Gå til innhold

vurderer å søke om keisersnitt

Anbefalte innlegg

kan noen fortelle meg litt om keisersnitt?har termin 19 april og venter en gutt.har fått time til gyn. for samtale om fødsel\keisersnitt på mars,men det er så lenge til.tenkte kanskje noen som har erfaring med keisersnitt ville fortelle litt om hva det egentlig går ut på.får man keisersnitt så lenge man har skikkelig fødselsangst?eller er vaginal fødsel en slags "tvang"? mvh redd for det ukjente.

Fortsetter under...

Jeg har selv 2 ks bak meg

,Kan du forklare meg hvorfor du er mer redd for vaginal fødsel fremfor ks? Riskikoen for at noe skal gå galt for barnet eller deg er jo flerdobbelt ved ks fremfor vaginal fødsel.

Hadde jeg kunnet føde vanlig, hadde jeg ikke hatt noen tvil om hva jeg hadde valgt.

Kan desverre ikke forklare deg jeg.. Men ønsker deg lykke til med barnet i magen og valget DITT!!

Og en ting er sikkert.. ikke bestandig at en vaginal fødsel er det beste.

MEN heller ikke keisersnitt!!

Lykke til.

Og til anonym over: siden du har 2ks bak deg,kan du jo forklare.. Det er jo det hun spørr om:)

Har ikke tatt KS før, men skal gjennom det i morgen, så får komme tilbake og legge ut historie om noen uker.

Når det gjelder KS og fødselsangst burde dette gå gjennom dersom du virkelig føler at KS er det løsningen for deg. Det er ikke like lett å få gjennomslag for dette på alle sykehus, og det kan hende du må gjennom en lang kamp..men til syvende og sist er det ingen som kan tvinge deg til å føde.

Angst er angst, ikke noe man kan styre. Hos noen hjelper det med samtaleterapi for dette, og faktisk en del bestemmer seg for å føde vaginalt selv om de i utgangspunktet ønsket KS.

For andre derimot er KS den beste løsningen. Hadde det vært livsfarlig å tatt KS hadde ikke dette vært noen forløsningsmetode man kunne valgt seg til. Husk også at andelen leger/jordmødre som velger KS er høyere enn blant oss vanlige dødlige.

Hvis du blar litt tilbake på sidene her er det mange som har lagt ut sine KS-historier.

Her er også en link fra Ullevåll som forklarer litt om selve KS.

http://www.ulleval.no/modules/module_123/proxy.asp?iCategoryId=591&iInfoId=3283&iDisplayType=2

Lykke til med valget, uansett hva det blir *;)

Annonse

Ja lykke til med keisersnittet i morgen og det å ønske et nytt mirakel velkommen til verden!!

Jeg vurderer også om jeg skal søke om keisersnitt eller ikke. Hadde hastekeisersnitt med nr 1. Det var en fin opplevelse. Det var mye styr og ståk men alt gittt både bra meg meg og sønnen min som nå er 2 år.

Enig med deg som skriver at hvis man skal tenke negativt om både fødsel og keisersnitt så er det negativitet med begge deler. Det som avgjør er forholdene rundt og hva som skjer der og da.

Når jeg nå vurderer om jeg skal ha keisersnitt nr 2 så velger jeg å være positiv og fokusere på den fine opplevelsen jeg hadde med nr 1. Skal bruke tiden fremover til å veie for og i mot. Skfiter mening hele tiden....

Hei!

Jeg sitter her å leser om keisersnitt... Har selv et bak meg, og er gravid på nytt. Jeg sitter å håper for alt i verden at jeg får føde normalt.. Det som likevel er litt godt å se er at mange har positive erfaringer med ks. Men å velge det har jeg for å være ærlig vanskelig å forstå.

Jeg ble veldig syk etter snittet, jeg slutta ikke å blø innvendig. Jeg ble bært opp av senga hylende av smerte etter tre dager, og klarte såvidt å gå noen skritt krokbøyd etter 5 dager. Ikke særlig greit å være så totalt hjelpesløs og se alle de nybakte mødrene som gikk rundt på barsel. Selv lå jeg kobla til x antall slanger. Blodoverføring, riestimulerende, saltvann og kateter. Veldig kjekt... Og det var 2 døgn ETTER.

Selve keisersnitter var greit nok. Kjentes ut som om noen vaska opp inne meg. Ubehagelig og kvalmende men greit nok. Verst var det at baby'n ble sendt til pleierne i en retning mens jeg ble lagt på oppvåkning. MEN kanskje de planlagte ks er bedre, men risikoen er der jo uansett.

Og på vanlige fødsler har man jo skrekkhistoriene der og..

Hei!

Jeg kan jo si litt om min erfaring... Jeg hadde et akutt keisersnitt for 13 måneder siden. Der og da var det et lite sjokk, var jo redd for barnet, situasjonen ble helt annerledes enn jeg forventet meg og jeg endte på operasjonsbbordet istedet for å føde barnet mitt.

Men; det var tross alt en god opplevelse. Jeg ble profesjonelt ivaretatt og det gikk fint med barnet, som var detviktigste. Jeg hadde heller ingen komplikasjoner etterpå, men vondt var det etterpå. Jeg kom meg usedvanlig fort ifølge jordmødrene og var selvhjulpen fra dag 1. Men de første dagene var det mye smerter i operasjonssåret, og jeg våknet av mye vondt på natten i flere uker etterpå. Kroppen bruker lenger tid å komme seg på enn etter en vanlig fødsel, men det gikk fint, tross alt!

Jeg hadde ingen barn fra før da, og det gjorde det nok lettere, ingen større barn som skulle løftes på.

Jeg fikk lite smertestillende etter inngrepet, jeg skulle jo amme, så "vondter" må du regne med.

Arret var fint etter et halvt år, ikke skjemmende, ok ikke "styggere" mage enn andre som har født med tilsvarende kropp!

Jeg er nå 7 mnd på vei med nr 2, og var veldig sikker på at jeg ønsket et nytt KS, men er veldig usikker. Den foreløpige avtalen min med sykehuset er kontroll hver 3 dag på slutten av svangerskapet og hyppige UL for å se at alt er ok (får dette pga forrige fødselsopplevelse), forløsningsmetode skal vi se an. Jeg kan evt bli satt igang om jeg ønsker dette, da det jeg er mest redd for er å gå over tiden. Jeg har i tillegg en 1åring hjemme, og tror det blir veldig vanskelig å ikke kunne løfte noe særlig de første 8 ukene.. Jeg heller derfor mot en vaginal fødsel denne gangen, men vil ikke fraråde deg keisersnitt!

Et planlagt KS er sikkert en flott fødselopplevelse!

Uansett, lykke til!!

Annonse

Hei...

Jeg har både født vanlig og tatt keisersnitt... Jeg anbefaler at du prøver å føde vanlig for din del, pga at da får du den følelsen som jeg følte jeg ble fratatt da det ble tatt keisersnitt på min siste...Du får ikke barnet på brystet og den nære mor-barn kontakten slik som du får ved en vaginal fødsel...Du kommer jeg i fysisk form myyyye raskere ved en vaginal fødsel, og du føler en energi du aldri har kjent før...

Når det gjelder det å søke om KS så lurer jeg på om du må ha en veldig god begrunnelse for det og evt. lange, harde og vanskelige fødsler bak deg, du kan vel også få det ved tidligere overgrep men du må først gå til samtaler ved samtalepoliklinikken der du bor også skal legene og jormødrene vurdere situasjonen.

Det er i allefall slik jeg har fått forklart tingene, jeg har lange, vanskelige fødsler bak meg, og jeg må gå den veien...

Men uansett utfall, lykke til videre!!!!

Det med at en blir snytt for en flott opplevelse med å få barnet rett opp på brystet når man tar keisersnitt, er ikke helt sant. Man får barnet til seg etter keisersnitt også, venninna mi var bare uten barnet sitt i 10 minutter etter keisersnittet. Far og barn fikk også være på oppvåkningen.

Og det med at en kommer seg raskere etter en vaginal fødsel enn etter et keisersnitt, er også en sannhet med modifikasjoner.

Ei venninne av meg har også en av hver og hun mener uten tvil at hun kom seg mye raskere etter ks, da hun revnet mye etter den vaginale fødselen. Det oppstod komplikasjoner hos 16% av de som tok planlagt ks i en studie på 3000 kvinner. Husk at blodtap er den vanligste komplikasjonen og den er i de fleste tilfeller helt ufarlig. Dette er jo noe de overvåker nøye og det behandles med blodoverføring. De fleste komplikasjoner er små og behandles enkelt.

Men det er klart at dersom en vaginal fødsel foregår helt etter boka, uten problemer underveis, så er det sikkert det aller beste.

Når man ikke har født før, så blir man gjerne anbefalt å satse på vaginal fødsel. Og det er vel riktig for de fleste også! Jeg har ett råd og gi: sett deg ned med jordmoren og skriv et "brev" som skal ligge i journalen din på fødestedet. Der tar du med hva du ønsker av f.eks smertelindring, overvåking av barnet og at dersom fødselen drøyer ut så skal man vurdere keisersnitt.

Lykke til med valget!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...