Anonym bruker Skrevet 15. januar 2007 #1 Skrevet 15. januar 2007 ..hva hadde dere valgt da og hvorfor? og hva jobber dere med nå?
Gjest Skrevet 15. januar 2007 #2 Skrevet 15. januar 2007 jeg er hjelpepleier.. Hadde jeg valgt utdannelse på nytt ville jeg kanskje blitt lærer i yrkesfag eller hudpleier. Noe man kan holde på med på dagtid.Er blitt veldig anti- turnus etter jeg ble gravid, gruer meg til å jobbe kvelder og helger igjen, med familie.huff! Heldigvis aldri for sent å utdanne seg :-.)
Mamma i februar=) Skrevet 15. januar 2007 #3 Skrevet 15. januar 2007 har ingen anelse om hva jeg i det hele tatt skal bli jeg..hehe...
2_TETTE Skrevet 15. januar 2007 #4 Skrevet 15. januar 2007 Å, for et bra spørsmål. Jeg er utdannet lærer, men må si at slik som ting har blitt med masse bundet tid, helt motsatt av andre jobber hvor man kan ha hjemmekontor og div, så ville jeg valgt noe annet. Selv om tiden med barna er givende er det så mye møtetid og slik som måå være på jobb og det er jeg misfornøyd med. Jeg drømmer om at jeg kunne leve av å være forfatter, men med tanke på utdanning skulle jeg nok ønske jeg hadde blitt veterinær eller journalist. Men er ikke 100% sikker...
Vestlending med to, snart tre? Skrevet 15. januar 2007 #5 Skrevet 15. januar 2007 Eg er også lærar og ville nok blitt det om eg skulle velgja på nytt også. Har spesielt no i år hatt greie klasser og det hjelper veldig på. Skikkeleg travelt er det, men hadde sikkert vore det i andre yrke også. Kunne også tenkt meg å vore landskapsarkitekt.
Mrs. Bouquet Skrevet 15. januar 2007 #6 Skrevet 15. januar 2007 Egentlig har jeg mest lyst å være husmor, det skal jeg være også på ubestemt tid. Men det er jo greit å ha sykpleierutdannelsen når man skal være husmor også. Får skaffe meg skaut og hvitt forkle, så skal jeg straks ned på vaskerommet og varme opp klesrulla.
Trillet Skrevet 15. januar 2007 #7 Skrevet 15. januar 2007 går siste året på sykepleien og har begynt å grue meg til å jobbe turnus og i jula og ferier når ungene skal ha fri.... Så.. jeg kunne tenke meg å være lærer på yrkesfag: hjelpepleierlinja eller barne og ungdom.. Har egentlig en drøm om å starte eget firma der jeg er turistguide for utenlandske turister (det begynner å bli mange av de da vi har fått nasjonal turistvei) tar de med på ulike opplevelser i natur og kosthold... jaja.. kanskje een gang!
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2007 #8 Skrevet 15. januar 2007 ha ha. Takk for svar jenter:-) Grunnen til at jeg spør er at jeg vurderer ny jobb/utdannelse. Jobber innenfor helsevesenet og føler jeg ikke får brukt evnene mine godt nok. Er i en liten tenkefase her ja:)
Neverstill Skrevet 15. januar 2007 #10 Skrevet 15. januar 2007 jeg fikk aktivitør fagbrev i forrige uke:) ( det vil si en person som aktiviserer folk som ikke klarer det selv, f.eks psykisk utviklingshemmede, eller psykiatri pasienter osv..) valgte det yrket fordi jeg liker målrettet miljøarbeid, og fordi det gir mer tilbake enn bare lønn-... jeg gleder meg til å gå på jobben:) selv om jeg tjener lite(til at jeg har fagbrev)
Ny bebis i magen! Skrevet 15. januar 2007 #11 Skrevet 15. januar 2007 Jeg er utdanna fysioterapeut. Stortrivst med dette yrket, men er driiiiiiita vanskelig å få seg jobb. Hadde jeg vist det jeg viste nå, så hadde jeg begynt på vetrinær!!
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2007 #12 Skrevet 15. januar 2007 Til Trillet: (fra hovedinnlegger) Jeg forstår deg godt. Jobber selv innenfor helsevesenet og det kan være slitsomt. Det er ikke lett å skulle måtte jobbe helger, juleferier og andre ferier når ungene er små. I tillegg er det krevende å jobbe i helsevesenet. Det som veier opp er at det er givende å jobbe med mennesker i ulike livssituasjoner, og dette kan veie opp. Men som sagt, ikke lett med hensyn til barnas ferier.. Sånn sett misunner jeg lærere (no offense..). De har sommerferie, høstferie, vinterferie og påskeferie. Vet at de har mye å gjøre når de er på jobb, men det har helsepersonell også ! Vi må hele tiden planlegge i hodet, og gjøre vurderinger frem i tid.. Ikke meningen å provosere, dette er bare det jeg tenker rundt dette. Men er selvfølgelig åpen for diskusjon:-)
Gjest Skrevet 15. januar 2007 #13 Skrevet 15. januar 2007 jeg skulle gjerne blitt ernæringsfysiolog jeg.. men er jo drit vanskelig å komme inn på skolen,dessuten finnes den kun i oslo.. Er givende å jobbe i helsevesenet ja, men jeg har sett såå mange småbarnsforeldre bytte jobb akkurat pga turnusen.. Noen som vet om man får realkompetanse etter man er 25 år,uansett hvordan stilling og jobb man har hatt?
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2007 #14 Skrevet 15. januar 2007 Er fysioterapeut, men hadde jeg kunnet valgt på ny hadde jeg nok gått nhh. Drømmer om å ta det igjen senere, når barna er blitt litt større ;-)
Gjest Skrevet 15. januar 2007 #15 Skrevet 15. januar 2007 Åååå, veterinær! ) Og så skulle jeg ta fagbrev som hovslager, skaffet meg trenerlisens og kjørelisens, og hatt kaldblodstravere...*drømmedrømme*
sommerful Skrevet 15. januar 2007 #16 Skrevet 15. januar 2007 Er sykepleier, var en periode inne på tanken om å søke fengselsskolen, i mog mec at det ikke var jobb å få for meg som sykepleier. Nå drømmer jeg om legestudiet, eller politihøyskolen.
Doubichou Skrevet 15. januar 2007 #17 Skrevet 15. januar 2007 Har utdannelse innen internasjonal handel og jobber innen salg til store industribedrifter i Frankrike. Droemmer om aa utdanne meg til arkitekt, eller interioerarkitekt ... eller hvorfor ikke jordmor! ;o) Vanskelig aa realisere, da jeg selvfoelgelig langt fra har betalt tilbake studielaanet paa "foerste" utdannelse ... Men ny baby gir lyst paa en ny start!!!!!!!!!!!!! ;o)
Oi ..! Skrevet 15. januar 2007 #18 Skrevet 15. januar 2007 Er utdannet lærer, men jobber med opplæring/kursing innen IT. Kommer nok for alltid til å være lærer i hjertet, men det er et altfor "vær så god; jobb deg i hjel"-yrke. Og det passer dårlig for de av oss som er "flinke piker" og helst gjør litt mer enn vi egentlig trenger. Skulle jeg valgt om igjen, og jeg *ikke* hadde trengt å tenke på økonomi, huslån og økt rente... Tror faktisk jeg kunne tenkt meg å bli jordmor, jeg
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2007 #19 Skrevet 16. januar 2007 Er veterinær - veldig interessant og givende, men som andre med ubekveme arbeidstider, så kunne det vært fristende med noe som ikke involverte kveld/natt/helgejobbing og kanskje lengre ferier.....? Nei. Hadde sikkert blitt noe veldig lignende. Lege, f.eks. Eller kanskje journalist hadde vært noe....?
scirpus Skrevet 16. januar 2007 #20 Skrevet 16. januar 2007 Jeg er landskapsarkitekt, og er veldig fornøyd med det. Varierte jobbmuligheter og kan i stor grad styre min egen arbeidsdag. Også er yrket en lett blanding av kreativitet/tegning/design, samfunnskunnskap og naturfag. Da jeg var "liten" drømte jeg om å bli lærer, men jeg angrer ikke på at jeg valgte det bort.
Gjest Skrevet 16. januar 2007 #21 Skrevet 16. januar 2007 Til prins25.01, ja du kan få realkompetanse...spiller ingen rolle hva slags jobb du har hatt, bare at du har arbeidserfaring, les mer her: http://odin.dep.no/kd/norsk/satsingsomraade/realkompetanse/014081-990157/index-dok000-b-n-a.html De fleste fylkeskommuner tilbyr også kurs på voksenopplæring. Tror du trenger å ta kjemi og noe matte i tillegg til å ha realkompetanse for å kunne begynne på ernæringsfys, gå inn på denne linken så står det der http://www.uio.no/studier/program/ernering/om/hvordan-soke.xml
Gjest Skrevet 16. januar 2007 #22 Skrevet 16. januar 2007 Jeg er utdannet ingeniør og trives greit med det, men skulle jeg valgt om igjen hadde jeg ikke tatt høyere utdanning, men blitt finmekaniker - elsker å jobbe med hendene og det blir det lite av...pluss at da kunne jeg tatt påbygg etterpå når jeg ble gammel og grå og heller ville ha kontorjobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå