Gå til innhold

Hvor har det blitt av livmoren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte å kjenne livmoren så smått da jeg var ca. 12 uker på vei, og har siden kjent den ganske tydelig.

Nå er jeg 15+3, og kan plutselig ikke kjenne den lenger - i alle fall ikke så klart som tidligere.

Er det vanlig at dette skjer ettersom den vokser og beveger seg oppover? Ikke har jeg særlig mage heller...

(Jeg er førstegangs.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Det som skjer, slik jeg har skjønt det, er at livmoren tar turen fra sin vanlige plass og opp i bekkenet. Det vil også være en periode fremover hvor du ikke får sett noe særlig på ul, fordi livmoren og da barnet er "midt i mellom" og gjemmes bak bekkenet.

Dette var i alle fall status for meg på min ul, så de så litt fra under/innsiden og litt fra magen/utsiden, men ikke alt så jeg måtte komme tilbake :)

Når livmoren hadde "kommet opp" tok det bare et par uker før magen var godt synlig og deretter har det gått i rykk og napp. Noen perioder vokser magen mye, og så stagnerer det litt og så vokser den igjen. Barnet må jo ha danseplass - eller kanskje bare det er bortskjemt med ekstra stort badebasseng? :)

Lykke til videre, det er noen fine uker du har fremfor deg :)

Skrevet

Takk for svar.

Det går litt tregt her i dag, men hva mener du med opp i bekkenet?

Livmoren kom jo opp derfra rundt uke 12. Den forsvinner vel ikke ned igjen, eller?

Skrevet

Neida, den skal ikke ned igjen :)

Den forsvinner oppover - opp gjennom bekkenet - slik at når magen begynner å komme vokse ligger toppen av livmoren like under navlen. På kontrollene hos lege/jordmor fremover måler de magen din ved å legge målebåndet på toppen av skambenet og oppover magen til de treffer toppen av livmoren. Dette merkes av i et skjema du får som blandt annet viser magens vekst ut fra en gjennomsnittskurve.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...