*Villekulla* Skrevet 15. januar 2007 #1 Skrevet 15. januar 2007 Er det noen av dere som vet hva man kan ta av kvalmestillende tabletter? Hilsen en som er superkvalm 24 timer i døgnet...
Mamma til Isaac og Lucas Skrevet 15. januar 2007 #2 Skrevet 15. januar 2007 afipran kan du bruke. resept belagt.
tingeling81 Skrevet 15. januar 2007 #3 Skrevet 15. januar 2007 prøvde afipran sist,men synst ikkje det hjalp i det heile... No har eg prøvd postafen (reisesyketablett), men synst ikkje den hjalp heller, vart heilt slått ut, har sove på sofaen heile helga, utan å vere kvitt kvalmen, så kuttar ut den...
Solskinnsjenta Skrevet 15. januar 2007 #4 Skrevet 15. januar 2007 Har også god erfaring med afipran. Prøv gjerne ingefærte, frukt (eple er bra), spis ofte, små måltider, sov nok, akupressurarmbånd og akupunktur. Prøv deg frem til du finner det som hjelper for deg! Lykke til. Trøsteklem fra
*Villekulla* Skrevet 15. januar 2007 Forfatter #5 Skrevet 15. januar 2007 Hei! Har prøvd epler, eplejuice blandet med farris, akupressurarmbånd. Synes ikke det hjalp i det hele tatt. Men skal få legen min til å skrive ut en resept på afipran isteden. At det går an å være så kvalm!!!
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2007 #6 Skrevet 15. januar 2007 Du skal helst ikke ta kvalmenedsettende i det hele tatt.... Grunnen for å ta tabletter mot kvalmen bør være meget god, da bør du være så dårlig at du ikke klarer å holde på maten, slik at alternativet til medisiner mot kvalmen er underernæring. Jeg har ligget å spydd og vært borte fra jobb, venner, studier i to måneder nå, men holder det allikevel gående. ALLE leger jeg har snakket med, inkludert mine foreldre som er leger, fraråder å ta kvalmenedsettende fordi det er ikke forsket godt nok på ennå. Akupunktur, sink og b-vitaminer kan hjelpe deg, samt ingefær. Men du skal være litt forsiktig med ingefær i kapsler. Lag heller te ut av ingefærrot og sitron. Personlig har jeg prøvd alt, og ingenting fungerer (unntatt søvn), men vi må bare holde ut til det går over. Ikke stapp i deg bilsyketabletter hvertfall!!! Vennlig hilsen Medisin student
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2007 #7 Skrevet 15. januar 2007 Det er riktig at man ikke skal ta kvalmestillende eller andre medisiner om det ikke er nødvendig, men både Postafes og Afipran + en rekke andre medisiner er vel utprøvd over lengre tid uten påviste fosterskader. Sier legen at du kan ta kvalmestillende over en kort periode for å avhjelpe kvalmen litt, skal du ikke være redd for å gjøre dette! Og det kommer fra de fremte spesialister på svangerskapskvalme ved Rikshospitalet.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2007 #8 Skrevet 16. januar 2007 Urizal ingefærtabletter i helsekosten får du med en rettledning for gravide - det er viktig at ingefærtablettene ikke er for sterke.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2007 #9 Skrevet 16. januar 2007 Kjære anonym medisinstudent og kollega! Jeg er lege og jeg er uenig med deg. Du har helt rett i at kvalmenedsettende medikamenter ikke er forsket godt nok på. Men det er desverre ingen medisiner i forbindelse med graviditet, og det er av den enkle grunn at man ikke driver den slags forskning på gravide av etiske årsaker. Er enig med deg at man ikke skal tenke seg godt om før man bruker disse medisinene, men mener likevel man må oppveieevt risiko mot plagene. En kvinne som er deprimert og anorektisk pga kvalme, som ikke greier fungere noenlunde over uker og måneder,- tar mer skade av dette enn risikoen ved å ta kvalmestillende. Dette har man god erfaring med. Viser til artikkel fra tidsskriftet: http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.VisSeksjon?vp_SEKS_ID=1019174 der dette sies om bl.a. Cyclizin og Meklozin (henholdsvis Merazine og Postafen): "Teratogent i dyrestudier, men humanstudier viser ikke teratogenisitet (2) " .......og følgende........."indikerer at overbevisende humandata tyder på at preparatet er trygt å bruke under graviditet eller amming, men at teratogenisitet ikke helt kan utelukkes " Ergo,- teratogenisitet (skader på foster), kan ikke utelukkes, men noe annet er ikke lov å si med mindre man fyller kriteriene for såkalt "evidence based" forskning, som du vet er rimelig strenge (og børe være det). Likevel er det her lov å bruke skjønn og det gjør de aller, aller fleste leger. Lykke til med studier! Hilsen kollega og (litt) erfaren lege:-)
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2007 #10 Skrevet 16. januar 2007 Jeg bruker afipran og har fått et nytt liv :-) Holder at jeg tar 1 tablett i døgnet også hvis jeg husker å spise mange små måltider etter jeg har tatt tabletten. Helt topp :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå