Gå til innhold

Nå skjønner jeg ingenting!

Anbefalte innlegg

Har en jente på ni mnd. Vi har begynt å gi fast føde til alle måltider i tillegg til pupp. Hun har alltid spist veeeldig lite, og bare orket èn pupp etter maten. Men igår var jeg så lei av at hun ALDRI vil spise mat uten å tulle og vegre seg, så jeg prøvde å bare gi henne pupp hele dagen. Hun fikk grøt til kvelden, og spiste da opp hele skålen! For første gang! Liten skål, vel å merke. Så spiste hun jammenmeg to pupper etterpå også.

Nå er jeg ganske sikker på at vi begynte altfor tidlig å gi fast føde til alle måltider... og har kjempedårlig samvittighet... Hun har sovet dårlig om nettene, våknet og villet ha pupp mange ganger.... Vi har jo bare gjort som hs sa, men faen så dust vi føler oss... Kunne sikkert fullammet til åtte mnd jeg, men jeg syntes hun bæsjet så sjelden (ca en gang hver fjerde dag), så derfor gjorde jeg som hs sa og gav flere fast føde-måltider. *gremme seg*

Det jeg egentlig lurer på er: Er det normalt? Har hun umodent fordøyelsessystem? Har hun problemer med magen?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7796047-n%C3%A5-skj%C3%B8nner-jeg-ingenting/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel. Husk at fast føde sitter lenge i magen sammenliknet med mm (1,5 timer omtrent), så da har hun sikkert plass til mer når hun har fått mm hele dagen. Sov hun godt i natt? Se ting litt an, du kan jo også se på HVA slags mat hun har fått. Vektoppgangen, hvordan er den og hvordan var den før fast føde?

Det er klart hun har umodent fordøyelses-system, hun er jo en baby! Og derfor slenger vi ikke inn chili-con-carne som første rett, hehe... Noen barn får trøbbel med enkelte matvarer, derfor skal de introduseres en av gangen med minst tre dager imellom, slik at man merker forskjell (og hvis det er trøblete tar man det bort igjen en stund). Hva har hun spist så langt? Mme i grøten?

Sånn er det her og...har skikkelig problemer med å få i snuppa fast føde..Hun spiser masse mm på natta, jeg tror nesten det kan være derfor hun ikke blir skikkelig sulten på dagen.

De tre måltidene hun får på dagen er pyton, vil ikke ha dersom jeg ikke nermest avleder henne, og lurer i henne maten..pupp drikker hun noen munnfuller, så er det over..har ikke peil på hva jeg skal gjøre..Er skikkelig lei!

Hun våknet etter å ha sovet i fire timer og ville ikke sovne igjen. Hun sovnet lett, men våknet hver gang jeg gikk vekk fra sengen. Sovnet tilslutt etter å ha vært av og på i over en time. Jeg hørte at det buldret i magen, og hun prompet skikkelig etter en stund. Gav henne ikke mat. Så våknet hun en gang til for å spise i firetiden og sov til seks.

Jeg er veldig bevisst på hva jeg gir henne å spise.

Til å begynne med ville hun ikke ha grøt, jeg prøvde alt fra Demeter via hipp og småfolk og tilogmed Nestlè! Også hjemmelagd havregrøt kokt på vann og tilsatt morsmelk og malt, men neeei. Eneste hun alltid har villet ha er banan. Det spiser hun uansett, tror jeg.

Så lot jeg henne smake brødskive med snøfrisk, og det ville hun ha. Så jeg har gitt henne rugbrød og speltbrød med leverpostei og snøfrisk, men det er ikke alltid hun har vært interessert.

Jeg har også gitt henne smaksprøver på forskjellige middagsglass(fortrinnsvis Hipp), og noen har falt i smak av og til. En dag vil hun ha, en annen dag ikke.

Fruktmos er hun ikke noe videre glad i (har bare prøvd Hipp sine, og hjemmelaget)

Har unngått kumelk, hvete, fisk, sitrus og e-stoffer i størst mulig grad, men i det siste har jeg latt henne smake lettyoghurt med blåbær, og det var pop.

Har du forsøkt most søtpotet? Banan (leste jeg forleden) er den eneste maten utenom mm som mennesker kan leve på (med vann til, selvfølgelig) utelukkende. Bare pass på at de er gule (grønne gir forstoppelse).

I den alderen ble min lille glad i å jage erter. Noen fine små myke grønne erter (de frosne er fine) som hadde blitt oppvarmet og avkjølt litt. Nammenam.

Siden du hadde en fin natt så er det vel ikke noe i veien med å forsøke dette litt mer, og det er heller ikke noe i veien med å gi pupp før evt mat?

Ved forrige kontroll hadde hun lagt på seg bittelitt, men ikke strukket seg noe fra seks til åtte mnd. Derfor lå vekten fint på kurven, men lengdekurven lå litt under normalen. Det var derfor hs spurte hvor mye mat jeg gav henne. Jeg sa at jeg gav henne grøt til kvelds og smaksprøver utover det. Hun mente det var for lite og sa jeg burde gi tre måltider for dagen ved åtte mnd. Det var ikke så nøye hvor mye hun spiste, bare hun spiste litt til alle måltider, sa hun. Resultatet ble at hun spiste mindre til kvelds...

Annonse

Hurra... Hva hvis du forsøker å la henne "spise selv" ved de første måltidene (spise på klissete hender), men etter pupp, og så tar du kontrollen ved kvelds og tar i en ts rapsolje i kveldsgrøten? Da slår du mange fluer i en smekk...

Husk forresten at spelt er urhvete og har gluten...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...