Gå til innhold

Frukt te vs. sort te

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om frukt te inneholder like mye koffein som sort te? Jeg har problemer med å kutte ut varme drikker (kaffe spesielt) og syntes en frukt te som jeg smakte var så god.. og nå MÅ jeg jo bare ha den.. selvfølgelig! ;-) Tenkte kanskje det kunne være et fint alternativ.

Fortsetter under...

Skrevet

E ikke heilt sikker...

Men vil bare gi et tips; eg kjøper mange forskjellige gode frukt-teer uten koffein. Kjøper de på helsekostbutikker for 30 kr.

Skrevet

så lurt.. skal kikke i dag, kanskje jeg finner en lignende der..

Skrevet

Hei.

Det er mange typer sort te som er tilsatt fruktsmak og dermed sikkert inneholder like mye koffein som vanlig sort te (tror nesten de fleste saakalte "frukt te" er sort te tilsatt smak). Jeg drikker masse te og proever aa finne te som ikke inneholder koffein. Til min forskrekkelse fant jeg flere websider hvor enkelte typer te IKKE var aa anbefale naar man er gravid. F. eks denne: http://www.todaysparent.com/pregnancybirth/nutrition/article.jsp?content=937&page=1

Ellers kan jeg anbefale "hjemmelaget te" av juicen av en kvart sitron med en teskje honning. Sunt og godt paa denne tiden av aaret ;)

Skrevet

Har lest at hvit te inneholder mindre koffein (eller tein som det kalles i teen) enn sort te. Men hvor frukt-te passer inn her er jeg ikke sikker på.

Rooibos te (afrikansk urtete) skal visstnok være uten koffein.

Skrevet

Te som "bare" er laget på frukt eller urter har ikke koffein i seg. Te som roibush har helle ikke koffein i seg. Men som nevnt over her at all sort te som er smakstilsatt med frukt har masse koffein i seg..

Annonse

Skrevet

men hvordan vet man at det er sort te med fruktsmak og ikke frukt te? det står jo ikke på pakken.. kjøpte en pakke med twinnings frukt te og tror at dette er rein frukt te.. men vet jo ikke.. sukk!

Skrevet

Twinings fruktte er sort te med fruktsmak. Det samme gjelder for Lipton. Hvis dere åpner en pose, og det er mest sort i den, er det sort te med fruktsmak. Ellers kan jeg anbefale urtete. Får kjøpt på apotek eller helsekost. En blanding organisk urtete fra confecta fåes hos bla. meny. Alpeurtete. Nyyydelig.

Skrevet

De fleste teer du får kjøpt på vanlig butikk inneholder svart te, bortsett fra nypete og noen til som er i pulverform, husker ikke hva de heter, men en sveitsisk urtete som du også får i dropsform. Ellers må du gå på apoteket eller helsekosten, men si fra at du er gravid og spør om det er noen fare for deg å drikke den. Enkelte urter er ikke forsket på i forhold til graviditet, derfor tar de ingen sjans.

Skrevet

Hei! jobber i te og kaffebutikk.

Frukt te som bare inneholder frukt er koffeinfri

sort te inneholder koffein (også de smaksatte, som regel all "pose te") Koffeinet er te plantenes naturlige innsekstmiddel.

Grønn te inneholder koffein (da dette er det samme som sort bare at den ikke har vært igjennom fermenteringsprosessen som den sorte har.dette er en gjæringsprosess

Hvit te inneholder koffein (dette er en type grønn te, der de hvite "hårene" på tebladene er blitt bevart)

Rooibush te (den røde fra sør Afrika) inneholder ikke koffein (da denne kommer fra noe annet enn te busken.de er derimot rik på antioksidanter og er kjempegod.)

de fleste urteteer er også fri for koffein, men der kan det variere litt fra urt til urt...

håper dette kan hjelpe litt selv om det ble litt rotete (ikke meningen å virke belærende hvis noen syntes det...)

Skrevet

Da har jeg hatt en dag med å utforske forskjellige typer te, og blitt en del klokere på det området. Den teen som jeg har fått dilla på er faktisk koffein fri.. dette er twinnings sin pakke med forskjellige frukt typer som man kan kjøpe på rema 1000. Fant dette ut ved å lese på pakken.. dah! Det står egentlig enkelt og greit: Et alternativ til koffeinholdig te... I tillegg var jeg på helsekosten og kjøpte meg en frukttetype som også var fri for dette forferdlige stoffet (som jeg tydelig er så glad i) ;o).. Veldig god den også! Er ikke så fryktelig glad i utrete/grønn te, så dette var liksom ikke et alternativ. Takk for alle svar uansett! *smil*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...