Gå til innhold

Usikker om barnehage..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten gutt, snart sju måneder - snart fire måneder korrigert. Og søknadsfristen til bhg er 1. februar.. Skal jeg søke plass til han?

Har jo friskt i minne noen på sykehuset som sa at man måtte være forsiktig med premature og bhg'er.. dårlig immunforsvar og masse basilusker, liksom..

Men jeg syns det har gått veldig bra etter at vi kom hjem fra sykehuset.. Han har hatt noen dager med endel snørr og greier, et par ganger, men ikke noe verre enn at det kunne kureres med saltvannsdråper eller nesedråper.. Og vi er ikke bakterie-hysteriske lenger heller.. Og vi har ei lita nabojente som elsker Iver over alt på jord - og som ofte kommer rett fra bhg'en.. men det har jo også gått bra!

Spurte hs hva hun mente om saken. Hun greide ikke bli enig med seg selv. Hun syns han var litt for liten til å begynne i bhg til høsten. Dagmamma var et bra alternativ, mente hun. Men hvordan finner man gode dagmammaer man kan stole på da? Har liksom ikke lyst til å prøve og feile der.. Og om han skulle begynne i bhg måtte det bli i en bhg som hadde små avdelinger, med få barn..

Noen som har erfaringer de har lyst til å dele med meg??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

jeg har også søkt barnehage til min gutt, han kom i uke 28.

starter i august. har søkt han inn i vanlig barnehage, jeg stoler ikke på dagmammaer, selv om sikkert noen er flinke.

tror det er like greit å hoppe i det, og går det ikke, så må man vurdere andre tiltak! Kan jo starte med en liten familiebarnehage fks?

Skrevet

Vi valgte å hoppe i det.

Datteren vår ble født i uke 27 i september i 2003, og da våren kom søkte vi henne inn i ordinær barnehage.

Hun startet i september, og var da 1 år - korrigert ca. 9 mndr. Jeg brukte den høsten på en langsom tilvenning (kortere dager), for min permisjon var ikke over før nærmere jul.

For oss så funket dette greit. Hun var en del syk det første barnehageåret, men ikke mer enn det som er vanlig for førsteårs barnehagebarn (iflg. personalet). Var veldig spent på om hun ville fortsette den trenden den andre høsten/vinteren i bhg., men både i fjor vinter og nå i vinter har hun vært mindre syk enn gjennomsnittet. Er støtt og stadig snørrete og hoster litt, men er i fin form og går mer enn gjerne i bhg.

Nå i ettertid så er jeg ikke i tvil om at dette var det mest riktige å gjøre.

Vår datter hadde et svært ukomplisert forløp både på sykehuset og hjemme etterpå, og har ingen "skader" etter å ha kommet så tidlig, bortsett fra at hun er fortsatt liten og tynn for alderen. Hvis barnet ditt er friskt ellers uten f.eks. tendens til astma, lungeproblemer eller lign., hadde jeg gitt det et forsøk. Det at gutten din ikke har vært noe særlig syk nå i vinter, kan vel tyde på at det ikke er noe feil med immunforsvaret hans?

Skrevet

Hei! Vi var i omtrent samme situasjon for ett år siden. Søkte om bhg-plass da gutten vår var bare 2.5 mnd (søkandsfrist 1.2). Vi hadde imidlertid ingen forhåpninger om bhg-plass, siden det er langt fra full dekning i vår kommune. Like før jul fikk vi tips fra flere hold om at vi burde sende inn legeattest på at han var født litt for tidlig (kom i uke 34+3), så gjort og da åpenbaret det seg plutselig en plass! Hadde nok litt flaks iom at en bhg i nærheten bygger nytt og får bedre plass, dette har resultert i to nye småbarnsavd. Nå begynner han om noen uker, og vi er gleder oss og er selvsagt litt spent på hvordan det blir.

Du taper vel i grunn ikke noe på å søke om bhg-plass nå, om dere ombestemmer dere på et senere tidspunkt kan søknaden trekkes. Lykke til!

Skrevet

Vi søker paa barnehageplass for tvilllingene vaare som er 16 mnd ved oppstart i august. Vi har faatt raad om ikke aa søke paa familiebarnehage og dagmamma, de har ikke den kompetansen som kreves naar det gjelder premature. Saa vi søker paa vanlige kommunale og private barnehager. Ganske skremmende tanke at vi skal "sette de bort" fra august, men jeg tror de bare har godt av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...