Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Håper noen kan oppklare litt rundt min situasjon. Jeg har akkurat oppdaget at jeg er gravid og er i et fast forhold. Termin 15. sept. Jeg er selvstendig næringsdrivende. Har samtidig et lite vikariat frem til juli (10%). Har ikke forsikring som gir rettigheter til fødselspenger (bruker jo spiral!!!), men fra 15. juli utløper permisjonen jeg har i en annen fast jobb og jeg vil begynne i 100% stilling da.

Reglene for fødselspenger er vel at en må jobbe 6 av de siste 10 mnd før fødsel. Om jeg beholder barnet regner jeg med at fødselspengene blir beregnet ut fra 10% stilling i 4 mnd og 100% stilling i 2 mnd? Eller der det slik at fødselspengene beregnes ut fra mndlønnen din siste mnd før fødselen? Spiller vel ingen rolle hva jeg tjener som selvstendig næringsdrivende, eller?

Fortsetter under...

Har du "lønn" hver mnd som selvstendig næringsdrivende?

Om du har det vil du kunne få foreldrepenger fra de men da ca. 63 % av 100% lønn + penger for den 10% stillingen.

Du har enda ikke vært til den ordiære UL der de setter termindato som både sykehuset og trygdekontoret kun forholder seg til. Derfor bruker jeg her de datoene du har nå og så får du fylle i de rette datoer siden.

Når du har så variert mnd betaling som du har, ser de på ett snitt av de 6-10 siste mnd og du vil da få dette snittet i foreldrepenger. Siden du også vil jobbe knappe 6 uker i 100% stillingen din vil dette heve snittet av betalingen noe. Bare husk å gi disse opplysningene til trygdekontoret slik at disse ukene blir med i beregningen. Hvis de er vanskelige og sier at de ikke har disse papirene når de gjør beregningen skal du vite at man kan søke om foreldrepenger så sent som 3 mnd etter fødsel og får da etterbetalt eller du kan be jobben din om en skriftlig bekreftelse på lønnen din disse ukene.

Man må starte permisjonen 3 uker før UL termin og det er for deg den 24 august(per nå).

Husk å gi beskjed til din arbeidsplass i god tid at du vil gå ut i permisjon slik at du ikke får noen sure miner fra de. Grait p ha en god tone til du kommer tilbake etter endt permisjon.

Hvis du har fast utak av "mnd lønn" som selvstendig næringsdrivende og det da blir slik jeg har skrevet kommer du ikke så verst ut om du velger 44 uker med 100% utbetaling.

Du skriver også at du er i ett fast forhold så om du ikke komer så godt ut som dette kan det jo hende at han kan ta store deler av permisjonen mens du jobber.

Lykke til med det du velger.

Det er et enkeltpersonforetak jeg driver og fra des-juni vil jeg få inn 163 000 inkl etablererstipend. Vil det si at jeg kan gå ut fra at jeg får beregnet 65% fødselspenger av dette beløpet + 10% stillingen (40 000) og 100% i 6 uker (45 000). Det blir ca 190 000, altså 19 000/md i 10 mnd da? Skal selvsagt forhøre meg grundig med trygdekontoret også, men det er greit å ha en ide om hvordan dette forholder seg før jeg går dit. Takk for god informasjon!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...