Gå til innhold

Hvis dere kunne valgt utdannelse på nytt..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vel, akkurat nå får jeg ikke brukt utdannelsen min skikkelig, og siden jeg er ordentlig nysgjerrig og alltid har likt medisin/biologi, så synes jeg det virker toppers med noe innen medisin :)

Men jakten på hundre prosent relevant jobb fortsetter nok, ikke mer studier på meg

Annonse

Ville valgt det samme. Er journalist og har tatt Journalisthøyskolen.

Gikk rett i god jobb, og var så heldig at jeg fikk fast jobb etter et par år.

Grunnen til at jeg ikke ville valgt noe annet er at jeg stortrives i et yrke der jeg:

* Møter mange mennesker (alt fra statsministeren til den 98 år gamle damen han ikke vil gi mer penger til).

* Lærer noe nytt hver dag (alt fra hvordan det er å komme som flyktning til Norge til hvordan en rettssak foregår)

* Jevnlig har rolige dager der jeg skriver ut sakene, får bruke kreativiteten og jobbe "inni hodet" mitt. Og kan jobbe hjemmefra om jeg vil det.

* Kan reise mye hvis jeg vil og oppleve ting jeg aldri ville opplevd uten pressekort.

I tillegg synes jeg det er fint at jeg kan bytte jobb uten å bytte jobb. Det er stor forskjell på å være korrespondent i New York og å dekke motestoff, fra å være krimreporter til å skrive portrettintervjuer eller analyser.

Det er i hvertfall det jeg blir glad av :-)

så hyggelig med svar:)

Hvordan synes du (journalisten) det er å kombinere denne type jobb med graviditet?

Er selv litt i en fase der jeg virderer å bytte jobb / ta ny utdannelse. (Jobber innenfor helsevesenet).

Har vurdert fotojournalist faktisk! Er veldig glad i å ta bilder og liker en variert jobb... har du noen tips om hvor jeg kan ta en slik utdannelse!..

Jeg jobber i barnehage, er førskolelærer, så ville nok ikke tatt ny utdannelse. Stortrives som pedagogisk leder og føler jeg har valgt riktig yrke. Så herlig å komme på jobb, og alle de små "trollene" roper navnet ditt og gir deg en god klem :) ingen dager er like, og det kommer så mange gullkorn fra de små!

Det er ikke noe problem. Har fortalt det til sjefen min (er 7+3), og han var kjempe forståelsesfull. Sa jeg bare måtte ta ting i eget tempo, kunne slippe turnus om jeg ville og ikke dra på reportasjereiser hvis det er til upassende land eller jeg ikke orker.

Jobber også sammen med flere småbarnsmødre og fedre. De må gå klokka fire for å hente i barnehage, og har aldri hørt noe kommentarer på det.

Det de fleste jenter ender opp med å gjøre er ofte å orientere seg over mot featurestoff (som helgemagasinene) når de blir småbarnsmødre. Der er dagene og ukene planlagt god tid i forveien, og du styrer i stor grad overtida selv.

Som fotograf er situasjonen litt annerledes fordi de aller aller fleste fotografer i dag er frilansere. Det betyr at du er selvstendig næringsdrivende og må holde styr på sykepenger, fødselspenger osv selv. Men det er fullt mulig å være småbarns mor og fotojournalist.

Den beste skolen å gå på hvis du vil bli fotojournalist er Fotojournalistutdanninga ved Høgskolen i Oslo. De tar bare opp 8-10 stykker annet hvert år etter opptaksprøve (levere bildene dine til vurdering) Her får du gjerne praksisutplassering i en av de store avisene VG, Dagbladet m/ Magasinet, Fredag, Sportsmagasinet eller Aftenposten m/A-magasinet. Også relativt greit å frilanse for damebladene (KK,Henne, Det Nye osv) med en slik utdanning i boks.

Det viktgste er likevel ikke utdannelsen, men bare å ta bilder. Gjør gjerne egne fotoprosjekter eller finn en journaliststudent du kan jobbe sammen med for å selge inn saker til lokalaviser, fagblader osv. Det er bare å sette igang :-)

Er utdannet jurist og jobber i staten. Er glad for utdannelsen jeg har tatt, og ville vel ikke valgt annerledes. Er mye spennende en kan jobbe med + er veldig greit å kunne juss i det daglige. Syns generelt at juss er spennede.

Skulle jeg valgt annerledes ville jeg vært journalist eller forfatter. Er også glad i historie.

Til journalisten!

jobber du i tv eller avis??

Ser for meg at det lettere å være skrivende "journalist" når man skal kobinere det med graviditet.

Hva var grunnen til at du fortalte det så tidlig?? har du barn fra før?

Jobben min er ikke så ulik... men jeg har ikke tenkt å si noe før etter uke 12...

Annonse

Jeg jobber i avis, ja :-)

Har ikke sagt det til kollegaene mine ennå, men synes det var greit å gi beskjed til min nærmeste mellomleder. Da skjønner han det om jeg ikke vil jobbe overtid midt på natta, tar hensyn så jeg ikke blir sendt på store utenlandsreiser, om jeg kaster opp om morgenen osv. Han var også veldig forståelsesfull, så er glad jeg sa det til ham. Nå skal det sies at jeg har jobbet samme plass i flere år, og har et godt forhold til sjefen. Vet ikke om jeg ville gjort det samme om jeg fortsatt var vikar.

Har ikke barn fra før, gleder meg stort. Men de fleste venninnene mine på jobben har barn, så ser det er en jobb det fint går ann å kombinere med morsrollen. En del har også valgt å jobbe 80 prosent i året/årene etter barnet ble født, så vet dette er noe bedriften ser positivt på om jeg eventuelt skulle ønske det.

Hvor langt er du på vei da? Har du jobbet der du er nå lenge?

nærmer meg uke 12... så det er vel ikke så lenge til jeg skal si noe... det vil jo uansett synes etterhvert:)

Jobbet her i under 2 år, men har full jobb. Gått fra engasjement til noe fast og noe vikariat, så blir ikke noe problem sånn sett:)

Flere av mine kvinnelige kolleger har barn også.. og det har ikke vær noe hinder. Er en som skal ha i april, hun gikk nettopp ned i 50%, så det går nok fint.

Har noe turnus arbeid, men det har gått fint til nå... har ikke vært kvalm en dag, så satser på at det holder seg sånn... Men, en blir jo ekstra sliten av "natte arbeid", så vi får se.. tar det litt etterhvert.

Er nå glad jeg ikke er freelencer lenger iallefall:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...