Gå til innhold

Hvis dere kunne valgt utdannelse på nytt..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg syns selv at det å være lærer er en utrolig mentalt slitsom jobb. Hele tiden prestere i klasserommet, og ofte foran elever som ikke er interessert (jeg jobber i videregående). I tillegg tror mange at det er så gunstig med de lange feriene, men vi har jo faktisk de for at vi jobber mer resten av året (iallfall på min skole er dette en realitet, vi er en liten skole der lærerne må stille opp mye på dugnad). I tillegg har vi liten mulighe til å faktisk kunne styre ferien selv - dersom jeg vil til Syden om høsten, må jeg reise i høstferien og da er billettene mye dyrere (hvis jeg ikke tar permisjon uten lønn da).

Men for meg er det nok det mentale som sliter mest, og det å alltid skulle ta med seg jobben hjem (enten fysisk - prøver som må rettes o.l., eller mentalt). Men vi er nok alle ulike, en ting er iallfall sikkert: Jeg står ikke som lærer til jeg blir pensjonist...:-/

Hadde jeg kunnet velge på nytt, så hadde jeg nok blitt tømrer. Hadde planer om det når jeg tok videregående, men da var det ikke vanlig at jenter tok utradisjonelle utdannelser. Jobber nå som nattevakt, men har utdanning innen kontor, regnskap og logistikk. Skulle gjerne jobbet med det dersom det var arbeid å oppdrive i mitt distrikt, men som tømrer hadde jeg fått jobb på dagen:-)

Annonse

Jeg er lærer i ungdomsskolen, og begynte med liv og lyst! Nå mistrives jeg helt vanvittig! Har en kjempetrøblete klasse der 4 av 20 elever har alvorlige adferdsvansker og er innenfor barnevernet, og resten virker helt umotivert og tillater seg ganske mye siden det alltid er noen som er "værre" enn dem selv. Siden jeg ble gravid har jeg slitt med motivasjonen til å i det hele tatt dra på jobb, hormonene raser, og tolmodigheten er som forduftet!

Jeg angrer ikke på yrket, men savner motiverte elever (6-10 år feks). I dag ville jeg heller valgt førskolelærer!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...