selvfølgelig ikke at de som har det, har slikka katten i ræva, bare så det er sagt:o)

Man kan selvfølgelig få det utenom. Og så kan man kræsje med bil, og man kan bli påkjørt av et tog, og man kan få en takstein i hode, og man kan.....................

Skrevet

hehe takk for den ja ;-)

ja for det smitter vel ikke gjennom sår, det er vel små egg som jeg har forstått det som kommer av at katten spiser fugler å døde ting å tang. som kommer ut i bæsjen. så jeg har ikke kunnet fått det av mine to katter for de er inne katter. men har vært mye i syden når jeg var mindre da...

Skrevet

Jeg har to katter, og de er ganske ivrige på å ligge i senga mi. Men jeg prøver å venne dem av med det nå, siden det kan bli litt fullt der når babyen kommer....

Jeg testet negativt på toxoplasmose da jeg ble gravid, men har lyst til å ta en ny test snart, for sikkerhets skyld. Jeg skifter på kattekassen, men vasker meg jo selvsagt på hendene etterpå! Jeg er også nøye med å vaske hendene hvis kattene kommer og vil kose mens jeg spiser o.l.

Jeg kjenner en som fikk toxoplasmose mens hun var gravid av å spise uvasket salat i Portugal. Hvis man får det i svangerskapet kan det jo være innmari farlig for barnet, hun måtte på mange ultralyder og barnet fikk skannet hjernen da han ble født. Selvom det ble oppdaget tidlig og hun fikk antibiotika. Først lenge etter fødselen var legene sikre på at babyen ikke hadde fått noen mén.

Men det går altså an å få det, så det er best å passe seg litt. Det er vel derfor vi skal ligge unna salami og annet ukokt kjøtt også.

Skrevet

Jeg hadde besøk av en venninne her en dag, å da ga hun meg den advarselen om at jeg ikke skal skifte på kassen til katta. Jeg har jo selvsagt lest om dette. Men jeg vasker jo hendene. Skifter jo ikke på kassen og setter meg og slikker fingrene etterpå. Dessuten tar jeg jo heller ikke på avføringen da, går jo ut og tømmer kassen.

Kjente jeg ble litt irritert da hun begynte. ;) Men det jeg svarte med da, var at hvem skal tømme kassen da?? Da vi ordna oss katter for flere år siden, så var jo avtalen at jeg skulle tømme kassene. Da sambo ikke gjør dette. hehe;) Han er jo også lite hjemme, så da går det bare ikke. Og skal jeg kvitte meg med katten da eller, ettersom ingen andre kan skifte på den? :P

hmf, kjenner jeg blir irritert når folk kommer bort og sier "drikker du kaffe??!!! Det skal du holde deg unna!!" eller, kommenterer maten jeg spiser, eller noe. Vi skal jo leve mens vi er gravide å da. Og spiser jo ikke en røykalaks som har ligget åpen å kjøleskapet i 3 uker! :P Overdriver litt nå. Men jeg kjenner liksom at jeg greier å passe på meg selv. Og om jeg drikker èn kopp kaffe hver 3.uke, så har jo det ingenting å si!

Men lille frøkna mi tåler ikke kaffen, så den må jeg holde meg unna. Hun blir så aktiv, at jeg blir sliten i magen;)

Beklager, men kjenner enda at jeg er irritert på venninna som blander seg med alt jeg gjør. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...