Gå til innhold

første kontroll hos lege


Entil?

Anbefalte innlegg

skal på første kontroll imorgen...gruver meg veldig,,,hva skjer egentlig,og er man nødt til å ta gu for å se om alt står bra til med barnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første kontroll er stort sett en samtale med legen. Du får anledning til å fortelle om dine opplevelser hittil, og komme med spørsmål om alt du lurer på.

Hvis det er mer enn tre år siden sist du hadde en gu med celleprøve, vil legen anbefale en gu nå. Det samme hvis du er usikker på hvor langt du er på vei (pga. uregelmessig mens f.eks).

Ellers blir det tatt en del blodprøver, og du må ha med deg en urinprøve.

Blodtrykket ditt blir målt, og du blir veid. Dette for å måle utviklingen videre.

 

Hvis du har lyst og han har anledning, kan mann/samboer/kjæreste være med på denne første kontrollen. Du vil bli spurt om hvem barnefaren er, og fødsels-og personnummer, samt yrke osv.

 

Det er ikke skummelt, og alt skjer på dine premisser.

 

Lykke til =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey...det hørtes ikke så skummelt ut da...må sikker ta gu..siden jeg aldri har gjort det..(grunn av hysterisk angst...) men det skal vel gå bra det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehhhh..... må jeg ha med personummer til barnefaren på første kontroll? hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal på første kontroll 8 feb jeg, gruer meg også til GU:) hehe! men det må vi bare venne oss til nå vettu;)

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg holdt det med fødselsdatoen til mannen min. Husker ikke personnummeret.... men det er vel for at det skal registreres i folkeregisteret når babyen kommer, antar jeg....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GU gjør meg ingenting, men nå på første kontroll så foretok han ikke den undersøkelsen på meg. Det syntes jeg var rart, trodde det var standard! Jeg har ikke tatt celleprøve heller, så det var merkelige greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. fødselsdato kan jeg. jaja... kan jo bare ringe han, hvis hun må ha hele. huff, det høres jo ut som om jeg ikke bor med han. det gjør jeg altså!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du er nødt til å ta gu, men legen min sa det var anbefalt. Er det beste for barnet. Er noen prøver du bør ta i begynnelsen av svangerskapet. Jeg har alltid hatt litt gu-skrekk, men jeg hadde heldigvis en flink lege nå sist. Det var ikke vondt i det hele tatt og det var over på 2 minutter.

 

Det er ingenting å grue seg til! Legen skal fylle ut et skjema og spør en del spørsmål, ellers er det noen blodprøver. Og det er ikke vondt i det hele tatt!

Lykke til da! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ferdig på første kontroll,helt ufarlig, og jeg med hyper angst for gu...alt gikk bra,ikke vondt i det hele tatt, og alle prøvene var også fine;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...