Gå til innhold

master studenter (gjerne på BI oslo..)

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

jeg skal begynne på master of science.. lurer på om noen har noen erfaring med å gå på master og ha en liten en?

Jeg har hørt med folk som går master og ikke har barn, som sier studiet er ekstremt hardt..de er på skolen i 10-12 timer om dagen..pluss skriving og lesing hjemme..

og at man ikke har tid til å jobbe ved siden av omtrent..

Hvis jeg skal ha barnet så klarer jeg meg ikke på bare stipend og lån i mnd(6000,-) og barnetrygd.. har jo husleie, evnt. barnehageutgifter og andre kostnader..

og skal jeg prøve å jobbe ved siden av vil jeg jo nesten ikke få sett barnet..pluss at jeg kommer ikke til å ha noe overskudd...

lurte på om det var noen som kunne komme med litt innspill og erfaring rundt dette, for kan nemlig ikke skjønne hvordan jeg skal få dette til å gå opp...

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

er det virkelig INGEN masterstudenter her som har erfaring med å gå master og ha barn? og har noe erfaring med hvordan man skal få pengene til å gå opp?

Skrevet

Jeg er masterstudent (men ikke på BI) og har ennå ikke fått barn, men er på god vei. Studiet jeg går på er kjent for ikke å være av de letteste, men det er samtidig veldig opp til en selv hvordan en legger opp dagene. Dersom man er flink til ikke å la seg distrahere, ikke surfe på nettet på skolen eller ta lange kaffepauser trenger man ikke være der i 10-12 (eller 14...) timer hver dag, selv om det er mange som er det. Man må ikke la seg stresse av at de som var på skolen da man kom også er der etter at man går hjem. Husk at det ikke er kvantitet, men kvalitet som gjelder med lesingen.

Jeg skal ta ett års permisjon og så studere fullt ett semester før jeg er ferdig. Når jeg skal studere for fullt er vi avhengig av barnehage/dagmamma, men det tror jeg skal gå bra.

Pengene i permisjonstiden blir ikke noe problem (har tjent meg opp rett til fødselspenger fra NAV i tillegg til Lånekassa), men når jeg skal studere igjen blir det nok trangere. Tenker å sette unna litt nå så vi har mer enn bare utbetalingene fra Lånekassa siste halvåret, jeg tror ikke jeg har mulighet til å jobbe noe ved siden av da. Dersom mannen/samboeren din tjener under en viss sum i mnd får du ekstra penger fra lånekassa, og hvis du er alene får du en god del penger fra NAV. Dette vet jeg ikke så mye om, men du kan jo sjekke ut www.nav.no hvis det er aktuelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...